همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
6 عامل كه باعث آسيب پوست سر مي شود

و سر را در امان نگه مي‌دارد. در واقع پوست سر پوستي است كه وظيفه پوشش دهي و محافظت از جمجمه انسان را بر عهده دارد. اين بخش از بدن از رگ‌هاي خوني، پوست، فوليكول‌هاي مو و موها تشكيل شده است.

به گزارش : پوست سر منطقه‌اي است كه به ميزان زيادي در معرض عوامل و آسيب‌هاي خارجي قرار دارد. به همين دليل آسيب‌پذير است و ممكن است دچار مشكل، درد يا حساسيت شود. بنابراين لازم است كه با مراقبت‌هاي ساده‌اي از بروز درد و حساسيت پيشگيري كرد. در ادامه بيشتر در خصوص اين ناحيه و مشكلات و روش‌هاي مقابله صحبت مي‌كنيم. با ما باشيد.

پوست سر: محل تجمع پايانه‌هاي عصبي

پوست سر پوشيده از پايانه‌هاي عصبي است كه در ريشه فوليكول‌هاي قيمت پانسمان هارتمن مو هستند. با وجود اينكه پوست سر مسئوليت حفاظت سر را دارد اما با اين حال خود به سادگي تحت تأثير قرار گرفته و دچار مشكل مي‌شود.

در ادامه عوامل حساسيت‌زا و مشكل‌آفرين براي پوست سر را بازگو مي‌كنيم:

تغذيه نامناسب

تغذيه نامناسب ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري براي تغذيه و حفاظت از پوست سر را تأمين نمي‌كند. در نتيجه ممكن است زمينه‌ساز مشكلاتي مانند حساسيت، ريزش مو، شوره سر و درماتيت و غيره شود. به همين دليل توصيه مي‌شود كه تغذيه مناسب و متعادلي داشته باشيد. در طول روز به ميزان كافي آب بنوشيد. با همين كارهاي پوست سر تقويت شده و به وظايف خود به خوبي عمل مي‌كند.

استفاده از شامپوهاي نامناسب

شامپو يكي از اصلي‌ترين عوامل حساسيت و ناخوشي پوست سر است. شامپوهايي كه با تركيبات تميزكننده قوي و تهاجمي ساخته مي‌شوند باعث از بين رفتن لايه محافظتي روي اكتيكوت پوست سر مي‌شوند. زماني كه اين لايه پوششي به خطر بيافتد سلول‌هاي داخلي پوست سر ملتهب شده و حساسيت و خشكي و در نتيجه خارش سر شروع مي‌شود. علاوه بر شامپوها، محصولات شيميايي ديگري كه مخصوص سر توليد مي‌شود مانند انواع ژل‌ها و موس‌ها، همچنين صابون‌ها، آب و برخي از داروها نيز پوست سر را در معرض مشكل قرار مي‌دهند. توصيه مي‌كنيم كه از شامپوهاي خنثي استفاده كنيد. چون حاوي كمترين ميزان تميزكننده‌هاي تهاجمي هستند. در نتيجه علاوه بر تميز كردن موها پوست سر را نيز سالم نگه مي‌دارند.

قرار داشتن در معرض عوامل محيطي

قرار داشتن در معرض نور خورشيد، باران، گرما و سرماي شديد، باد و طوفان و حتي آلودگي هوا روي سلامت پوست سر تأثير منفي مي‌گذارد. براي حفاظت خود توصيه‌ي كنيم كه قبل از ترك منزل كلاه به سر بگذاريد. با همين كار ساده پوست سرتان را از عوامل محيطي آسيب‌رسان محافظت پماد هارتمن مي‌كنيد.

استرس

شرايطي كه در زندگي استرس ايجاد مي‌تواند به طور خودكار روي سلامت موها و پوست سر تأثير منفي مي‌گذارد. هر از گاهي به خود استراحت دهيد و خودتان را از استرس دور كنيد. به كارهاي مورد علاقه‌تان بپردازيد. اين كار باعث آرامش روحي رواني‌تان شده و به نفع بدنتان است.

كشيدن موها

هر بار كه موها را شانه مي‌كنيد و برس مي‌كشيد احتمال اينكه موهايتان كشيده شود زياد است. اين كشيدگي نيز روي پوست سر تأثير منفي مي‌گذارد. اين كار نه تنها باعث ريزش مو مي‌شود بلكه به مرور زمان متوجه مي‌شويد كه پوست سرتان بسيار حساس و آسيب پذير شده است. توصيه مي‌كنيم كه از بستن سفت و طولاني‌مدت موها بخصوص در طول شب بپرهيزيد. باز گذاشتن موها يا حداقل نكشيدن و محكم نبستن آن‌ها بهترين انتخاب براي سلامت مو و پوست سر است.

اتو و سشوار

اتو و سشوار داغ بدترين دشمنان پوست سر هستند. چسب هارتمن تا حد امكان از اين دشمنان داغ دوري كنيد. استفاده مكرر و طولاني مدت از اين لوازم به طور كامل سلامت پوست سر را به خطر مي‌اندازد. به جاي اتو كشيدن يا سشوارهاي طولاني از كرم‌هاي خاص مو استفاده كنيد كه به حالت‌دهي موها بدون نياز به گرما كمك مي‌كنند.

چند توصيه تكميلي

* اگر مي‌خواهيد پوست سرتان سالم و محكم باشد مهم است كه از روغن‌هاي گياهي و ماسك‌هاي طبيعي استفاده كنيد. چون اين مواد حاوي تمام مواد مغذي مورد نياز موها هستند. روغن آرگان، روغن نارگيل، روغن آووكادو و كرچك بهترين گزينه‌ها هستند. ماسك ويتامين‌هاي B۷ ،E و C را امتحان كنيد.

مي‌توانيد از روش‌هاي زير نيز استفاده كنيد:

* روزانه حداقل يك و نيم ليتر آب بنوشيد. اين كار به طور چشمگيري سلامت عمومي بدن را ارتقا مي‌دهد.

* پوست سر را با ملايمت بماليد تا جريان خون تحريك شود. اين كار به تسكين دردها كمك كرده و به مرور باعث هارتمن تقويت پوست سر مي‌شود.

* اگر با انجام اين كارها پوست سرتان همچنان ملتهب و آسيب ديده بود و بهبودي در وضعيت آن حاصل نشد حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه كنيد. پزشك متخصص تست‌هاي لازم را براي تشخيص مشكل انجام داده و داروي لازم را جهت بهبودي تجويز مي‌كند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده