همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علائم اوليه سرطان مري را بشناسيد

علائم به واسطه بزرگ شدن تومور و باريك شدن مري كه عبور غذا را دشوار مي‌سازد، شكل مي‌گيرند.

به گزارش : مري رابطي بين دهان و معده است. اين قسمت از بدن انسان نيز همانند قسمت‌هاي ديگر مي‌تواند درگير بيماري سرطان شود. از علائم سرطان مري مي‌توان به دشواري در بلع، بازگشت غذا، سوزش سردل، كاهش وزن و سرفه مداوم اشاره كرد.

علائم كمتر شايع مانند سكسكه، سينه پهلو، يا بزرگ شدن گره‌هاي لنفاوي در گردن ممكن است به واسطه گسترش سرطان شكل بگيرند. آگاهي از علائم و نشانه‌هاي بالقوه سرطان مري براي تشخيص زودهنگام و رسيدگي به اين شرايط اهميت دارد.

علائم رايج

در مراحل اوليه سرطان مري، افراد ممكن است با چند نشانه بيماري مواجه شوند. بيشتر علائم به واسطه بزرگ شدن تومور و باريك شدن مري كه عبور غذا را دشوار مي‌سازد، شكل مي‌گيرند.

دشواري در بلع

دشواري در بلع (ديسفاژي) شايع‌ترين نشانه سرطان مري است كه در ۹۰ تا ۹۵ درصد بيماران مبتلا به اين بيماري ديده مي‌شود. اگر مري به واسطه سرطان باريك شود، غذا ممكن است براي عبور از آن و ورود به معده با دشواري مواجه شود. ممكن است اين‌گونه احساس شود كه عبور غذا بيش از حد معمول طول مي‌كشد و احساس گرفتار شدن غذا در فرد ايجاد شود يا به احساس خفگي منجر شود. مري پيش از بروز علائم ديگر اغلب به طور قابل توجهي باريك شده است.

دشواري در بلع پانسمان زخم بستر غذا به طور معمول با تكه‌هاي بزرگ‌تر غذاي جامد به ويژه گوشت، نان، و سبزيجات خام آغاز مي‌شود، اما مي‌تواند بعداً شامل غذاهاي نيمه جامد و در نهايت مايعات نيز شود.

بلع دردناك

بلع مي‌تواند براي برخي افراد دردناك شود. درد ممكن است طي چند لحظه و زماني كه غذا يا مايعات به تومور مي‌رسند يا به واسطه ناتواني در عبور احساس شود. همچنين، اگر سرطان موجب بروز يك زخم باز در ديواره داخلي مري شده باشد يا به بافت‌هاي اطراف حمله كرده باشد مي‌تواند به احساس درد منجر شود. ممكن است درد هنگام بلع بين تيغه‌هاي شانه در پشت يا در قفسه سينه احساس شود.

بازگشت غذا يا استفراغ

زماني كه غذا قادر به عبور از مري نيست ممكن است به طور كامل و گوارش نشده به بالا باز گردد. اين شرايط براي حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان مري رخ مي‌دهد. استفراغ غذا يا خون نيز ممكن است رخ دهد، به ويژه اگر تومور خونريزي داشته باشد.

كاهش وزن بي‌دليل

كاهش وزن بي دليل يكي از نشانه‌هاي شايع سرطان مري است كه در نيمي از بيماران مبتلا به اين بيماري ديده مي‌شود. كاهش وزن بي دليل به عنوان از دست دادن ۵ درصد يا بيشتر از وزن بدن طي ۶ تا ۱۲ ماه تعريف مي‌شود. كاهش وزن مي‌تواند به واسطه كمبود مواد مغذي ناشي از دشواري در بلع و همچنين سوخت و ساز خود تومور رخ دهد.

سوزش سردل، سينه درد، و سوءهاضمه

احساس سوزش يا درد در پشت جناغ سينه شرايطي شايع است و اغلب پس از يك وعده غذايي بزرگ رخ مي‌دهد. سوزش سردل مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري بازگشت اسيد معده به مري نيز باشد كه يك عامل خطرآفرين ژل هيدروزورب شايع براي سرطان مري است. براي افراد مبتلا به بازگشت اسيد معده، تغيير در كيفيت و شدت علائم سوزش سردل ممكن است نشان دهنده وجود سرطان باشد.

همراه سوزش، برخي افراد فشار در سينه را تجربه كرده و نگران حمله قلبي مي‌شوند. در صورت مواجهه با اين شرايط بهترين گزينه مراجعه به پزشك براي بررسي دقيق شرايط است.

سرفه مداوم

سرفه مداوم در حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان مري را درگير مي‌كند. سرفه به طور معمول خشك و آزاردهنده است و در هر زمان از روز مي‌تواند رخ دهد. سرفه ممكن است پس از غذا خوردن تشديد شود يا شايد هيچ ارتباطي با غذا خوردن نداشته باشد.

گرفتگي صدا

احساس گرفتگي صدا يا نياز مكرر به صاف كردن گلو ممكن است از نشانه‌هاي اوليه سرطان مري باشد، به ويژه زماني كه دليل مشخصي براي وقوع اين شرايط مانند يك عفونت دستگاه تنفسي وجود ندارد. گرفتگي صدا اغلب زماني كه تومور عصب راجعه حنجره را درگير مي‌كند، رخ مي‌دهد.

بزاق بيش از حد

براي كمك به عبور غذا از مري، بدن بزاق بيشتري ترشح مي‌كند. با دشوارتر شدن عمل بلع، بدن براي جبران اين شرايط هرچه بيشتر بزاق توليد مي‌كند.

مدفوع سياه رنگ

مدفوع سياه و قيري ناشي از وجود خون كه به نام ملنا شناخته مي‌شود ممكن است به واسطه خونريزي از مري شكل بگيرد. خوني كه از مري و قسمت بالايي دستگاه گوارش سرچشمه مي‌گيرد به واسطه قرار گرفتن در معرض اسيد معده سياه رنگ مي‌شود.

علائم نادر

برخي علائم كمتر شايع اما مهم نيز وجود دارند كه به سرطان مري اشاره دارند. برخي از پماد زخم آن‌ها به واسطه حمله تومور به بافت‌هاي مجاور يا گسترش بيماري به مناطق ديگر بدن شكل مي‌گيرند.

سكسكه

سكسكه ممكن است زماني كه تومور به عصب فرنيك يا ديافراگم حمله مي‌كند، شكل بگيرد. تحريك اين ساختارها موجب انقباض مكرر ديافراگم مي‌شود.

تنگي نفس

افراد ممكن است تنگي نفس را به واسطه گسترش تومور در سينه يا سينه پهلوي آسپيراسيون تجربه كنند.

بزرگ شدن گره‌هاي لنفاوي

گره‌هاي لنفاوي متورم ممكن است در گردن (گره‌هاي لنفاوي گردني) يا بالاي استخوان ترقوه (گره‌هاي لنفاوي سوپراكلاويكولار) شكل بگيرد.

حساسيت استخوان‌ها

گسترش سرطان به استخوان‌ها ممكن است موجب بروز حساسيت و درد در آن‌ها شود. گاهي اوقات ممكن است يك شكستگي در استخوان تضعيف شده رخ دهد. گسترش سرطان به استخوان‌ها مي‌تواند موجب افزايش سطوح كلسيم در خون (هايپركلسمي) شود كه مي‌تواند گرفتگي‌هاي عضلاني، ضعف و سردرگمي را در پي داشته باشد.

پشت درد

احساس درد در پشت بدن از نشانه‌هاي نسبتاً شايع سرطان مري است كه به واسطه حمله تومور به منطقه بين ريه‌ها يا بين غشاهاي قلب شكل مي‌گيرد.

عوارض جانبي

سرطان مري مي‌تواند با بروز برخي عوارض جانبي همراه باشد. برخي از آن‌ها به واسطه درگيري محلي مانند باريك شدن يا فرسايش مري و برخي ديگر به واسطه گسترش تومور رخ مي‌دهند. از عوارض جانبي شايع سرطان مري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

انسداد مري

انسداد مري يكي از عوارض بسيار شايع است. براي بسياري از مبتلايان به سرطان مري، قرار دادن يك استنت مري براي نمايندگي محصولات هارتمن امكان پذير شدن دريافت غذا نياز است.

فيستول تراكئواسافوژيل (Tracheoesophageal Fistula)

به واسطه حمله تومور و التهاب، يك فيستول (مسير غيرعادي) ممكن است بين مري و ناي شكل بگيرد. زماني كه اين شرايط شكل مي‌گيرد، آنچه وارد مري مي‌شود مي‌تواند به طور مستقيم وارد ناي و پس از آن ريه‌ها شود. فيستول تراكئواسافوژيل به طور معمول موجب سرفه هنگام بلع و سينه پهلو مي‌شود. درمان ممكن است شامل قرار دادن استنت در مري و/يا ناي شود. تكنيك‌هاي جديدتر مانند قرار دادن دريچه‌هاي چتري شكل در نايچه نيز ممكن است مد نظر قرار بگيرند.

فيستول آئورتواسافوژيل (Aortoesophageal Fistula)

شرايطي غيرمعمول اما تهديدكننده زندگي محسوب مي‌شود كه به واسطه شكل گيري يك فيستول بين مري و آئورت، رگ خوني بزرگي كه خون را از سر به باقي بدن انتقال مي‌دهد، رخ مي‌دهد. اين شرايط به طور معمول در مراحل پاياني بيماري شكل گرفته و از علائم آن مي‌توان به خونريزي از دهان و درد در ميانه سينه اشاره كرد. در صورت تشخيص سريع، عمل جراحي ممكن است اين مشكل را برطرف كند.

سينه پهلوي آسپيراسيون

احساس خفگي هنگام غذا خوردن يا يك فيستول اغلب موجب ورود محتواي مري و معده به ريه‌ها مي‌شود. اين شرايط مي‌تواند به سينه پهلوي آسپيراسيون، شرايطي كه به طور معمول نيازمند بستري شدن در بيمارستان و درمان با آنتي‌بيوتيك است، منجر شود.

خونريزي

خونريزي شديد ممكن است به واسطه زخم يا سوراخ شدن مري يا به عنوان يك عارضه جانبي استفاده از استنت رخ دهد. گزينه‌هاي درمان به وضعيت موجود بستگي پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد دارند و ممكن است شامل سوزاندن رگ‌هاي خوني دچار خونريزي شوند.

سوءتغذيه

يك عارضه بسيار رايج سرطان مري سوء تغذيه است كه به واسطه كاهش توانايي فرد براي غذا خوردن رخ مي‌دهد. اين شرايط ممكن است نيازمند تغذيه با لوله براي تأمين مواد مغذي مورد نياز بدن باشد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده