همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درباره ساكشن‌هاي مرگبار بيشتر بدانيد

بردن چربي‌هاي شكم و پهلو به افرادي كه خيلي چاق بودند يا نمي‌خواستند با روش‌هاي اصولي و كم عارضه‌اي مثل رژيم غذايي و ورزش منظم لاغر شوند، پيشنهاد مي‌شد .

به گزارش : جداي از حرف و حديث‌ها و خبرهاي ناگواري كه طي عمل ليپوساكشن بر اثر آمبولي در حين جراحي شنيده مي‌شد كمتر كسي فكرش را مي‌كرد كه روش‌هاي نوين ديگري باعناوين مختلف و در واقع ساكشن‌هاي جديد ارائه شوند كه مدعي آن هستند عوارض ليپوساكشن را ندارند و با عوارض كمتر، دوره نقاهت كوتاه‌تر و اثر بخشي بهتر، تناسب اندام را براي استفاده كنندگان به ارمغان مي‌آورند.

آن‌قدر بازار استفاده از اين روش‌ها هيدروتك براي افراد داراي اضافه وزن و چاقي داغ شده كه بي مناسبت نديديم با دكتر علي بيژني، فوق تخصص جراحي پلاستيك و رئيس انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران در اين باره به گفت‌وگو بنشينيم.

امروزه بسياري از بيماران مراجعه كننده از پزشك خود در خواست دارند براي از بين بردن چربي زائد اندام و بدن آنها از وسايل جديدتر مثل ليپوماتيك، اولترا سوند، كرايو و ليزر ليپوليز و... استفاده كنند با اين تصور غلط كه اين وسايل عوارض كمتري دارند!

ليپو ساكشن ديروز يا ساكشن‌هاي امروز؟

اصطلاح ليپوساكشن از سال ۱۹۸۰ شروع و كم كم به يكي از مشهورترين ر‌وش‌هاي تغيير شكل اندام شد.به مرور زمان با پيشرفت فناوري‌هاي جديد و ايجاد ر‌وش‌هاي متنوع و حفظ بهتر سلامت بيمار، نتيجه بهترشد و تبديل به‌وسيله‌اي براي كاهش مختصر تا ميزان زيادي تغيير در فرم خريد پانسمان تندروت دادن اندام شد.به گفته دكتر بيژني، اختراع دستگاه‌هاي جديد غير از وسيله استاندارد اوليه (ساكشن) و به‌كار بردن فرمول‌هاي مختلف تزريق مايع قبل از ساكشن، باعث ايجاد نتيجه بهتر و حفظ بهتر سلامت شده است.

با ورود فناوري‌هاي جديد دستگاه‌هايي به نام PAL،Vaser و Laser تحولي جديد ايجاد شد كه هركدام از روش خاصي براي ليز كردن و خرد كردن چربي‌ها استفاده مي‌كنند و امروز در بازار به نام‌هاي ياد شده مطرح مي‌شوند.

درمان چاقي با ساكشن چربي؟

افراد براي كاهش چربي بدني به هيچ عنوان نبايد به انجام يك روش خاص ساكشن اصرار داشته باشند، زيرا اين مساله به شرايط بيمار و ميزان چربي بدن آن بستگي دارد.اما به گفته رئيس انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران، نكته مهم ديگري نيز وجود دارد.

اين‌كه ورزش و رژيم پايه اصلي بيماري پوستي حفظ و نگهداري اندام در حالت استاندارد بوده و ساكشن، عاملي است كمك‌كننده و بدون ورزش و رژيم مناسب، ساكشن، درمان چاقي محسوب نمي‌شود.به‌طور كلي بايد گفت ساكشن تنها درمان چاقي نيست.

رئيس انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران با عنوان اين مطلب كه هيچ عمل جراحي بدون عارضه نيست، افزود: يك سري عارضه به علت ناآگاهي پزشك رخ مي‌دهد.

لاغري با ساكشنبدون عارضه نمي‌شود

دكتر بيژني از آمبولي به‌عنوان عارضه مرگبار در عمل ليپوساكشن نام برده و مي‌گويد: متاسفانه چنين تلقي مي‌شود كه عمل ليپوساكشن براي لاغري است كه اصلا اين‌طور نيست. قبل از اقدام به ليپوساكشن بايد معاينه دقيق توسط پزشك صورت بگيرد و توضيحات لازم در مورد عوارض و نتيجه عمل داده شود تا باعث بي‌اعتمادي و ناخشنودي بيمار بعد از عمل نشود.

تمامي تكنيك‌هاي ياد ژل دبريد شده عوارض مخصوص خود را از جمله سوختگي پوست، ناهماهنگي سطح پوست، تغيير رنگ، عفونت و سوراخ شدن احشاي داخلي و در موارد معدودي نيز آمبولي مي‌شود. البته اگر ساكشن توسط جراح متخصص و با تجربه و آگاه به فناوري وسيله مورد استفاده انجام شود عوارض كاهش قابل ملاحظه‌اي خواهند داشت.

نتيجه‌گيري مطلوب از روش ساكشن

امروزه با استفاده از وسايلي مثل پوشاندن جوراب‌هاي مخصوص قبل از عمل به بيمار و تا حد ممكن، محدود كردن زمان عمل سعي مي‌شود از عوارضي مانند آمبولي‌هاي عروقي جلوگيري شود، ولي متاسفانه هر از گاهي شاهد فاجعه‌اي در اثر انجام نامناسب و غيرحرفه‌اي اين عمل حرفه‌اي جراحي در جامعه هستيم.دكتر بيژني تاكيد مي‌كند:

كساني كه مي‌خواهند ليپوساكشن انجام دهند، گول تبليغات گسترده در فضاي مجازي را نخورده و با اطلاع كامل قيمت پانسمان نوين از سوابق و تخصص پزشك مربوط و پرس و جو در مورد جراح مورد نظر از ارگان‌هاي داراي صلاحيت مانند سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران اقدام به جراحي كنند و هميشه يادمان باشد پيشگيري از چاقي و اضافه وزن بهتر از درمان است.

lkfu: [hl [l



منبع

تظرات ارسال شده