همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
12 راهكار براي حفظ سلامت نوزاد در فصل سرما

مهمي براي پدر و مادرهاست. گرم و مرطوب نگه داشتن هواي خانه، مراقبت از پوست نوزاد، پوشاندن لباس مناسب و تغذيه درست، به اين امر كمك مي‌كند.

به گزارش : با آمدن زمستان، رسانه‌هاي اجتماعي پر مي‌شوند از تصوير رؤيايي مادري با كودكي در آغوش و پتوي بر دوش و كتابي در دست! تنها يك عطسه نوزاد كافي است تا اين تصوير خيالي فرو بريزد! مراقبت از نوزاد در زمستان وظيفه مهمي بر دوش پدر و مادرهاست. اما چگونه مي‌توانيم سلامت نوزادمان را در فصل زمستان تضمين كنيم؟

براي مراقبت از نوزاد در زمستان و اطمينان از اينكه نوزاد در اين فصل بيمار نشود، رعايت نكات زير ضروري است:

۱. از بخور استفاده كنيد

در برخي مناطق، با كاهش درجه حرارت در زمستان لازم است از سيستم‌هاي گرمايشي يا بخاري در اتاق كودك و يا نزديك به تختخواب او استفاده شود. در اين شرايط، دستگاه گرمايشي رطوبت موجود در اتاق را تبخير مي‌كند و هوا خشك مي‌شود. پوست حساس نوزادان در اثر خشكي هوا آسيب مي‌بيند. براي حفظ رطوبت هوا از يك دستگاه بخور در اتاق نوزاد استفاده كنيد.

۲. از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد

پوست پماد آلفا براي جوش صورت نوزاد بسيار حساس است و هواي سرد زمستان به آن آسيب مي‌زند. براي حفظ سلامت و نرمي پوست نوزاد، از كرم‌هاي مرطوب كننده مخصوص نوزادان و لوسيون‌هاي آب رسان پوست استفاده كنيد. بهترين نوع كرم براي نوزادان، كرم‌هاي ساخته شده از شير و كره هستند. كرم‌هاي داراي شير درخشندگي و بافت لطيف پوست نوزاد را حفظ مي‌كنند.

۳. در مصرف محصولات پوستي زياده‌روي نكنيد

گاهي اوقات والدين در مراقبت از پوست نوزاد زياده روي مي‌كنند. استفاده از كرم‌هاي مرطوب كننده و لوسيون‌ها معمولاً مشكلي ايجاد نمي‌كند. اما حمام كردن بيش از حد نوزاد براي تميزي او و مصرف بي‌رويه شامپو و صابون، رطوبت پوست نوزاد را از بين مي‌برد و پوست را خشك و پوسته‌پوسته مي‌كند. بهتر است براي مراقبت از نوزاد در فصل زمستان او را يك بار در هفته حمام كنيد و با صابون و شامپو شستشو دهيد، نه بيشتر!

۴. نوزاد را به خوبي ماساژ بدهيد

مهم نيست كه نوزاد شما در چه فصلي متولد شده است، به توصيه پزشكان ماساژ دادن او را فراموش نكنيد! ماساژ موجب تحريك جريان خون در بدن مي‌شود و به نوزاد احساس آرامش مي‌دهد. هم چنين به طور غيرمستقيم باعث افزايش ايمني بدن نوزاد مي‌شود. هنگام ماساژ نوزاد محيط را گرم نگه داريد. زمان مناسبي را براي ماساژ انتخاب كنيد و استفاده از روغن‌هاي طبيعي خريد قطره آهن فروزومال را فراموش نكنيد.

۵. از پتوهاي سنگين استفاده نكنيد

براي مراقبت از نوزاد در زمستان، از پتوهاي سنگين استفاده نكنيد. انداختن يك پتوي گرم و سنگين بر روي نوزاد، ممكن است بهترين راه براي گرم نگه داشتن او در فصل زمستان باشد، اما اين كار ايمني نوزاد را به خطر مي‌اندازد. ناتواني نوزاد در تكان دادن پتو و احتمال رفتن آن بر روي صورت او ممكن است باعث مرگ ناگهاني نوزاد شود. بهترين راه استفاده از يك پتوي سبك و تنظيم دماي مطلوب اتاق است.

۶. به او لباس راحت بپوشانيد

پوشاندن مداوم ژاكت‌هاي ضخيم، دستكش، جوراب و كلاه به نوزاد، باعث تحريك پوست او در هنگام حركت مي‌شود. لباس نوزاد را با توجه به درجه حرارت اتاق انتخاب كنيد. لباس‌هايي را انتخاب كنيد كه به طور كامل بدن او را پوشش مي‌دهند، اما آزاردهنده نيستند. از دستكش و جوراب تنها در صورتي استفاده كنيد كه موجب بي‌خوابي نوزاد در شب نمي‌شود.

۷. دماي خانه را مطلوب نگه داريد

گرم نگه داشتن خانه و اتاق نوزاد، يكي از كليدي‌ترين نكات مربوط به مراقبت از نوزاد در زمستان است. اگر در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيد كه بادهاي زمستاني با شدت مي‌وزند، بهتر است پنجره‌ها را در فصل زمستان بسته نگه داريد. مسيري براي تهويه هواي اتاق نوزاد در نظر بگيريد. در صورت لزوم براي سوختگي با آب جوش تنظيم دماي اتاق نوزاد در فصول سرد از يك بخاري يا وسيله گرمايشي استفاده كنيد.

۸. برنامه واكسيناسيون را دنبال كنيد

زمستان زماني است كه نوزادان بيشتر به بيماري مبتلا مي‌شوند و سطح ايمني بدن آن‌ها نيز كاهش مي‌يابد. اما دليل نمي‌شود كه به خاطر ترس از بيماري، واكسن‌هاي نوزاد را به تعويق بيندازيد. برعكس، بسيار مهم است كه او واكسن‌هاي مورد نيازش را دريافت كند تا ايمني كافي در طول زندگي و زمستان پيش رو داشته باشد. اگر موعد واكسني به تأخير افتاده، در اولين فرصت براي واكسيناسيون اقدام كنيد!

۹. تغذيه با شير مادر را متوقف نكنيد

شير مادر داراي گنجينه‌اي از آنتي‌بادي‌ها و مواد مغذي است كه به كودك كمك مي‌كند ايمني بدن خود را بالا ببرد و از او در برابر بيماري‌ها محافظت كند. ادامه دادن شيردهي در فصل زمستان تضميني براي حفظ سلامتي نوزاد است. افزون بر اين، گرماي بدن و شير مادر براي كودك بسيار آرامش‌بخش است.

۱۰. سلامتي خود را حفظ كنيد

شما همواره در تماس با نوزاد هستيد. به همين دليل ضروري است كه به عنوان مسئول رسيدگي به او، سالم باشيد. پيش از هر تماس با نوزادتان دست‌هاي خود را بشوييد و آن‌ها را ضدعفوني كنيد. ميكروب‌ها مي‌توانند از هر مسيري براي رسيدن به نوزادتان استفاده كنند، پس مطمئن شويد كه تمام كرم اسكار رژودرم راه‌ها را به روي ميكروب‌ها بسته‌ايد. ديگر اعضاي خانواده و مهمان‌ها را نيز آگاه كنيد كه پيش از تماس با نوزاد دستان خود را بشويند.

۱۱. خارج از منزل از نوزاد محافظت كنيد

اگر بيرون از منزل يخبندان نيست، خوب است كه گاهي با نوزادتان از منزل خارج شويد و هوايي بخوريد. پيش از خروج از منزل، از سر تا پاي نوزاد را با لباس گرم و راحت بپوشانيد. هرگونه قرار گرفتن در معرض هواي سرد به پوست لطيف نوزاد آسيب مي‌زند. اطمينان حاصل كنيد كه انگشتان پاي نوزاد كمي خنك‌تر و شكم او كمي گرم‌تر است. اين حالت نشان‌دهنده اين است كه بدن نوزاد در دماي مناسبي قرار دارد.

۱۲. سوپ را در رژيم غذايي او قرار دهيد

اگر نوزاد به سني رسيده است كه مي‌تواند غذاي كمكي بخورد، زمستان فرصت خوبي است تا سوپ‌هاي گرم و خوشمزه براي او بپزيد. هواي سرد و سوپ گرم تركيب دلچسبي ايجاد مي‌كند. با تركيب مرغ، سبزيجات، پوره‌هاي نرم و پنيرهاي لذيذ، سوپ خوشمزه‌اي براي كودك بپزيد. اگر مي‌توانيد اندكي سير نيز به سوپ اضافه كنيد، زيرا سير يك درمان طبيعي شناخته شده براي بيماري‌هاي زمستاني است.

سخن آخر

زمستان فصلي براي سرگرمي و دورهمي هاي خانوادگي است، اما همچنين ممكن است زماني براي ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون باشد. دانستن راه‌هاي مناسب براي مراقبت از نوزاد در پماد زخم بستر زمستان و همچنين اقدامات احتياطي لازم براي پيش‌گيري از بيماري به حفظ سلامتي نوزاد در اين فصل كمك مي‌كند. در صورت بروز هرگونه نشانه بيماري با پزشك خود تماس بگيريد تا درمان پيشنهادي را به شما ارائه دهد. داشتن فضايي گرم و بهداشتي در خانه، موجب لذت بردن شما و نوزادتان از فصل زمستان مي‌شود.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده