همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دلايل جوش كف سر كه از آن بي خبر هستيد+ درمان

دلايل جوش زدن پوست سر :

آكنه

شوره سر

شپش

فوليكوليت

۶ نكته درباره جوش كف سر

دكتر غفارپور: در مورد جوش‌هاي كف‌ سر بايد به چند نكته توجه كرد

۱ - در سنين مدرسه و سربازي ممكن است دليل خارش سر و بروز جوش در كف‌ سر، شپش باشد. در اين شرايط با معاينه مي‌توان كرم محافظ مدي هاني تخم شپش را مشاهده و از شامپوي پرمترين براي ۲ نوبت به فاصله يك هفته استفاده كرد. بعد از زدن شامپو به سر بايد ۲۰ دقيقه به آن استراحت داد تا اثر كند و بعد موها را آب كشيد. در ضمن تمام افراد خانواده نيز بايد همزمان از اين شامپو براي دو نوبت استفاده كنند زيرا احتمال انتقال شپش به ديگران وجود دارد.

۲ - در سنين بعد از بلوغ تا ۴۰ سالگي، جوش‌ها در افرادي كه زمينه ابتلا به آكنه را دارند، ممكن است غير از ناحيه صورت، كمر، سينه و سر را هم درگير كند. در اين گروه از افراد مصرف كپسول ايزوترتينويين كنترل‌كننده است. ۷۰ درصد افرادي كه جوش مي‌زنند بعد از مصرف اين دارو بهبود مي‌يابند و در ۳۰ درصد افراد لازم است درمان‌ها ادامه‌دار باشد. در صورت غفلت اين احتمال وجود دارد كه جوش باعث ‌ريزش دائمي موهاي ناحيه و كچلي دائمي شود.

۳ - جوش كف‌ سر ممكن قيمت كرم مدي هاني است به دليل مسدود شدن مجاري چربي‌ساز بروز كند و گاهي زمينه ژنتيكي دارد و بايد در مورد علت بروز آن با متخصص پوست مشورت كنيد.

۴ - برخي جوش‌ها در ناحيه كف‌ سر زمينه ميكروبي دارند و گاهي به درمان مقاوم مي‌شوند. براي درمان مي‌توان از شامپوهاي ضدچربي حاوي ماده موثر زينك‌پريتيون، كتوكونازول و سلنيوم‌سولفايد به نوبت استفاده كرد. اين شامپوها خواص دارويي دارند و برحسب نياز بايد زيرنظر متخصص مصرف شوند. مصرف يك نوع شامپو به طور مداوم سبب مقاوم شدن عوامل ميكروبي به دارو مي‌شود.

۵ - افرادي كه زمينه اگزما دارند و در فصل بهار دچار آب‌ريزش و... مي‌شوند مي‌توانند از داروهاي ضدحساسيت براي درمان جوش سر هم استفاده كنند و شامپوي كرمي مصرف كنند تا پوست سر خشك نشود.

۶ - افرادي كه جوش كف‌ سر يا ضايعات مشابه دارند، بايد با آب ولرم حمام كنند و تا جاي ژل medihoney ممكن كمتر از سشوار استفاده كنند و هنگام خروج از منزل نيز ترجيحا كلاه بگذارند.

كتوكونازول براي جنين پسر خطرناك است!

دكتر كاشانيان:توصيه مي‌كنم اين خانم براي درمان جوش حتما به متخصص پوست مراجعه كنند. اگر ۱۰ سال از بروز جوش گذشته و مصرف شامپوي كتوكونازول بي‌فايده بوده، بايد نوع درمانشان را تغيير دهند. حتما حين مراجعه به متخصص اعلام كنند كه قصد بارداري دارند تا داروهاي ممنوعه در دوران بارداري برايشان تجويز نشود.

كتوكونازول داروي ضدهورمون مردانه است و در صورتي كه جنين پسر باشد در بارداري مشكل ايجاد مي‌كند. گرچه شامپو جذب پوستي چنداني ندارد اما به هر حال بهتر است اگر قصد بارداري ندارند، با توجه به اينكه اين دارو موثر هم نبوده، مصرف آن را قطع كنند.

جوش كف‌ سر مسري نيست

دكتر نيلفروش‌زاده:جوش كف‌ سر واكنش التهابي در ناحيه مدي هاني فوليكول در كف‌ سر است و با‌توجه‌به ويژگي‌هايي كه دارد، اسامي مختلفي به آن داده مي‌شود. ضايعات، جوش‌مانند، قرمز و خارش‌دار هستند كه در ناحيه خط رويش مو هم ديده مي‌شوند و ميزان آن ممكن است كم يا زياد باشد.

علت بروز جوش كف‌ سر هنوز به صورت قطعي مشخص نيست اما معمولا به دنبال واكنش فوليكول مو به ميكروارگانيسم‌ها بروز مي‌كند. براي درمان بايد ناحيه را با شامپوهاي ملايم شستشو داد. شامپوهاي حاوي ضدقارچ در برخي موارد موثرند.

كساني كه جوش كف سر دارند مي‌تواند از نرم‌كننده مو، محلول‌هاي موضعي آنتي‌بيوتيك يا استروييدهاي موضعي براي كاهش درد استفاده كند و در مواردي كه خارش شديد است، آنتي‌هيستامين يا آنتي‌بيوتيك خوراكي مصرف كند. در صورتي كه جوش كف‌ سر شديد باشد و باعث‌ ريزش موي دائمي ‌شود بايد از داروهاي كنترل‌كننده سيستم ايمني هم استفاده كرد.

رعايت محصولات مدي هاني بهداشت، استفاده از شوينده مناسب، شستشوي روزانه، تغذيه مناسب و حذف چربي اشباع و شيريني براي درمان و كنترل جوش كف‌ سر لازم است. جوش كف‌ سر بيماري مسري‌اي نيست كه فرزند از مادر مبتلا بگيرد اما اگر كودك زمينه ژنتيكي پوست چرب داشته باشد، ممكن است در آينده مستعد جوش باشد!

منبع: سلامتي



منبع

تظرات ارسال شده