همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
زبان بدن كودك خود را بشناسيد

شما به پايان نرسيده و اكنون بايد بيشتر زمان خود را صرف مراقبت از جگرگوشه خود كنيد.

به گزارش : مادران معمولا به حركات بدن كودك خود نگاه مي‌كنند و سعي مي‌كنند بفهمند چرا فرزند دلبند آن‌ها اين حركات به خصوص را انجام مي‌دهد. در اصطلاح مادران سعي مي‌كنند تا با درك زبان بدن كودك خود بهتر بتوانند خواسته‌هاي كودك خود را برآورده كنند.

درك زبان بدن كودك چقدر اهميت دارد؟

در اين مطلب ما نگاهي مي‌اندازيم به بعضي از حركات كودكان و سعي مي‌كنيم تا منظور كودك از انجام اين حركات را درك كنيم. در واقع كودكان تا پيش از اينكه حرف زدن را ياد بگيرند از طريق همين حركات و اشاره‌ها با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنند. بنابراين درك زبان بدن كودك مي‌تواند به شما كمك كند تا بهتر مسئوليت‌هاي مادرانه و پدرانه خود را انجام دهيد.

۱. لگد زدن

در اغلب اوقات لگد زدن و تكان دادن سريع پاها توسط كودك به پزشكي كودكان اين معني است كه او خوشحال است و اوقات خوشي را سپري مي‌كند. لگد زدن در واقع اولين راه كودك براي نشان دادن خوشحالي است. بنابراين اگر داريد با كودك خود بازي مي‌كنيد و او به سرعت پاهاي خود را تكان مي‌دهد و لگد مي‌زند يعني او خوشحال است.

اگر هنگام صحبت كردن و ناز كردن كودك مشاهده كرديد پاهاي خود را تكان مي‌دهد و لگد مي‌زند مي‌توانيد او را روي پاي خود بگذاريد براي آن‌ها يك آهنگ بخوانيد و سعي كنيد تكان دادن پاهاي كودك خود را با ريتم آهنگ هماهنگ كنيد به اين ترتيب مي‌توانيد به شادي بيشتر كودك خود كمك كنيد. به اين ترتيب با درك زبان بدن كودك مي‌توانيد اوقات خوشي را با كودك خود سپري كنيد.

۲. خم شدن به عقب

اغلب اوقات منظور كودكان و نوزادان از خم شدن به پشت نشان دادن ناراحتي و درد است. يكي از شايع‌ترين دردهاي كودكان در اين سنين دل درد و سوزش معده است.

به كودك خود كمك كنيد تا آرام باشد. اگر نوزاد شما موقع شيرخوردن و غذا خوردن اين حركت را انجام مي‌دهد مي‌تواند نشان دهنده رفلاكس باشد. در اين صورت از تاكيد و فشار آوردن به كودك براي شيرخوردن خودداري كنيد تا كودك قيمت پماد زخم بستر آرام شود. اگر اين حركت خيلي تكرار مي‌شود حتما با پزشك تماس بگيريد تا درمان‌هاي لازم انجام شود و تغذيه كودك دچار مشكل نشود.

۳. كوبيدن سر

هنگامي كه كودك از بي قراري يا درد رنج مي‌برد ممكن است سر خود را به صورت پي در پي به زمين يا به كنار تخت خواب بكوبد.

اگر اين كار خيلي تكرار مي‌شود حتما با متخصص اطفال تماس بگيريد تا علت اين بي تابي و بي قراري كودك هر چه زودتر مشخص شود. توجه كنيد كه انجام اين حركت را ناديده نگيريد و به دنبال علت آن باشيد.

۴. گرفتن گوش‌ها

گرفتن گوش‌هاي توسط نوزادان مي‌تواند چند علت مختلف داشته باشد، گاهي اوقات آن‌ها از كشف كردن محل قرار گرفتن گوش‌هاي خود خوشحال هستند و به همين علت گوش‌هاي خود را مي‌گيرند. يكي ديگر از مواردي كه زياد ديده شده است نوزاد گوش خود را مدام مي‌گيرد زمان دندان درآوردن است. اما اگر نوزاد شما گوش‌هايش را مي‌گيرد و گريه مي‌كند ممكن است به خاطر گوش درد يا عفونت گوش باشد.

در صورت مشاهده اين حركت توسط نوزاد اگر حدس زديد به علت كشف گوش است، مي‌توانيد به او كمك كنيدتا راحت‌تر جاي گوش‌هايش قطره فروزومال را پيدا كند. يا اگر به علت درآوردن دندان بود مي‌توانيد از راه‌هاي مخالف براي كمك به كودك هنگام دندان درآوردن كمك كنيد. اما اگر فكر مي‌كنيد نوزادتان به علت عفوني شدن گوش به آن‌ها دست مي‌زند هر چه زودتر به متخصص كودكان مراجعه كنيد.

۵. گره كردن مشت‌ها

مشت گردن دست‌ها يا گره كردن دست‌ها يك حركت شايع در بين نوزادان است. اما مشت كردن گره‌ها ممكن است يك نشانه براي گرسنگي يا استرس هم باشد. هنگامي كه كودك شما گرسنه باشد ممكن است بدن خود را سفت و دست‌هاي خود را مشت كند.

در اين صورت اگر درك كرديد نوزاد شما گرسنه است، به او شير بدهيد. اما اگر پس از كامل شدن سه ماهگي، كودك شما همچنان به طور مداوم مشت‌هاي خود را گره مي‌كند مي‌تواند به يك متخصص مراجعه كنيد تا علت اين كار را متوجه شويد.

۶. به هم فشردن زانوها

به هم فشردن زانوها در نوزادان مي‌تواند به علت مشكلات گوارشي باشد. نوزاد شما اگر از حركات ناخوشايند روده، يا جمع شدن گاز در معده با يبوست رنج ببرد ممكن است زانوها خود را به هم فشار دهد.

در صورت مشاهده اين حركت به كودك خود كمك كنيد تا آرام چسب بخيه باشد، اگر به هم فشردن زانوها به علت گاز درون معده باشد به كودك كمك كنيد تا آروغ بزند. اگر نوزاد شما از شير مادر تغذيه مي‌كند از خوردن غذاهايي كه توليد گاز مي‌كنند خودداري كنيد. اگر كودك شما به خاطر يبوست ناراحت است و زانوهاي خود را به هم فشار مي‌دهد آب كافي به كودك خود دهيد و از غذاهايي كه به درمان يبوست كمك مي‌كند استفاده كنيد.

۷. تكان دادن بازوها

تكان دادن بازوها در نوزادان در واقع واكنش آن‌ها به محيط اطراف و نشان دادن هشياري او نسبت به پيرامون است. معمولا نوزاد شما در صورت شنيدن صداي ناگهاني يا ديدن نور بلافاصله دستان خود را جمع مي‌كند و بازوي خود را بالا مي‌آورد. همچنين گاهي اوقات وقتي كودك را روي زمين مي‌گذاريد و رها مي‌كنيد ممكن است احساس نا امني كند و بازوي خود را بالا بياورد و تكان دهد.

تكان دادن بازوها و باز كردن دست‌ها يك واكنش كاملا طبيعي و استاندارد در كودكان است و معمولا پس از ۴ ماهگي كودك اين حركت ترك خواهد شد. توجه كنيد گاهي اوقات همين حركت مي‌تواند موجب اختلال در خواب كودك شود، بنابراين بهتر است زماني كه مي‌خواهيد نوزاد خود را بخوابانيد او درمان سوختگي با آب جوش را قنداق كنيد. قنداق كردن كودك به او امنيت كافي را القا مي‌كند و مانع از تكان دادن بازوها و دست‌ها مي‌شود.

اكنون كه به درك زبان بدن كودك خود پي برديد حتما بهتر مي‌توانيد با او ارتباط برقرار كنيد، نيازهاي او را بشناسيد و آن‌ها را برآورده كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده