همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 عوارض وحشتناك كم‌خوابي براي سلامتي+ راهكار‌هاي درماني

به عوارض وحشتناك كم خوابي براي سلامتي درباره اتفاقات رخ داده در بدن هنگام خواب توضيحاتي داد.

به گزارش : محمدعلي غفاري متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: زماني‌كه خواب هستيم، مغزمان تغيير رفتار زيادي دارد؛ براي مدتي كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم فلج مي‌شويم، نمي‌توانيم حركت كنيم، چشمانمان تكان مي‌خورد گويي كه داريم صحنه‌اي را تماشا مي‌كنيم، در حالي‌كه بسته است، گوش مياني تكان مي‌خورد گويي در حال شنيدن هستيم اما همه جا ساكت است.

اين متخصص مغز و اعصاب بيان كرد: ۳۵۰ سال پيش از ميلاد، ارسطو اين مساله را مطرح كرد كه در خواب چه اتفاقي مي‌افتد و چرا؟ ۲۳۰۰ سال بعد از ارسطو، روانپزشك آلماني هانس برگر با اختراع EEG به ثبت فعاليت‌هاي الكتريكي مغز پرداخت و خواب را مورد بررسي قرار داد و به اين صورت مطالعات در زمينه پانسمان زخم خواب از حوزه فلسفه وارد حوزه علم شد.

ساعت بيولوژيك و خواب

غفاري ادامه داد: هميشه راجع به اهميت خواب براي سلامتي ذهني و فيزيكي شنيده‌ايم؛ الگوي خواب و بيداري يكي از ويژگي‌هاي اصلي بيولوژيكي انسان است؛ در سال ۲۰۱۷ جايزه نوبل پزشكي به سه دانشمند اختصاص يافت كه با شناسايي ساعت مولكولي داخل سلول‌ها در سال‌هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ توضيح دادند كه اين ساعت مولكولي ما را با خورشيد هماهنگ خواهد كرد، اين سه نفر بر روي مكانيسم‌هاي مولكولي ريتم شبانه روزي تحقيق كردند.

كم‌خوابي با شما چه مي‌كند؟/ با اين راهكارها خواب كافي قطره آهن فروزومال داشته باشيد

وي افزود: تحقيقات نشان داده‌ است زماني كه ريتم شبانه‌روزي شكسته شود، ريسك ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي و دمانس افزايش خواهد يافت؛ به صورت ميانگين آمريكايي‌ها كمتر از هفت ساعت در شب مي‌خوابند كه ۲ ساعت كمتر از ميزان خواب انسان‌ها در صد سال گذشته است، اين تغييرات اساسا نتيجه افزايش چراغ‌هاي الكتريكي تلويزيون‌ها، كامپيوتر‌ها و تلفن‌هاي همراه هستند و اين تفكر را تداعي مي‌كند كه خواب دشمن ماست و مانع از مولد بودن ما مي‌شود.

آلودگي نوري، يكي از علل بي‌خوابي

اين لوزالمعده متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينكه آلودگي نوري يكي از علت‌هاي اصلي به هم خوردن ساعت بيولوژيك و كاهش خواب موثر در قرن جديد است، گفت: بي‌خوابي به معني به سختي به خواب رفتن، دوره‌هاي طولاني بيداري در طول شب و يا هر دو آنهاست و يكي از شايع‌ترين مشكلات خواب است؛‌ در يك آمارگيري مشخص شده است كه حدود چهار درصد از جمعيت آمريكا از قرص خواب استفاده مي‌كنند.

زماني كه خواب هستيم در ذهنمان چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد؟

وي يادآوري كرد: هر فردي كه اغلب اوقات كمتر از ۶ ساعت در شب مي‌خوابد، با افزايش ابتلا به افسردگي، سايكوز پماد سوختگي و سكته روبرو خواهد شد و هين اختلال به چاقي او منجر خواهد شد؛ كم خوابي باعث مي‌شود هورمون گرسنگي ترشح شده و در نتيجه بيشتر از حد نياز غذا بخوريم، در اين بين توجه كنيد كه چرت زدن‌هاي حتي عميق نيز نمي‌تواند جايگزين خواب مناسب شود.

باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده