همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 درمان هاي فوري براي آفتاب‌سوختگي‌

است اما بايد دانست برخي روش‌هاي خانگي براي رهايي فوري از اين سوختگي‌ها نيز وجود دارد.

به گزارش : با شروع فصل تابستان بسياري از افراد با معضل آفتاب‌ سوختگي مواجه مي‌شوند. بسياري از افراد نيز خود به برنزه شدن تمايل دارند كه تلاش براي برنزه كرده پوستشان ممكن است به سوختگي پوست آن‌ها منجر شود.

در ادامه ۱۵ روش خانگي براي درمان فوري آفتاب سوختگي به نقل از سايت "ريواردمي" آورده شده است:

۱) آب‌ ليمو: يك ليمو را بريده و يك تكه از آن را روي قسمت‌هاي سوخته پوست خود مالش دهيد. عفونت بدن چند دقيقه صبر كنيد تا آب‌ ليمو روي پوست‌تان باقي بماند و سپس آن را با آب بشوييد.

۲) عصاره خيار، آب ليمو و و گلاب: يك قاشق غذاخوري از هر يك از اين موارد را داخل يك كاسه ريخته و مخلوط آن را با ضربات آرام روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بماليد.

۳) نخود و زردچوبه: مقدار كمي زردچوبه را با دو قاشق غذاخوري پودر نخود، شير و يك قاشق غذاخوري گلاب مخلوط كنيد. اين مخلوط را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود مالش داده و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقيقه پوست خود را با آب بشوييد.

۴) دال عدس، گوجه فرنگي و آلوئه‌ورا: يك قاشق غذاخوري دال عدس را در آب خيس كنيد و آن را به شكل خميري دربياوريد. به همان اندازه رب گوجه‌فرنگي و عصاره آلوئه‌ورا نيز اضافه كنيد. اين خمير را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته خريد پانسمان پوست خود بگذاريد و نيم ساعت صبر كنيد. سپس با آب سرد پوست خود را بشوييد.

۵) عسل و پاپايا: حدود نصف فنجان پاپايا را با يك قاشق غذاخوري عسل به خوبي له و مخلوط كنيد. مخلوط را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بگذاريد و بعد از نيم ساعت با آب سرد پوست را بشوييد.

۶) جوي دوسر و آب‌دوغ : دو قاشق غذاخوري بلغور جوي دوسر را به سه قاشق غذاخوري آب‌دوغ اضافه كنيد. اين مخلوط را به راحتي با حركات دايره‌اي شكل روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود ماساژ دهيد.

۷) ماست و پوره گوجه‌فرنگي: يك قاشق غذاخوري از هر يك از اين موارد را با يك‌ديگر مخلوط كرده و خمير به دست آمده را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بماليد. پس از نيم ساعت پوست خود را آبكشي كنيد.

۸) آب پرتقال و ماست: يك پماد هارتمن قاشق غذاخوري آب پرتقال را در ماست مخلوط كنيد و آن را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود قرار دهيد. نيم ساعت صبر كرده و سپس پوست خود را با آب بشوييد.

۹) خامه و توت‌فرنگي: پنج عدد توت‌فرنگي را در دو قاشق غذاخوري خامه له و مخلوط كنيد. مخلوط حاصل را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود قرار داده، نيم ساعت صبر كرده و سپس آبكشي كنيد.

۱۰) آب سيب زميني و آب ليمو: آب يك سيب‌ زميني متوسط را بگيريد و آن را با يك قاشق غذاخوري آب ليمو مخلوط كنيد. محلول را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بماليد و پس از نيم ساعت آبكشي كنيد.

۱۱) خمير چوب صندل: اين روش بسيار آسان است. خمير چوب صندل را هر شب پيش از خواب روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود قرار دهيد. هنگامي كه از خواب بيدار شديد،‌ هارتمن پوست خود را با آب بشوييد.

۱۲) پودر چوب صندل و آب نارگيل: يك قاشق غذاخوري پودر چوب صندل را به طور كامل با آب نارگيل مخلوط كرده و روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بماليد. چند دقيقه صبر كرده و سپس آن را شست‌وشو دهيد.

۱۳) آناناس و عسل: تكه‌هاي ميوه آناناس را با حدود يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد. مخلوط به دست آمده را به طور كامل روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود قرار دهيد.

۱۴) زردچوبه و شير: مقدار كمي پودر زردچوبه در شير را مخلوط كنيد. پوست خود را به طور كامل با خمير به دست آمده ماساژ داده و اجازه بدهيد اين خمير روي پوست‌تان خشك شود.

۱۵) پماد ويكس: اگر چه ممكن است غيرعادي به نظر برسد اما تاثير پماد ويكس براي درمان موثر آفتاب‌ سوختگي پوست‌ بارها به تاييد رسيده قيمت پانسمان هارتمن است. پماد را روي قسمت‌هاي آفتاب سوخته پوست خود بماليد تا تاثير آن را ببينيد.

اين روش‌ها، درمان‌هاي خانگي آفتاب‌ سوختگي پوست هستند. اما فراموش نكنيد در صورت شديد بودن سوختگي به پزشك مراجعه كنيد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده