همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عوارض مصرف بي رويه نارنگي

ايمني، كاهش وزن، حفظ سلامت چشم‌ها، بهبود سلامت پوست و ... مي‌شود.

به گزارش : نارنگي يكي از مركباتي است كه در مناطق گرمسيري آسيا رشد مي‌كند. اين ميوه را عمدتا به خاطر طعم دلپذير آن مصرف مي‌كنيم، اما جالب است بدانيد كه اين ميوه خواص بي‌شماري دارد. از خواص نارنگي براي سلامتي مي‌توان به كاهش التهاب، كاهش خطر ابتلا به سرطان، حمايت از سيستم ايمني بدن، محافظت از قلب، كمك به تنظيم فشار خون، حمايت از سلامت چشم، كمك به پيشگيري از ديابت و ... اشاره كرد. به علاوه حتي پوست نارنگي نيز براي سلامتي مفيد است و به صورت خوراكي مصرف مي‌شود. در اين مطلب به ارزش غذايي، خواص و عوارض مصرف بي رويه نارنگي مي‌پردازيم.

ارزش غذايي نارنگي

نارنگي يكي از انواع مركبات و از خانواده‌ پرتقال محسوب مي‌شود. اين ميوه‌ خوشمزه مملو از تركيبات مفيد براي سلامت انسان است. نارنگي ميوه بومي كشور چين است، اما امروزه به دليل خواص و طعم دلپذيرش در سراسر دنيا پرورش داده مي‌شود. در جدول زير ارزش غذايي نارنگي را مي‌توانيد مشاهده كنيد.

تركيبات مقدار

كالري ۵۳

چربي كل ۰/۳ گرم

كربوهيدرات كل ۰/۸ گرم

پتاسيم ۱۶۶ ميلي‌گرم (۴ درصد نياز روزانه)

ويتامين A ۱۳ درصد نياز روزانه

ويتامين C ۴۴ درصد نياز روزانه

ويتامين B۶ ۵ درصد نياز روزانه

آهن يك درصد نياز روزانه

كلسيم ۳ درصد نياز روزانه

منيزيم ۳ درصد نياز روزانه

خواص نارنگي

نارنگي خواص شگفت انگيزي دارد كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

۱. كاهش التهاب

نارنگي مقدار زيادي ويتامين A دارد، از اين‌رو در كاهش فرآيند‌هاي التهابي به بدن كمك مي‌كند. اين ميوه همچنين حاوي مقادير زيادي ويتامين C است، اين آنتي اكسيدان‌ مدي هاني 405 براي كمك به بدن در مبارزه با بيماري‌هاي التهابي و حاد بسيار حياتي هستند.

۲. پيگيري از سرطان

ثابت شده‌است كه نارنگي در جلوگيري از انواع مختلف سرطان در بدن و كاهش آسيب سلولي كه اين بيماري مي‌تواند ايجاد كند، بسيار موثر است. ميوه نارنگي حاوي مقادير زيادي تركيبات «Phyto» است كه به دليل داشتن خاصيت ضد سرطاني و همچنين آنتي اكسيداني شناخته مي‌شوند. اين تركيبات به صورت ويژه با جلوگيري از جهش سلول‌هاي طبيعي و تكثير سلول‌هاي سازنده سرطان از اين بيماري جلوگيري مي‌كنند. در نتيجه افزايش تكثير تومور‌ها مهار مي‌شود. همچنين طبق برخي مطالعات، گفته مي‌شود پوست نارنگي نيز مي‌تواند باعث توقف رشد يا افزايش مرگ سلول‌هاي سرطاني شود.

۳. تقويت سيستم ايمني بدن

سيستم ايمني بدن وظايف مهمي در بدن دارد كه در نهايت به حفظ سلامتي كمك مي‌كند. سيستم ايمني بدن به هيچ وجه از آسيب در امان نيست و بايد آن را با تغذيه مناسب تقويت كرد. نارنگي يكي از اين مواد غذايي است كه به بهبود توانايي سيستم ايمني بدن در از بين بردن عوامل بيماري‌زا كمك مي‌كند و در نتيجه در فصل سرماخوردگي شما را در برابر آنفولانزا ايمن مي‌كند. اين خاصيت احتمالا به دليل «بيوفلاونوئيد»‌هايي است كه معمولا در مركبات مشاهده مي‌شوند.

۴. حفظ سلامت قلب

قلب وظيفه‌ پمپاژ خون در بدن را دارد، بنابراين حفظ سلامت آن ضروري است. نارنگي مي‌تواند به محافظت از قلب در برابر اثرات مضر آسيب راديكال‌هاي آزاد و التهاب، كه باعث سرعت بخشيدن به رسوب پلاك آترواسكلروتيك و انسداد رگ‌هاي خوني مي‌شود، كمك كند.

راديكال‌هاي آزاد در بدن در شرايط عادي شكل مي‌گيرند، اما در صورت زياد بودن مي‌توانند به سلامتي آسيب بزنند. ويتامين ث موجود در نارنگي ممكن است به عنوان يك آنتي اكسيدان با راديكال‌هاي آزاد خون مبارزه كند و سلامت قلب را تا حد زيادي ارتقاء بخشد.

۵. تنظيم فشار خون

علاوه بر محافظت از قلب، كمك به تنظيم فشار خون نيز از خواص نارنگي به حساب مي‌آيد و اين به لطف وجود پتاسيم كافي در آن است. پتاسيم يك الكتروليت كليدي است كه مشابه با سديم رفتار مي‌كند و حجم خون را متعادل مي‌كند، به علاوه داراي ويژگي‌هاي محافظت كننده از ژل مدي هاني عروق خوني است كه با گشادتر كردن آن‌ها جريان خون در بدن را تسهيل مي‌كند. دقت كنيد كه در مصرف پتاسيم نبايد زياده‌روي شود و مصرف يك يا دو نارنگي در روز نياز شما را پاسخ مي‌دهد.

۶. سلامت چشم

حفظ سلامت چشم به مصرف غذا‌هايي نياز دارد كه حاوي كاروتنوئيد‌ها و همچنين ساير تركيبات آنتي اكسيداني هستند. نارنگي حاوي ويتامين ث، و كاروتنوئيد ويتامين آ است و براي كمك به جلوگيري از تخريب ماكولا و تخليه آب زجاجيه چشم مهم است، چرا كه در غير اين صورت افزايش فشار چشم مي‌تواند باعث گلوكوم شود.

۷. پيشگيري از ديابت

نارنگي با افزايش اكسيداسيون چربي از ابتلا به ديابت جلوگيري مي‌كند. ديابت در گروهي از اختلالات دسته‌بندي مي‌شود كه از آن‌ها به عنوان بيماري‌هاي متابوبيكي ياد مي‌شود و بسياري از آن‌ها با چربي خون ارتباط بالايي دارند؛ بنابراين با كمك به كاهش ذخيره چربي در وهله اول، اختلال در انسولين كمتر اتفاق مي‌افتد و خطر ابتلا به ديابت كاهش مي‌يابد.

۸. بهبود زخم

نارنگي يكي از ميوه‌هاي عالي است كه به دليل محتواي غني ويتامين ث باعث بهبود و تقويت ترميم زخم مي‌شود. اين ويتامين در تركيب كلاژن بدن مهم است. كلاژن به عنوان يك عنصر ساختاري كليدي در مفاصل و ساير بافت‌ها از جمله پوست است. اين سنتز كلاژن بالا منجر به تسريع در بهبود زخم و همچنين بهبودي جاي زخم مي‌شود.

۹. بهبود هضم غذا

نارنگي حاوي مقدار زيادي فيبر غذايي است كه براي بهبود حركات روده مفيد است. اين به خودي خود براي جلوگيري از يبوست بسيار عالي است، اگرچه اعتقاد بر اين است كه اين ميوه همچنين به توليد آنزيم هضم غذا نيز كمك مي‌كند. تا به حال متوجه شده‌ايد كه با بو كردن نارنگي بزاق دهانتان بيشتر ترشح مي‌شود؟ اين به دليل توليد آنزيم هضم غذاست.

۱۰. پيشگيري از پوكي استخوان

نارنگي همچنين مي‌تواند در جلوگيري از ضعف و شكستگي استخوان‌ها بسيار موثر باشد. بيماري پوكي استخوان، كه با كاهش تدريجي توده‌ بافت استخواني نسبت به حجم همراه است، به طور معمول باعث ضعف ساختاري مي‌شود. در نتيجه، شكستگي استخوان‌ها در ايين افراد بسيار آسان رخ مي‌دهد و در تحرك آن‌ها اختلالات بسياري ايجاد مي‌كند. ميوه نارنگي حاوي مقادير مدي هاني مناسبي از پتاسيم، كلسيم و منيزيم است، اين تركيبات به حفظ سلامت استخوان و پيشگيري از پوكي استخوان و شكستي آن‌ها كمك مي‌كند. سلامت بالاي استخوان يكي از مولفه‌هاي اصلي براي حفظ توان حركتي در سنين بالاست.

۱۱. تاخير در پيري پوست

نارنگي يك داروي طبيعي بسيار موثر در مقابله با پيري زودرس و زوال پوست است. همانطور كه قبلا نيز گفته شد، ويتامين ث براي سنتز بهينه كلاژن در ميان بسياري از بافت‌ها از جمله پوست ضروري است، كه اين به نوبه خود منجر به سلامت مفاصل و پوست مي‌شود. مصرف منظم نارنگي مي‌تواند به از بين بردن چين و چروك پوست و حفظ سلامت پوست كمك كند.

۱۲. بهبود سنتز DNA سالم

DNA چيزي است كه ما را تبديل به آنچه هستيم مي‌كند و در داخل كروموزوم‌هاي ما يافت مي‌شود. عملكرد DNA به صورت ايده‌آل آن است كه براي سلول‌هاي بدن به عنوان يك «بلوپرينت» خدمت كند، تا هنگامي كه تكثير سلولي كامل شد، يك كپي مشابه سلول اصلي وجود داشته باشد. در صورتي كه در اين روند كپي نقصي رخ دهد ممكن است جهش به وجود آيد. نارنگي به دليل محتواي بالاي آنتي اكسيداني خود، مي‌تواند به كاهش فراواني اين خطا‌ها كمك كند و خطر عوارض جدي‌تر مانند سرطان، كه به دليل جهش ايجاد مي‌شود، را كاهش دهد.

۱۳. بهبود رشد مو

يكي ديگر از خواص نارنگي، تقويت مو است. ويتامين A موجود در نارنگي به آبرساني پوست سر و همچنين بهبود وضعيت مو كمك مي‌كند. علاوه بر اين، ويتامين ث موجود در نارنگي ممكن است در تسهيل جذب آهن از غذايي كه مي‌خوريم بسيار موثر باشد. آهن بدست آمده براي رشد مو‌هايي با كيفيت بسيار مهم است. نارنگي همچنين حاوي ويتامين B۱۲ است كه به تقويت سلامت مو و همچنين كند شدن سرعت سفيد شدن مو كمك مي‌كند، گفته مي‌شود كه نارنگي فوليكول را در مرحله‌ رشد نگه مي‌دارد.

۱۴. درمان سپسيس

سپسيس عفونتي است كه به دليل «ستافيلوكوك‌اورئوس» ايجاد مي‌شود. اين التهاب موجب اختلالات پوستي مثل زخم، جوش و تورم مي‌شود و مي‌تواند از نقطه‌اي به نقطه‌ي ديگر بدن انتقال يابد. اين بيماري بيشتر در سنين پايين رخ مي‌دهد، چون كودكان و نوزادان سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند. گفته مي‌شود كه روغن نارنگي مي‌تواند به عنوان يك ماده‌ آنتي باكتريال اين باكتري را مهار عسل پزشكي كند.

۱۵. كاهش اضطراب

روغن معطر نارنگي مي‌تواند اضطراب را كاهش دهد و موجب بهبود كيفيت خواب و افزايش آرامش شود.

۱۶. كاهش وزن

همانطور كه گفته شد نارنگي از جذب و رسوب چربي در بدن جلوگيري مي‌كند در نتيجه مي‌تواند از چاقي جلوگيري نمايد. بعلاوه نارنگي حاوي نوعي ويتامين است كه از توليد كورتيزول جلوگيري مي‌نمايد. كورتيزول هورموني استرس‌زا و چاق كننده است.

۱۷. سلامت جنين

نارنگي حاوي مقادير زيادي از انواع ويتامين‌هاي B است. بر اساس تحقيقات اين ويتامين‌ها به شكل گيري لوله‌هاي عصبي و تشكيل گلبول‌هاي قرمز خون در جنين كمك مي‌كنند.

خواص آب نارنگي

۱. پيشگيري از التهاب: آب نارنگي يك منبع عالي براي تامين ويتامين‌هاي مورد نياز بدن انسان است، از جمله ويتامين ث كه آنتي اكسيدان‌هاي ضروري را به بدن مي‌رساند و از بسياري بيماري‌هاي التهابي جلوگيري مي‌كند.

۲. مبارزه با آرتريت: آب نارنگي در پزشكي براي مبارزه با بيماري‌هايي مثل آرتريت و همچنين بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌شود.

۳. كنترل كلسترول: آب نارنگي حاوي فيبر‌هايي مانند پكتين و همي سلولز است كه جذب كلسترول موجود در روده را محدود كرده و همچنين خطر چاقي را كاهش مي‌دهد.

۴. سلامت معده: آب نارنگي به رفع مشكلات گوارشي مانند نفخ كمك مي‌كند. اين به حفظ جريان مناسب آب در دستگاه گوارش و تعادل ميان اسيد اضافي و صفرا كمك مي‌كند. علاوه بر اين، آب نارنگي براي بهبود زخم معده و تسكين التهاب مفيد است.

۵. كمك به سلامت مغز: آب نارنگي سرشار از پتاسيم است كه مي‌تواند مغز را از بيماري‌هاي مرتبط با سكته‌ي مغزي مانند لخته شدن خون و ... محافظت كند.

۶. بهبود خلق و خوي: آب نارنگي داراي خواصي است كه به طور كلي باعث افزايش روحيه شما مي‌شود. هچنين بوي نارنگي مي‌تواند شما را از احساس استرس، افسردگي و اضطراب برهاند.

عوارض جانبي و مراقبت‌ها

مصرف نارنگي به صورت خوراكي و به اندازه‌ متعادل براي بدن بي‌خطر است. اطلاعات كافي در رابطه با استفاده‌هاي اين ميوه در دارو‌ها و مكمل‌ها وجود ندارد؛ بنابراين قبل از مصرف آن‌ها با پزشك مشورت كنيد. همچنين در مورد بارداري و شيردهي، گزارش خاصي در رابطه با بي خطر يا خطرناك محصولات مدي هاني بودن نارنگي در دست نيست و بنابراين بايد به اندازه و متعادل مصرف شود.

افراد مبتلا به آلرژي مركبات ممكن است هنگام لمس كردن پوست يا گوشت نارنگي، احساس سوزن سوزن شدن، خارش، قرمز، تورم يا حتي سوزش داشته باشند. برخي نيز ممكن است دچار اختلالات تنفسي يا گوارشي شوند.

منبع: ستاره



منبع

تظرات ارسال شده