همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خواص چاي ماسالا چيست؟ + طرز تهيه ميزان مجاز مصرف آن

چاي هندي نيز شناخته مي شود يك نوشيدني معطر و خوش طعم با خواص درماني فراوان است. در ادامه با خواص چاي ماسالا و نحوه تهيه و آماده كردن آشنا خواهيد شد.

به گزارش : آيا مي‌دانيد چاي ماسالا از چه تركيباتي تهيه مي‌شود؟ در واقع مواد تشكيل دهنده اين چاي (از جمله هل، رازيانه، دارچين و فلفل سياه) باعث بوجود آمدن خواص بي‌نطيري در اين نوشيدني خوشمزه مي‌شود. از جمله خواص چاي ماسالا مي‌توان به كنترل قند، كاهش وزن، كمك به دستگاه گوارش در هضم غذا و... اشاره كرد.

خواص چاي ماسالا

چاي ماسالا مخلوطي از چاي سياه، زنجبيل و ساير ادويه‌ها است. از جمله اين ادويه‌ها مي‌توان هل، رازيانه، دارچين و فلفل سياه را نام برد. همچنين در دم كردن اين چاي به جاي آب معمولا از شير استفاده مي‌شود. اين تركيبات خواص فوق العاده‌اي به چاي ماسالا مي‌بخشد. از جمله خواص چاي ماسالا به صورت كلي مي‌توان به تاثير آن در سلامت قلب، هضم بهتر غذا، كنترل قند خون و... اشاره كرد. در ادامه به اين موارد اشاره خواهيم كرد.

۱. چاي ماسالا و پانسمان suprasorb سلامت قلب

مطالعات بيانگر آن است كه مصرف دارچين مي‌تواند بر روي سلامت قلب و سيستم قلبي عروقي تاثير گذارد. بدين ترتيب كه با كاهش فشار خون به سلامت قلب كمك شاياني مي‌كند. همچنين دارچين مي‌تواند باعث كاهش كلسترول و تري گليسريد شده و بدين ترتيب چاي ماسالا با دارا بودن دارچين مي‌تواند به شما در سلامت قلب كمك كند.

۲. چاي ماسالا و كاهش قند خون

زنجبيل و دارچين به كار رفته در چاي ماسالا مي‌تواند موجب كاهش قند خون شود. طبق تحقيقات انجام شده مصرف روزانه ۴ گرم دارچين مي‌تواند تا حدود ۲۹ درصد مقاومت بدن به انسولين را بهبود ببخشد و باعث كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع يك شود. همچنين مصرف روزانه دو گرم زنجبيل مي‌تواند تا ۱۲ درصد به كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع دو كمك كند.

چاي ماسالا؛ خواص درماني و طرز تهيه خانگي


۳. چاي ماسالا و كمك به هضم مواد غذايي

چاي نمايندگي اسميت اند نفيو ماسالا با دارا بودن هل و زنجبيل يك ماده موثر براي جلوگيري از تهوع محسوب مي‌شود. اين چاي مي‌تواند در دوران بارداري گزينه‌اي مناسب براي مادران در ماه‌هاي اول بارداري و مبارزه با حالت تهوع پس از مصرف غذا باشد. همچنين ادويه‌هاي ديگر موجود در اين چاي مانند دارچين و ميخك با دارا بودن خواص آنتي باكتريايي مانع از رشد و گسترش عفونت‌هاي دستگاه گوارش شده و به سلامت كلي بدن كمك مي‌كنند.
از طرف ديگر فلفل سياه به كار رفته در تركيب چاي ماسالا باعث افزايش فعاليت‌هاي آنزيمي در دستگاه گوارش شده و به هضم بهتر مواد غذايي كمك مي‌كند.

۴. چاي ماسالا و كاهش وزن

از ديگر خواص چاي ماسالا مي‌توان به كاهش وزن اشاره كرد. چاي ماسالا با دارا بودن فلفل سياه به بالا رفتن درصد سوخت و ساز در بدن كمك كرده و بدين ترتيب به كاهش وزن به عنوان يك روش درماني مكمل كمك مي‌كند. همچنين شير به كار رفته در دم كردن چاي ماسالا منبعي غني از پروتئن به شمار رفته كه مي‌تواند احساس گرسنگي را در افراد به تعويق اندازد و بدين ترتيب از پرخوري جلوگيري كند.

چاي ماسالا؛ خواص درماني و طرز تهيه خانگي


طرز اعصاب تهيه چاي ماسالا

چاي ماسالا در بسياري از كافه‌ها سرو مي‌شود با اين حال شما خود نيز مي‌توانيد با خريد بسته‌هاي چاي آماده آن و يا حتي خريد تركيبات تشكيل دهنده آن از عطاري‌ها آن را به سادگي در خانه تهيه كنيد و مورد استفاده قرار دهيد. در ادامه نحوه تهيه خانگي چاي ماسالا را توضيح خواهيم داد.

تهيه چاي ماسالا به روش خانگي

براي تهيه چاي ماسالا به روش خانگي كافي است طبق دستور العمل زير عمل كنيد.
مواد لازم:
فلفل قرمز، سفيد و سياه به اندازه يك قاشق چاي خوري، چند دانه ميخك، چند دانه هل و يا نيم قاشق چاي خوري پودر آن، يك عدد چوب دارچين، يك الي دو پيمانه آب، يك الي دو قاشق چاي خوري چاي سياه، دو تكه زنجبيل تازه.
طرز تهيه:
فلفل، ميخك، هل ودارچين را با هم مخلوط كرده و بكوبيد و سپس روي حرارت قرار دهيد. به مدت دو دقيقه حرارت دهي را ادامه دهيد و سپس اجازه دهيد تركيب حاصل خنك شود. سپس آن را به مخلوط آب و زنجبيل اضافه كنيد و حدود ۲۰ دقيقه حرارت دهيد و پيش از رسيدن به نقطه جوش حرارت دهي را متوقف كنيد. سپس چاي سياه را به تركيب خود اضافه كرده و ده دقيقه فرصت پانسمان نقره براي سوختگي دهيد تا مواد به خوبي با هم تركيب شوند و سپس مورد استفاده قرار دهيد.

چاي ماسالا؛ خواص درماني و طرز تهيه خانگي


ميزان مصرف مناسب چاي ماسالا در روز

تركيبات به كار رفته در چاي ماسالا همگي طبيعي بوده و تا به حال اثرات جانبي خاصي از مصرف چاي ماسالا گزار نشده است. به همين دليل محدوديتي براي مصرف چاي نمي‌توان ذكر كرد. تنها بايد به اين نكته اشاره كرد كه از آنجا كه اين چاي مانند هر چاي ديگري داراي تركيبات كافئني است، مصرف بيش از حد آن مي‌تواند باعث اختلالات خواب و استرس و آشفتگي شود.

مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف مجاز كافئين بيانگر آن است كه مصرف حداكثر كافئين در روز نبايد از ۳۰۰ ميلي گرم تجاوز كند. هر فنجان چاي ماسالا تقريبا ۲۰ ميلي گرم كافئين دارد و بنابراين مي‌توان گفت: مصرف تا حدود ۳ فنجان آن در روز مشكلي براي شما ايجاد نخواهد كرد.
افراد داراي طبع گرم نيز دقت داشته باشند كه تركيب ادويه‌هاي به كار رفته در چاي ماسالابه طور كلي گرم بوده و نمايندگي شركت لوهمن روشه در برخي افراد مي‌تواند موجب تب و بي حالي شود؛ بنابراين به طور كلي مي‌توان گفت: ميزان مناسب مصرف چاي ماسالا در روز به طبيعت و عادات غذايي هر شخص بستگي دارد. با اين حال مصرف يك الي سه فنجان آن در روز مشكلي براي سلامتي افراد ايجاد نخواهد كرد.

دكتر زخمسلامت



منبع

تظرات ارسال شده