همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آيا بالاگرفتن سر هنگام خون دماغ شدن درست است؟

دماغ شدن سر خود را به سمت بالا مي‌گيرند كه تنها باعث جمع شدن اين خون در حلق و آزار فرد مي‌شود.

به گزارش : محمد پورحاجي غلامي متخصص گوش حلق و بيني درباره علت خون دماغ شدن، گفت: خون‌دماغ شدن‌ را مي‌توان به ۲ دسته تقسيم كرد؛ در دسته خريد قطره فروزومال اول خون به صورت عادي از بيني خارج مي‌شود و بر خلاف ظاهر ترسناك آن معمولا نشانه بيماري خاصي نيست، از اين رو براي پزشكان چندان مهم نيست، دسته دوم اما خبر از بيماريي خطرناك مي‌دهد، در اين حالت فقط رگه‌هاي خون يا به اصطلاح خونابه از بيني خارج مي‌شود.

وي با اشاره به عدم مشخص بودن علل برخي از خونريزي‌ها، افزود: دلايلي متعدد از جمله التهاب بيني، آلرژي، سينوزيت، خشكي داخل بيني و غيره در پزشكي كودكان بروز اين مشكل موثر است، در اين بين وجود تومور‌هاي خوش‌خيم و بدخيم، برخي از سرطان‌ها و بيماري‌هاي انعقادي خون از جمله مهم‌ترين بيماري‌هايي است كه منجر به اين عارضه مي شوند، همچنين بيماري فشار خون و آرتريوسكلروز كه به معناي كاهش حالت ارتجاعي و شكننده شدن عروق است، در سنين بالا مي‌تواند منجر به ايجاد اين بيماري شود.

مراقب ضربه‌هاي وارد شده به بيني‌تان باشيد

اين متخصص گوش، حلق و بيني با تاكيد درمان خانگي سوختگي با آب جوش بر افزايش حساسيت رگ‌هاي بيني بر اثر ضربه، ادامه داد: گاهي در بزرگسالان استفاده از رقيق كننده‌هايي مثل آسپيرين، اين عارضه را تشديد مي‌كند و معمولا قطع دوره‌اي دارو و انجام اقدامات لازم مشكل را برطرف خواهد كرد.

پورحاجي غلامي گفت: معمولا در كودكان استفاده از روش‌هاي محتاطانه مانند استفاده از قطره يا پماد يا در نهايت سوزاندن و تامپون (استفاده از تكنيك قيمت پماد زخم بستر فيتيله گذاري) كفايت مي‌كند.

آيا بالاگرفتن سر هنگام خون دماغ شدن درست است؟

وي با تاكيد به اهميت مراجعه به پزشك در صورت مشاهده علائم خطرناك، تصريح كرد: بسياري افراد هنگام خون دماغ شدن سر خود را به سمت بالا مي‌گيرند كه تنها باعث جمع شدن اين خون در حلق و آزار فرد شده و كمكي به درمان او نمي‌كند؛ بهترين كار استفاده از قطره‌هاي نفازولين، اكسي‌متازولين يا انواع مشابه آن است، به اين صورت كه انواع پانسمان نقره بايد پنبه‌ آغشته به اين مواد را بين ۵ تا ۱۰ دقيقه روي بيني نگه داشت.

اين متخصص گوش، حلق و بيني ياد‌آوري كرد: پس از انجام آزمايشات لازم و تعيين علت بروز اين عارضه، نوع درمان مشخص مي‌شود؛ گاهي انجام اقدامات محتاطانه كفايت مي‌كند، اما گاهي مجبور به بستن رگ آن قسمت و حتي مجبور به بستن رگ گردن مي‌شويم.

منبع: باشگاه خبرناران



منبع

تظرات ارسال شده