همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اختلال شنوايي در نوزادان چه عواملي دارد؟

اختلال شنوايي مي‌شود.

به گزارش : مشهود تقيلو در رابطه با انواع ناشنوايي، اظهار كرد: ناشنوايي داراي انواع مختلفي از جمله ناشنوايي انتقالي يا هدايتي است؛ به طور مثال اختلال در ساختمان گوش، استخوان‌چه‌‍‌هاي گوش، پرده گوش، گوش مياني و يا گوش داخلي است. تشكيل نشدن هر قسمتي از گوش ممكن است، اختلال شنوايي به صورت مادرزادي يا پس از تولد را ايجاد كند. ضربات مختلف به گوش ناشي از تصادفات نيز گاهي سبب ايجاد اختلال در گوش و ناشنوايي مي‌شود.

وي در رابطه با نوع دوم اختلال شنوايي، افزود: نوع دوم كاهش شنوايي و ناشنوايي، ناشنوايي حسي - عصبي و مغزي است. ناشنوايي حسي - عصبي و مغزي به صورت مادرزادي يا در اثر عوامل مري انسان مختلف ممكن است عصب شنوايي را دچار آسيب كند يا سبب ايجاد اختلال در مركز درك شنوايي در مغز شود و فرد را از درك كلمات و شنيدن عاجز كند.

متخصص گوش، حلق و بيني در رابطه با سومين نوع اختلال شنوايي، تصريح كرد: سومين نوع اختلال شنوايي مخلوط ناشنوايي انتقالي و ناشنوايي حسي - عصبي بوده است؛ در كل براي تشخيص اين نوع ناشنوايي‌ها بايد از بيمار نوار گوش گرفته شود كه به صورت غربالگري در اطفال و در دوره زماني يك ماهه و تكرار آن در هر سه ماه و انجام تست شنوايي است و در جهت بررسي ساختمان اختلال گوش سي.‌تي.‌اسكن بهترين راه براي تشخيص اختلالات ساختاري و ساختماني گوش كه باعث ناشنوايي مي‌شود است.

تقيلو در رابطه درمان اختلال شنوايي، ادامه داد: درمان اختلال شنوايي بستگي به علت آن دارد؛ به طور مثال بعضي از اختلالات ساختمان و استخوان‌چه‌‍‌ها ممكن است با عمل جراحي اصلاح شود، اگر كانال گوش خارجي تشكيل چسب زخم بستر نشده باشد بايد اين كانال ايجاد شود؛ منتهي در رابطه با اختلال شنوايي حسي - عصبي و اختلال تكامل مغز براي اين بيماران از نظر جراحي و درمان دارويي كاري نمي‌توانيم انجام دهيم فقط در صورت وجود زمينه مناسب در اين بيماران كاشت حلزون و جراحي‌هاي مربوط به سمعك‌گذاري انجام مي‌شود.

وي در رابطه با علل ايجاد ناشنوايي، اظهار كرد: يكي از علل ايجاد ناشنوايي، حسي - عصبي بوده كه ممكن است در تكامل مغز مشكل ايجاد كند و يا مريض نياز به استفاده از سمعك و كاشت حلزون داشته باشد.

متخصص گوش، حلق و بيني در رابطه با پيشگيري از ناشنوايي، افزود: چيزي كه در زمينه پيشگيري از ناشنوايي حائز اهميت است، عفونت‌هاي دوره جنيني در شكم مادر از نظر ابتلا به سرخچه، سرخك و سيتومگالوويروس و بقيه عفونت‌ها است كه اگر مادران باردار به اين عفونت‌ها مبتلا شوند ممكن است، سبب ايجاد ناشنوايي در جنين شود.

تقيلو پماد آلفا با اشاره به اهميت مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج، تصريح كرد: مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج و پرهيز از ازدواج فاميلي نيز امري مهم در اين زمينه بوده و در صورت شك در هرگونه اختلالي، بايد سريعا به پزشك مراجعه شود؛ به طور مثال زماني كه كودكي متولد مي‌شود و واكنش آن به صدا ضعيف بوده و يا صداي تلويزيون را موقع تماشا بلند كرده و يا املاي آن در كلاس ضعيف باشد، اين شك وجود دارد كه كودك دچار اختلال شنوايي است.

وي در رابطه با اهميت پرهيز از مصرف برخي داروها، بيان كرد: پرهيز از مصرف برخي داروها بسيار مهم است؛ آنتي‌بيوتيك‌هايي كه در آخر كلمه خود حرف سين دارند مانند جنتامايسين، استرپتومايسين و غيره امكان دارد باعث كاهش شنوايي حسي - عصبي شوند و همين‌طور مريض را به طور كامل ناشنوا كنند. پرهيز از مصرف داروهاي ايبوپرفن، ديكلوفناك و آسپرين براي بيماران سبب آسيب مي‌شود، مگر اينكه در شرايط خاص استفاده شود.

اين پماد زخم بستر مسئول ادامه داد: پرهيز از گوش دادن به صداهاي بلند، استفاده از هندزفري و هدفون براي گوش دادن به موسيقي در نوجوانان و ضربه‌هاي وارده به گوش در ورزش‌هاي مختلف يا تصادفات باعث اختلال شنوايي مي‌شود. اختلال شنوايي سبب اختلال در ارتباط و تعامل با ديگران و بيان نظرات خود مي‌شود و مشكلاتي را در سالمندان، ضعف بهداشت و درمان، اختلال اعصاب و روان در آنها را ايجاد مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: در كودكان باعث اختلال ارتباط با ديگران شده و وقتي كه ارتباط شما با ديگران مختل شد قدرت يادگيري پايين آمده و افت تحصيلي ايجاد مي‌شود در نتيجه اكنون تحصيلات به صورت پايه براي اشتغال مهم است، اين بيماران مشكل اشتغال نيز خواهند داشت و در سال‌هاي اخير سازمان‌هاي حمايت‌كننده تخصصي براي افراد داراي اختلال شنوايي و ناشنواها ايجاد شده است كه حامي و مدافع اجتماعي، حقوقي و مدني ناشنوايان درمان تاول سوختگي با آب جوش هستند و از طرفي افراد ناشنوا با توجه به نقص ضرورت جبران آن در زندگي تمركزشان را روي استعدادهاي ديگر خود گذاشته و معمولا موفقيت‌هاي چشمگيري در عرصه‌هاي ديگر فعاليت مانند فعاليت آموزشي، هنري و غيره دارند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده