همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خداحافظي با چروكيدگي لب ها با ترفند هاي خانگي

توانند نقش پررنگي در بروز چين و چروك اطراف لب داشته باشند، با اين حال توصيه هاي مفيدي براي پيشگيري از ايجاد يا عميق تر شدن اين چروك ها وجود دارند كه در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم.

به گزارش : پوست اطراف لب مانند دور چشم جزو نازك ترين و حساس ترين قسمت هاي پوست بدن است. صحبت كردن مداوم در طول روز، خنديدن، گريه كردن، بغض كردن و حتي سيگار كشيدن، همگي مي توانند نقش پررنگي در ايجاد چين و چروك هاي عميق در پوست اطراف لب داشته باشند. از اين رو، معمولا حتي افرادي كه پوست صورتشان صاف و يك دست است، از ايجاد خطوط عميق در ناحيه خط لبخند، پوست بين دهان و بيني خود شكايت دارند.
هرچند افزايش سن، نور آفتاب، استعمال سيگار و ژنتيك مي توانند نقش پررنگي در بروز چين و چروك اطراف لب داشته باشند، توصيه هاي مفيدي براي پيشگيري از ايجاد يا عميق تر شدن اين چروك ها وجود دارند كه در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم.

ترك سيگار
سيگار كشيدن قيمت تندروت پلاس نه تنها باعث تيره شدن رنگ پوست لب ها و دندان ها مي شود، بلكه به دليل حالت خاصي كه در پوست اطراف لب ايجاد مي كند، مي تواند باعث ايجاد چروك هاي ريز و درشت فراوان در اطراف لب ها شود. اين مشكل در خانم ها بيشتر از آقايان ديده مي شود، زيرا بعضي از مردان سيگاري به دليل داشتن ريش و سبيل، اين چروك ها را چندان قابل توجه نمي دانند. از اين رو اولين توصيه ما به افرادي كه مي خواهند از شر چروك هاي دور لب خلاص شوند و سيگار هم مي كشند، اين است كه استعمال سيگار را ترك كنند.

ژل آلوئه ورا
استفاده از ژل طبيعي و تازه آلوئه ورا كه داخل بافت برگ اين گياه قرار دارد، مي تواند از طريق رطوبت رساني كافي به پوست باعث پيشگيري از عميق شدن چين و چروك و خطوط پوست صورت شود. به اين منظور شما باسد حداقل 1 بار و حداكثر 2 بار در روز، ژل آلوئه ورا 30 دقيقه اطراف لب هاي خود بزنيد و پس از اين مدت كه تركيبات مفيد ژل به خوبي جذب پوست شد، آن را با آب ملايم بشوييد.

روغن زيتون
يكي از مشكلاتي كه باعث تحريك بيشتر پوست اطراف لب و ايجاد چين و چروك در آن مي شود، خشكي پوست يا كم بودن انعطاف پذيري آن است. روغن زيتون حجم مناسبي از ويتامين E را در خود جاي داده است و مي تواند ژل هيدروسرب به خوبي باعث حفظ لطافت و انعطاف پذيري پوست شود. براي بهره مند شدن بيشتر از خواص اين روغن در بهبود خطوط اطراف لب، مي توانيد شب ها مقداري روغن زيتون را با كمك پنبه به پوست لب و اطراف آن بزنيد و پس از 30 دقيقه به رختخواب برويد. صبح روز بعد كه روغن به خوبي جذب پوست شده بود مي توانيد صورت خودتان را با آب ولرم بشوييد.

آب گوجه فرنگي
شايد باورتان نشود كه آب گوجه فرنگي يكي از موثرترين تركيبات طبيعي براي پيشگيري از ايجاد چين و چروك هاي عميق در پوست صورت، مخصوصا پوست اطراف لب ها و چشم هاست. آب گوجه فرنگي، حجم بالايي از ويتامين هاي A، B6، C كنار بتاكاروتن و ليكوپن را در خود جا داده كه همه اين تركيبات مي توانند باعث شادابي، انعطاف پذيري و زيبايي پوست صورت شوند. از طرف ديگر اين تركيبات از طريق تحريك گردش خون بهتر در بدن به توليد سلول هاي پوستي جديد كمك مي كنند و جلوي عميق شدن چين و چروك هاي پوست را مي گيرند. از اين رو توصيه مي شود هر روز صبح خود را با نوشيدن يك فنجان آب گوجه فرنگي شروع كنيد تا سلامت و شادابي را به پوست صورتتان باز گردانيد.

ماسك آبليمو و عسل
يكي از ماسك هاي موثر خانگي براي پوست صورت كه مي تواند از عميق شدن چروك هاي پانسمان هيدروتك اطراف لب پيشگيري كند ماسك آبليمو و عسل است. اين ماسك به دليل دارا بودن ويتامين ها و تركيبات آنتي اكسيدان فراوان، مانند يك تركيب طبيعي براي پاكسازي و شادابي پوست عمل مي كند. براي تهيه چنين ماسكي بايد يك قاشق چاي خوري آب ليمو ترش را با يك قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق چاي خوري آب مخلوط كنيد. اين مخلوط را حدود 15 دقيقه روي پوست اطراف لب ها بزنيد و سپس آن را با آب ولرم آبكشي كنيد.

آب آناناس
آناناس حاوي تركيبي موثر براي درمان چين و چروك هاي پوستي، مخصوصا پوست اطراف لب و اطراف چشم است. اين تركيب كه «بروملين» نام دارد، مي تواند هم به صورت موضعي و هم به صورت خوراكي باعث بهبود چين و چروك هاي صورت شود. شما مي توانيد هفته اي 3 مرتبه آب آناناس بنوشيد يا آب آناناس را به صورت ماسك 20 دقيقه در طول روز روي پوست اطراف لب ها قرار دهيد.

ماسك سفيده تخم مرغ و روغن نارگيل
يكي از ماسك هاي اثر گذار بر چين و چروك اطراف لب ها، ماسك سفيده تخم مرغ و روغن نارگيل است. اين ماسك مي تواند پوست صورت را سفت و مرطوب كند و مانع ايجاد چروك هاي عميق در قسمت هاي نازك پوست مانند اطراف لب ها و زير چشم ها شود. براي تهيه اين ماسك بايد يك قاشق چاي خوري سفيده تخم مرغ تندروت پلاس را با يك قاشق چاي خوري روغن نارگيل به خوبي مخلوط كنيد تا خمير يك دستي آماده شود. اين خمير را حدود 20 دقيقه روي پوست اطراف لب ها بزنيد و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشوييد.

ماسك پودر شير و عسل
عسل جزو مواد رطوبت رسان به پوست محسوب مي شود و پودر شير هم مي تواند نرمي و لطافت مناسبي به پوست ما بدهد. از اين رو زماني كه اين تركيب مغذي با يكديگر مخلوط مي شوند و روي پوست صورت قرار مي گيرند نتيجه اي جز افزايش انعطاف پذيري و لطافت پوست را به ارمغان نمي آورند و مي توانند نقش موثري در پيشگيري از ايجاد چروك هاي عميق در قسمت هاي نازك پوست صورت داشته باشند. براي تهيه اين ماسك بايد 2 قاشق چاي خوري عسل و 1 قاشق چاي خوري آب گرم مخلوط كنيد تا خمير يكنواختي به دست بيايد. اين خمير را روزانه 20 دقيقه روي پوست اطراف لب ها قرار دهيد و سپس آن را با آب گرم بشوييد.

رژيم غذايي سالم
يكي از توصيه هاي اساسي براي پيشگيري از ايجاد چين و چرك هاي عميق و وسيع در پوست صورت اين است كه برنامه هاي غذايي مناسبي براي پوستتان داشته باشيد. افرادي كه مي خواهند پوست آن ها كمتر در معرض چين و چروك قرار بگيرد بايد در طول روز آب كافي بنوشند، چند وعده ميوه و سبزي بخورند، بيماري پوستي تا حد امكان دور مصرف قند و شكر را خط بكشند، كمتر غذا هاي پرچرب و سرخ شده مصرف كنند و استفاده از سبزي هاي برگ سبز، مغز هاي خام و محصولات بر پايه سويا را به عنوان خوراكي هاي توليد كننده كلاژن در بدن فراموش نكنند.

هفته نامه سلامت



منبع

تظرات ارسال شده