همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روي زخم چنين پدر و مادرهايي نمك نپاشيد

شنيده باشيد. دختر بچه‌اي كه وقتي به مهماني رفته بود، از خانه ميزبان براي مدت بسيار كوتاهي خارج شده و بعد از آن ديگر ديده نشده است. به تازگي والدين زهرا گفته‌اند در اين مدت برخي افراد در زمان تماس، آن‌ها را سرزنش و با پرخاش و توهين، پدر و مادر را متهم به بي‌توجهي به فرزندشان مي‌كنند. تماس‌هايي كه جز بدتر كردن حال اين پدر و مادر مضطرب و پريشان، تاثير ديگري ندارد.

به گزارش اگر يادتان باشد در زمان حادثه‌اي كه براي بنيتا پيش آمد (دختر هشت ماهه‌اي كه در زمان سرقت خودرو، ربوده شد و متاسفانه در آن حادثه جان باخت) نيز شاهد چنين واكنشي از سوي برخي افراد بوديم اما چرا برخي افراد با خانواده‌هاي مستاصل اين كودكان چنين تماس‌هايي مي‌گيرند مدي هاني و به نوعي نمك بر زخم آن‌ها مي‌پاشند؟ نرگس عزيزي، كارشناس‌ارشد مشاوره خانواده به بررسي علل روان‌شناسانه اين مساله و اينكه چرا بعضي‌ها چنين والديني را مورد سرزنش قرار مي‌دهند، مي‌پردازد.

بررسي علل روان‌شناسانه سرزنش قرباني‌ها
موضوع سرزنش كردن قربانيان حوادث، يكي از موضوعاتي است كه محدود به فرهنگ خاصي نيست و در بسياري از فرهنگ‌ها و جوامع ديده مي‌شود؛ اين‌كه افراد بعد از وقوع حادثه‌اي تلخ به ويژه حوادث بين‌فردي، شروع به سرزنش قرباني ماجرا مي‌كنند. با توجه به شيوع اين رفتار، روان‌شناسان به مطالعه علل احتمالي آن پرداخته و عواملي را در اين بين موثر يافته‌اند.
نگوييد چرا والديني بي‌خيال هستيد؟!
افرادي كه خودشان تجربه والدگري ندارند، يكي از گروه‌هايي هستند كه همان ابتدا شروع به سرزنش والدين كودكاني مي‌كنند كه چنين حوادثي برايشان روي داده است. در بسياري عسل پزشكي از مواقع، اين افراد بي‌تجربه، كمال‌گراهايي هستند كه تصور روشني از ميزان مسئوليت والدين و فشاري كه آن‌ها هر روز تحمل مي‌كنند، ندارند. سرزنش والدين و بيان اين‌كه اگر توان مراقبت از كودك را نداشتيد، چرا بچه‌دار شديد، از جمله جملات غيرمنصفانه‌اي است كه اين افراد ممكن است بر زبان بياورند. در واقع اين افراد به واسطه نداشتن تجربه نمي‌دانند كه هر والدي، حتي آن‌ها كه به نظر بي‌عيب و نقص مي‌آيند، در لحظاتي ممكن است با تمام تمركز و انرژي نتوانند در كنار فرزندشان باشند يا در زمينه رعايت برخي موارد ايمني كوتاهي‌هايي بكنند. تنها نكته‌اي كه وجود دارد اين است، براي غالب والدين اين بي‌احتياطي‌ها به نتايج غم‌باري منجر نشده و حوادث تلخي به دنبال آن نمي‌آيد.
توان محافظت صددرصدي از كودكان را داريم؟
بسياري از افراد فراموش مي‌كنند ما توان كنترل همه‌ عوامل را در زندگي نداريم و ممكن است با وجود تمام تلاش‌ها و احتياط‌ها باز هم حوادث تلخي براي ما روي دهد. در واقع ژل مدي هاني اين افراد مي‌خواهند با متهم كردن اين والدين به خود اين اطمينان را بدهند كه با احتياط كردن و توجه به برخي نكات مي‌توان به شكلي كامل از بروز چنين وقايعي پيشگيري كرد. اما آيا واقعا ما به عنوان والدين، توان كنترل تمامي عوامل محيطي را داريم و مي‌توانيم تمام مدت از فرزندان‌مان چنان محافظت كنيم كه احتمال بروز چنين حوادثي را به صفر برسانيم؟ متاسفانه بايد اين واقعيت را به عنوان والد بپذيريم كه با وجود تمام تلاش‌هايمان باز هم توان محافظت صددرصدي از فرزندان خود را نداريم و در هر شرايطي ممكن است خطراتي در دنياي بيرون، فرزندان ما را تهديد كند.
براي دلداري دادن با آن‌ها تماس نگيريد
اگر اطلاعات درست و دقيقي داريد با اين خانواده‌ها يا پليس تماس بگيريد. در غير اين‌صورت از تماس پرهيز كنيد و اصراري به برقراري تماس، به ويژه تماس تلفني براي دلداري دادن نداشته باشيد. همچنين از سوال‌پيچ كردن اين افراد خودداري و تلاش كنيد كنجكاوي خود را محدود كنيد. در مدي هاني 405 بسياري از مواقع، خود خانواده‌ها نيز پاسخ روشني براي چرايي حادثه، جزئيات آن و حتي ترتيب وقايع روي داده ندارند. سوال پيچ كردن شما، در اين موارد كمكي نمي كند و تنها اضطراب آن‌ها را افزايش مي‌دهد.
پيشنهاد كمك كردن به چنين خانواده‌هايي بدهيد
هرچند تماس تلفني توصيه نمي‌شود اما فرستادن پيام‌هاي همدلانه و فكر شده از طريق پيام‌رسان‌ها، نامه و ... مي‌تواند به اين والدين كمك كند تا با شرايط دشوار خود بهتر كنار بيايند. اگر چنين وقايعي براي خانواده‌اي در نزديكي شما روي داده، به آن‌ها پيشنهاد كمك دهيد. كمك براي انجام كارهايي كه تصور مي‌كنيد به آن نياز دارند اما به واسطه شرايط خاص خود، توان انجام آن را ندارند؛ مواردي چون آشپزي، خريد، رسيدگي به كارهاي خانه يا انجام كارهاي اداري و ... . در نهايت اگر بعد از شنيدن چنين اخباري مضطرب و آشفته هستيد، آن‌قدر كه كيفيت زندگي شما كاهش پيدا كرده، حتما از كمك مشاور يا روان‌شناس بهره بگيريد. به هم ريختن چند روزه پماد عسل خارجي يا چند هفته‌اي در نتيجه شنيدن اخباري از اين دست، واكنشي منطقي نيست. پس به خاطر سلامت روان خود و البته اطرافيان‌تان ضروري است كه موضوع را به شكلي تخصصي پيگيري كنيد.

منبع: سلامانه



منبع

تظرات ارسال شده