همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

صبحانه اي كه باعث يبوست هر روزه تان مي شود

بهتر است براي رهايي از شر يبوست هر رزوه، از اين صبحانه كناره گيري كنيد.

خيلي كلافه كننده است كه هر روز فرد دچار يبوست باشد. در اين مطلب براي شما يك سري از خوراكي هايي را آورده ايم كه باعث يبوست مي شوند.

‌همان گونه كه امروزه كارشناسان و متخصصان علوم غذايي درباره خواص تغذيه‌اي و درماني شير و فرآورده‌هاي آن نظرات مختلفي ارائه مي‌دهند، در طب سنتي نيز براساس نوع مزاج و طبع افراد، توصيه‌هاي غذايي زيادي شده، اما يكي از سردرگمي‌هاي مردم درباره توصيه‌هاي طب سنتي درخصوص لبنيات اين است كه در برخي منابع قديمي، مصرف فرآورده‌هايي چون شير، ماست و دوغ به طور كلي منع شده است.

بهترين زمان نوشيدن شير

‌علي بهادري متخصص طب سنتي، با بيان اينكه درمانگران طب سنتي براي نوشيدن شير هنگام وعده‌هاي غذايي به قواعد و ضوابط خاصي معتقدند و مصرف شير را مفيد نمي‌دانند، افزود: آنها بر اين باورند حتما بايد ميان خوردن غذا، نوشيدني يا خوراكي ترش و شير فاصله وجود داشته باشد. مثلا اگر فردي در وعده صبحانه، آب پرتقال ميل كرده باشد، نبايد بلافاصله شير بنوشد، زيرا اين شير خاصيت خود را از دست مي‌دهد و با تركيب شدن با پرتقال در معده موجب توليد خلط فاسد مي‌شود.

وي اضافه كرد: بهتر است بعد از خوردن پرتقال يا آب پرتقال، نيم ساعت صبر كنيد و بعد شير بنوشيد و اگر ابتدا شير نوشيده‌ايد بايد يك ساعت صبر كنيد تا شير به طور كامل هضم شود و بعد آب پرتقال وارد دستگاه گوارش شود تا بدن از مضرات تركيب اين دو ماده در امان بماند.

بهادري چشم درد با اشاره به اينكه لبنيات كه شير يكي از مهم‌ترين موارد آن است تاثير قابل ملاحظه‌اي بر تحريك و كشش عضلات، استخوان‌سازي، افزايش استحكام و مقاومت دندان‌ها دارد، افزود: شيري كه امروزه در سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي مواد غذايي در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، شير حيواني است كه از سه بخش آب، پنير و چربي تهيه مي‌شود كه ميزان هر يك از اين مواد در شير متغير است، اگر ميزان هر يك از مواد آب، پنير يا چربي در شير بيشتر باشد، به ترتيب طبع شير دچار «سردي و تري»، «گرمي و خشكي» و «سردي و خشكي» مي‌شود و خواص درماني و غذايي ويژه‌اي پيدا مي‌كند و هر كدام براي درمان يا تسكين يك بيماري مفيدند.

وي افزود: يكي از مهم‌ترين نكاتي كه شايد كمتر پزشك و متخصص تغذيه‌اي به آن توجه كند، اين است كه شير مجموعه‌اي از چند غذاست و توسط يك موجود زنده توليد مي‌شود، بنابراين نوع زندگي، كيفيت زندگي، كيفيت مواد غذايي حيوان و شرايط زندگي و استرس‌هاي محيطي مي‌تواند تاثير زيادي بر كيفيت شير دام داشته باشد. بنابراين اينها مواردي است كه ما در مورد آنها اطمينان چنداني نداريم و نمي‌دانيم كه كدام‌يك از آنها، چگونه و در چه شرايطي شير را توليد كرده و به دست شما رسانده‌اند. درنتيجه از آنجا كه نظارت دقيقي بر نوع غذا، داروها و شيوه زندگي‌ دام‌ها در كشور وجود ندارد، به راحتي نمي‌توان نسبت به خواص دارويي و تغذيه‌اي آنها مطمئن بود.

بهادري با اشاره به اينكه شير چه حيواني براي مصرف مناسب‌تر است، گفت: از نظر اين كه شير چه حيواني براي انسان مناسب‌تر است، بايد گفت شير حيواني كه مدت حاملگي آن نزديك به مدت زمان بارداري انسان باشد، از نظر تغذيه مناسب‌تر است. بهترين شير، شير گاو جوان، چاق و سالم است كه در مراتع چريده باشد و آن شير، طعم و بوي نامطبوع نداشته باشد.

وي اضافه كرد:شير گاو كه مدت بارداري آن همچون انسان ۹ ماه است، براي تغذيه بخصوص اطفال مناسب‌تر بوده، در درجه بعد شير بز و سپس شير گوسفند مفيد است. اين متخصص مي‌افزايد، شير گاو براي شكل‌گيري و استحكام استخوان‌ها بهبود علائم پيش از قاعدگي، داشتن ناخن و دندان و موي سالم‌تر، كنترل ديابت نوع دو و پيشگيري از سرطان پستان و روده بزرگ بسيار مفيد است و از نظر طب سنتي در افراد گرم مزاج، اشتهاآور و چاق‌كننده است و سبب لينت مزاج و رفع نمايندگي b braun يبوست مي‌شود.

وي به اشخاصي اشاره كرد كه نبايد از شير استفاده كنند، زيرا شير مي تواند در برخي افراد سبب تشديد ناراحتي ‌شود و گفت: بيماران با مشكلات طحال، مبتلايان التهاب كبد، مبتلايان صرع، كساني كه تپش قلب و معده ضعيف دارند و افراد دچار بيماري‌هاي ناشي از سوء مزاج بلغمي از جمله دردهاي مفصلي، سردرد و ضعف اعصاب، نبايد در مصرف شير زياده‌روي كنند.

بهادري اضافه كرد: از نگاه طب سنتي تنها افرادي كه ميزان اخلاط بدن‌شان متعادل است، مي‌توانند به راحتي شير مصرف كنند و افرادي كه در بدن‌شان بويژه در معده آنها خلط غالب وجود دارد بايد با دستوري خاص و به ميزان اندك با مشاوره متخصص طب سنتي براي خوردن شير اقدام كنند.

اين متخصص طب سنتي خاطرنشان كرد: اگر فردي در معده‌اش خلط بلغم زياد باشد، يعني با علائمي همچون پر آب شدن دهان، سفيدي صورت و ديرهضمي غذا رو به رو باشد، با زياد خوردن شير موجب افزايش خلط غالب يعني بلغم مي‌شود و دراين حالت عوارض ناشي از افزايش اين خلط را تجربه مي‌كند. اين شرايط براي افرادي كه خلط غالب بدن آنها صفرا و دم باشد نيز اتفاق مي‌افتد و مشكلاتي را براي آنها به وجود مي‌آورد. بنابراين مصرف شير بايد با مشاوره متخصص طب سنتي انجام شود و افرادي كه دچار خلط غالب هستند با پاكسازي و متعادل سازي خلط‌ها نسبت به مصرف شير اقدام كنند.

صبحانه ممنوع براي يبوستي ها

بهادري، مصرف همزمان شير با گوشت، تخم مرغ، ماهي، ميوه (به صورت شيرموز) و خوراكي‌هاي ترش و شور را زيان‌آور دانست و گفت: ضمن اين كه مصرف غذا بلافاصله پس از نوشيدن شير و خوابيدن به دنبال آن نيز توصيه نمي‌شود.

وي افزود: برخي مردم در وعده صبحانه شير را با تخم‌مرغ ميل مي‌كنند يا در برخي وعده‌هاي غذايي استيك گوشت را با شير ميل مي‌كنند، ژل ايكس در حالي كه نمي‌دانند تركيب اين دو غذا در كنار هم موجب سنگيني معده و انسداد اندام‌هاي گوارشي مي‌شود و به دنبال اين مسئله فرد دچار يبوست مي‌شود.

بهادري اظهار كرد: حالا اگر اين فرد، زني باردار باشد و شير را با گوشت (فرقي نمي‌كند گوشت قرمز يا گوشت سفيد) ميل كند اين يبوست و دل‌پيچه را به نوزادش هم منتقل مي‌كند. بنابراين توصيه شده در صورتي كه فرد شير مي‌نوشد حتما يك ساعت بعد از آن سراغ غذاهايي كه از گوشت و تخم‌مرغ تهيه شده، برود و در صورتي كه گوشت يا تخم‌مرغ ميل كرده به مدت سه ساعت صبر كند تا اين غذا هضم شود و پس از آن شير بنوشد تا بتواند از خواص درماني آن بهره‌مند شود.

بهترين ماست از نگاه طب سنتي

وي با بيان اينكه از ديدگاه طب سنتي بهترين ماست، ماستي است كه از شير تازه گاو تهيه شده باشد، افزود:طبيعت ماست، سرد و ‌تر است و هر چه ترش‌تر و رقيق‌تر باشد، ‌سردي و تري آن زيادتر مي‌شود. مصلح ماست، مرباي زنجبيل، زنيان، نعناع، آويشن، سير، كاكوتي، زيتون، سياه دانه و پونه است.

اين متخصص طب سنتي خاطرنشان كرد: براي رفع سردي ماست به آن فلفل اضافه نكنيد، زيرا تركيب حاصل از آن براي بدن مضر است؛ چون ماست سبب افزايش رطوبت بدن مي‌شود.

بهادري ضمن اشاره به اين كه ماست دير هضم است و مصرف زياد آن براي سرد مزاجان و افرادي كه معده سرد دارند مناسب نيست، گفت: مصرف همزمان ماست با گوشت يا ماهي براي همه بخصوص مبتلايان دردهاي مفصلي مناسب نيست و مي‌تواند سبب تشديد بيماري شود، ضمن اين كه مداومت بر مصرف همزمان گوشت يا ماهي با ماست به دليل توليد بلغم مي‌تواند احتمال ابتلا به لك و پيس را افزايش دهد.

به گفته وي، يكي از منابع غني كلسيم‌دار، ماست چكيده است. طبيعت ماست چكيده گرم و تر است و مصلح آن مغز گردو، آويشن، عسل و نعناع خشك اسپري linovera است. افرادي كه با مصرف ماست و شير، درد مفصلي‌شان تشديد مي‌شود، مي‌توانند از ماست چكيده به همراه مصلح استفاده كنند.

نظر طب سنتي در مورد كشك

وي با بيان اينكه طب سنتي درباره كشك نيز توصيه‌هاي دارد، افزود: يكي از مواد غذايي كه در طب سنتي براي حفظ سلامت استخوان به آن اشاره شده، كشك است. افرادي كه تحمل لاكتوز (قند شير) را ندارند و قادر به مصرف شير نيستند يا كساني كه درد مفصلي دارند و با مصرف ماست، دردشان تشديد مي‌شود، مي‌توانند براي تامين بخشي از كلسيم مورد نياز بدن از كشك به صورت كاله جوش (تركيب كشك، پياز داغ، نعناع و گردو) استفاده كنند. به دليل آن كه نسبت كلسيم به فسفر كشك مناسب است، مي‌تواند در پيشگيري از پوكي استخوان و جلوگيري از پيشرفت آن موثر باشد.

بهادري اضافه كرد: در برخي مناطق ايران، دوغ را با پونه استفاده مي‌كنند. پونه، نعناع، كرفس، جعفري و زيره گياهاني هستند كه مي‌توانند باعث جذب بيشتر كلسيم شوند. در كتب طب سنتي آمده است اين گياهان مي‌توانند سبب تقويت سلول‌هاي استخوان‌ساز شوند.

محققان بر اين باورند كه افراد تا سن ۳۰ سالگي فرصت دارند تا كلسيم در استخوان‌هايشان ذخيره كنند و پس از آن كلسيم از استخوان برداشت مي‌شود، لذا با توجه به بار بيماري‌هاي ناشي از كمبود كلسيم نظير پوكي استخوان و شكستگي‌هاي ناشي از آن، لازم است تا لبنيات به مقدار كافي در جيره غذايي روزانه همه گروه‌هاي سني قرار گيرد.

با نگاهي به هرم غذايي، كه ميزان مورد نياز مصرف گروه‌هاي غذايي را براي ما مشخص مي‌كند، مشاهده مي‌كنيم كه شير و لبنيات در سومين رديف اين راهنما قرار دارند و بر اساس آن بايد روزانه ۲ تا ۳ سهم از آن در برنامه غذايي افراد گنجانده شود.

اما در طب سنتي زمان خوردن برخي مواد غذايي و همچنين اين كه آن‌ها را با چي بخوريم و با چي نخوريم خيلي مهم است؛ يكي از اين مواد بي براوون غذايي لبنيات است كه بايد بيشتر در مصرف آنها دقت شود.

منبع: ايسنا

رفع سه سوته يبوست با تحفه نطنز!

تظرات ارسال شده