همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آرتروز شايع ترين بيماري مفاصل

گفت: حدود ۲۰ درصد افراد بالاي ۵۰ سال جامعه درگير اين بيماري مي شوند.

به گزارش : محسن سروش، در آستانه برگزاري سيزدهمين كنگره سالانه انجمن روماتولوژي ايران، افزود: در اين كنگره، هفت سمپوزيوم با موضوع بيماري هاي مختلف روماتولوژي و برنامه آموزش به بيماران، به همراه برپايي دو كارگاه و نمايشگاه دارو، برگزار مي شود.

دبير اجرايي سيزدهمين كنگره سالانه انجمن روماتولوژي ايران، هدف از برگزاري اين كنگره را ارتقا سطح دانش و آگاهي وريدي همكاران فوق تخصص رشته روماتولوژي عنوان كرد و گفت: در كنگره امسال، مباحث و مطالبي درباره پوكي استخوان، بيماري التهابي عضله، التهاب عروقي، تظاهرات روماتولوژي بيماران پيوند عضو، سندرم آنتي فسفوليپيد كه يكي از انواع روماتيسم است كه با نازايي و سقط جنين همراه است و بيماري هاي استئوآرتروز، بحث و گفتگو خواهد شد.

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي، در خصوص شايع ترين بيماري هاي روماتيسمي، اظهار داشت: در بيماري هاي التهابي شايع ترين آن آرتريت روماتوئيد است كه جز بيماري هاي التهابي طبقه بندي مي شود.

وي ادامه داد: درمان اين بيماري، داروهاي ضد التهابي و تعديل كننده ايمني است و شيوع آن ۵ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت است پماد زخم و اين بيماري التهابي در خانم ها بيشتر است.

سروش، با عنوان اين مطلب كه در بيماري هاي غير التهابي يا مكانيكي، آرتروز شايع ترين بيماري مفاصل است، افزود: اين بيماري با سن افراد ارتباط دارد، به طوري كه حدود ۲۰ درصد افراد بالاي ۵۰ سال جامعه درگير اين بيماري مي شوند.

دبير انجمن روماتولوژي ايران، با اشاره به اينكه آرتروز در خانم ها و آقايان وجود دارد، گفت: تظاهر باليني اين بيماري در خانم ها بيشتر است و علائم آن با درد زانو همراه است.

وي ادامه داد: مردم اين بيماري را اغلب به اسم سائيدگي مفصل مي شناسند، چون غضروف مفصلي در اين بيماري دچار آسيب مي شود و كم كم از بين مي رود در اين صورت بين استخوان ها در ناحيه پانسمان زخم بستر مفاصل غضروفي وجود نخواهد داشت و روي هم سائيده مي شود به همين دليل مردم اين بيماري را به اسم سائيدگي مي شناسند.

سروش، علامت اين بيماري را دردهاي مفصلي دانست كه بيشتر در زانو شايع است و افزود: بقيه مفاصل مثل كمر، دست ها و مچ پا نيز مي توانند درگير شوند ولي بيشترين شكايت مردم در مراجعه به پزشك، درد زانو است كه با فعاليت هايي مانند پياده روي، نشستن و بلند شدن و از پله پايين و بالا رفتن، شدت مي گيرد.

وي ادامه داد: براي پيشگيري از آرتروز، افراد بايد در سنين پايين تغذيه مناسبي داشته باشند و خوب ورزش كنند و عضلات خود را قوي نگه دارند تا از مفصل ها حمايت شود و وزن خود را هم در حد ايده آل نگه دارند.

سروش نمايندگي محصولات هارتمن تاكيد كرد: بيش از حد دو زانو و چهار زانو نشستن و بالا رفتن هاي بيش از حد از پله ها، به مفاصل آسيب جدي وارد مي كند.

دبير اجرايي كنگره روماتولوژي ادامه داد: افراد با بالا رفتن سن دچار اين مشكل مي شوند ولي اگر عضلات قوي داشته باشيم و از مفصل هايمان خوب استفاده كرده باشيم، ديرتر دچار اين عارضه مي شويم.

سروش، در ارتباط با درمان آتروز، گفت: چون اين بيماري مرتبط با سن است، درمان قطعي ندارد.

وي در ادامه به برنامه كنگره اشاره كرد و افزود: اين كنگره داراي ۱۵ امتياز باز آموزي است.

سروش تاكيد كرد: همچنين، در روز دوم كنگره يك برنامه آموزش براي بيماران پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد مبتلا به بيماري اسكلرودرمي داريم كه به صورت رايگان برگزار مي شود تا با راهنمايي لازم، با نحوه درمان و كنترل علائم اين بيماري آشنا شوند.

سيزدهمين كنگره سالانه روماتولوژي ايران، از ۲۴ تا ۲۶ مهر ۹۸ در محل سالن كتابخانه ملي ايران برگزار مي شود.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده