همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا مي دانيد علت زخم نوك پستان چيست و چگونه ميتوان آن را درمان كرد؟ دلايل زيادي براي زخم و خراش نوك سينه وجود دارد و بهترين راه درمان اين وضعيت اغلب به علت آن بستگي دارد. زخم نوك پستان به دلايل زيادي مي تواند رخ دهد كه چند علت رايج آن را در ادامه اين مقاله از بخش سلامت زنان دكتر زخم آورده ايم.

زخم نوك پستان

علت هاي رايج زخم نوك پستان

زخم نوك پستان به دليل شيردهي

شيردادن از پستان يكي از شايع ترين علل زخمي شدن نوك پستان است. به خصوص در مراحل اوليه، اگر شما و فرزندتان با اتصال دهان به نوك پستان مشكل داريد، فرصت هاي زيادي براي خراش دادن به پوست حساس اطراف اين ناحيه فراهم مي شود. به همين دليل، براي برخي از ناراحتي ها در چند هفته اول آماده باشيد تا زماني كه موفق به انجام درست اين كار شويد.

براي به حداقل رساندن ناراحتي، سعي كنيد مطمئن شويد كه نوزاد به درستي به سينه شما قفل مي شود و از انگشت خود براي خلاص كردن مكش پس از غذا خوردن استفاده مي كند. همچنين براي اين كه مطمئن شويد كه شير به طور كامل تخليه مي شود.

آلرژي يا درماتيت آتوپيك و زخم نوك پستان

درماتيت آتوپيك نوعي خارش پوست است كه در كنار ديگر شرايط آلرژي مانند آسم و آبريزش بيني رخ مي دهد. آن مي تواند بر بسياري از مناطق بدن تاثير بگذارد و باعث خارش پوست، خشكي و خارش پوست شود. اين نوع درماتيت معمولا با مرطوب كننده درمان مي شود، اما يك متخصص بهداشت و درمان نيز مي تواند به شما كمك كند تا خارش و ناراحتي را كاهش دهيد.

بارداري و تاثير آن بر زخم نوك پستان

علاوه بر تغييرات متعدد ديگر در بدن، سوزش نوك پستان يكي از ويژگي هاي شناخته شده بارداري است. اين بيماري از نوسانات هورموني و كشيده شدن پوست سينه ها در طول دوره بارداري ناشي مي شود. بسياري از زنان انتظار دارند كه با استفاده از كره كاكائو، روغن نارگيل و يا هر يك از روش هاي ديگر مرطوب كنندگي، از ناراحتي رهايي يابند.

كوچك كردن نوك پستان

زخم كرم رژودرم براي گوشت اضافه نوك پستان به خاطر تغييرات هورموني

فعاليت هورموني در طول زندگي مي تواند باعث ايجاد تغييراتي در بافت هاي پستان و نوك پستان شما شود. اين به اين معني است كه براي زنان متداول است كه درد، ناراحتي و يا خارش در دوران قاعدگي، بارداري، يائسگي، و ديگر مراحل زندگي را گزارش كنند. دامنه گزينه هاي رفتاري كه براي شما موجود هستند به علت تغيير در فعاليت هاي هورموني بستگي دارد. اگر از هر كدام از اين نشانه ها نگران هستيد، از يك متخصص بهداشت و درمان حرفه اي مشاوره بگيريد.

تماس غير معمول در طول رابطه جنسي

هر زوج ريتم و كارهاي روتين خود را در تخت خواب دارد و گاهي اوقات اين مي تواند شامل بازي با سينه نيز باشد. اگر متوجه شديد كه نوك سينه شما در طول تحريك و يا رابطه جنسي آسيب مي بيند، ممكن است لازم باشد درباره اين موضوع با شريك زندگي خود صحبت كنيد. يك لحظه سكوت را از اتاق خواب براي باز كردن يك مكالمه در مورد ترجيحات شريك تان انتخاب كنيد و به آرامي به اين نكته اشاره كنيد كه به كمي مهرباني در اطراف سينه ها نياز داريد.

بيماري پيتز و بروز زخم نوك پستان

بيماري پيتز يك سرطان است كه پس از آن به نوك پستان و اطراف آن گسترش مي يابد. در ابتدا ممكن است مثل اگزما به نظر برسد، اما نوك پستان اغلب خون يا مايع زرد رنگي ترشح مي كند. اين بيماري اغلب تنها يك نوك پستان را آلوده مي كند. اين شرايط با جراحي و نور درماني مورد درمان قرار مي گيرد.

اصطكاك باعث زخم نوك پستان مي شود

هر پارچه اي كه با نوك سينه تان تماس پيدا كند مي تواند باعث خراش شود، به خصوص اگر نزديك باشد. در مورد لباس هاي ورزشي مراقب باشيد – معمولا آرايش و گرما و عرق سبب ايجاد آن مي شوند در حالي كه ورزش كردن مي تواند سبب افزايش شدت سوزش زخم شود. سعي كنيد مطمئن شويد كه كرست شما به خوبي متناسب است و قبل از اينكه اصطكاك را كاهش دهد به قسمت نوك پستان فشار وارد نمي كند.

به ياد داشته باشيد كه دلايل مشترك خارش نوك پستان با پارچه هاي الاستيك و رنگ هايي است كه در لباس زير و لباس خواب شما به كار مي روند. اگر شما تازه سوختگي با آب جوش شروع به پوشيدن لباس هاي جديد كرده ايد، به زمان هاي قديم برگرديد و ببينيد كه آيا اين روش به نوك سينه زخمي شما كمك مي كند يا خير.

زخم نوك پستان

عفونت و زخم نوك پستان

تعدادي از عفونت ها مي تواند باعث ناراحتي يا درد و زخم در پستان و نوك پستان شود. به علائم هر يك از شرايط زير آگاه باشيد و در صورت نياز با پزشك خود مشورت كنيد:

  • برفك: برفك يك عفونت شايع است كه توسط مخمر (قارچ candida)ايجاد مي شود. اين مخمر به راحتي در محيط هاي گرم، مرطوب رشد مي كند. برفك مي تواند در دهان نوزاد فعال باشد در حالي كه مادر به كودك شير مي دهد يك نقطه دسترسي براي عفونت را فراهم مي كند (ممكن است لكه هاي سفيد را در داخل گونه هاي كودك پيدا كنيد). داروهاي ضد برفك براي درمان اين شرايط موجود هستند، اما آگاه باشيد كه برخي از آن ها براي استفاده در پستان مناسب نيستند. از اين رو شما بايد قبل از درمان با پزشك خود مشورت كنيد.
  • ورم پستان: ورم سينه يك عفونت است كه باعث التهاب پستان مي شود. از جمله دلايل ديگر، اين مي تواند ناشي از انسداد طولاني مدت مجاري شيري باشد. براي حل اين درد: از گرماي مرطوب، استفاده كنيد و ناحيه اطراف آن را ماساژ دهيد و به درمان در اطراف آن ادامه دهيد. اگر اين وضعيت شرايط را حل نمي كند و يا تب مي كنيد – احتمالا به يك دوره آنتي بيوتيك نياز داريد.

محصولات بهداشتي مثل پودر لباس شويي

طيف گسترده اي از محصولات مصرفي مانند پودر لباس شويي، صابون، شامپو و ضد عفوني مي تواند باعث ايجاد خارش در پوست شود. اگر حساسيت نوك پستان شما نسبتا جديد است و شما مي توانيد دلايل ديگر را حذف كنيد، فراموش نكنيد كه محصولات خانگي كه تقريبا هر روز با پوست شما تماس در تماس هستند را در نظر بگيريد.

مواد شيميايي در بسياري از محصولات پوستي مي توانند درماتيت تماسي ايجاد كنند. اين به شكل لكه هاي قرمز و خارش در هر بخشي از بدن شما كه در معرض آن قرار گرفته است، ظاهر مي شود. اگر مري انسان به دنبال مجرم هستيد، بايد نسبت به هر محصولي كه اخيرا شروع به استفاده از آن كرديد مشكوك شويد و بعد از يك زمان كوتاه واكنش پوست خود را مورد بررسي قرار دهيد.

هنگامي كه مشخص كرديد كه درماتيت تماسي، علت خارش نوك پستان شما است، راه حل نسبتا ساده است: پيدا كردن محصولات جايگزين عطري و بدون عطر كه بايد تاثير ملايم تري بر روي پوست شما داشته باشد، آسان است.

اگزما در اطراف نوك پستان نيز باعث زخم نوك پستان مي شود

اگر شما در معرض هيچ كدام از اين شرايط پوستي نيستيد، بايد به برخي علائم روي نوك پستان خود و يا محوطه مسطح كه اطراف آن را احاطه كرده است، توجه كنيد. اگر خراش جزئي باشد، درمان مي تواند به سادگي ماليدن مرطوب كننده با كيفيت بالا به اين ناحيه باشد. به دنبال محصولاتي بگرديد كه شامل سراميد هستند – اين مواد مومي مي توانند باعث ايجاد رطوبت در اطراف سوزش و تسريع درمان شوند.


بيشتر بدانيد: اگزما و پوست شما


اگر مرطوب كننده هيچ گونه درماني را فراهم نمي كنند، مي توانيد استروييدهاي موضعي مانند هيدروكورتيزون را نيز امتحان كنيد كه به احتمال زياد تورم و سوزش را كاهش مي دهد. در داروخانه درمان هاي ضدعفوني كننده در دسترس هستند، اما براي استفاده از فرمولاسيون هاي قوي، شما به تجويز پزشك خود نياز داريد.

زخم نوك پستان

چگونه زخم نوك سينه را درمان كنيم

درمان زخم نوك سينه ها به علت آن بستگي دارد. در صورت نياز به راهنمايي يك ارائه كننده خدمات بهداشت، شرايط فوق را در نظر بگيريد و آن ها را به طور مناسب درمان كنيد. به علاوه، توجه زيادي به تاثير شرايط محيطي محلي خود بكنيد.

هواي خشك و يا سرد به طور خاص مي تواند با پوست شما، از جمله سينه ها و نوك سينه، تاثير بگذارد. اگر نوك سينه تان آسيب ببيند و يا خشك به نظر برسد، ممكن است لازم باشد به طور خاص از آن مراقبت كنيد.

كاهش زمان حمام به حداكثر ۱۰ دقيقه و تلاش براي جلوگيري از داغ كردن زياد آب – بيشتر احتمال دارد كه چربي پوست را جدا كرده و خشكي را بيشتر خريد قطره آهن فروزومال كند. زماني كه از رطوبت بدنتان را از دست مي دهيد، به آرامي پوست خود را با يك حوله نوازش كنيد تا زماني كه تقريبا خشك شود و يك مرطوب كننده ضخيم را فورا بر روي آن قرار دهيد.

پماد آلفا براي جوش صورت


منبع

تظرات ارسال شده