همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان مغز,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
پژوهشگران

آمريكايي در بررسي جديدي دريافتند كه داروي بيماري لوسمي مزمن مغز استخوان مي‌تواند نقش مهمي در مقابله با سرطان چشم درد مغز در كودكان داشته باشد.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس‌ديلي، پژوهش جديدي كه در "دانشگاه كاليفرنيا، سن ديگو"(UCSD) انجام شده، نشان مي‌دهد كه شايد داروي بيماري "لوسمي مزمن مغز استخوان"(CML) بتواند در متوقف كردن رشد نوعي تومور مغزي موسوم به "مدولوبلاستوما"(Medulloblastoma) موثر باشد.

مدولوبلاستوما، يك تومور بدخيم سرطاني در مغز است كه بي براوون كنترل تعادل بدن را از مخچه به دست مي‌گيرد و هماهنگي بدن را مختل مي‌كند. اين تومور، بيشتر در كودكان و نوجوانان ديده مي‌شود و علائمي مانند سردرد، استفراغ، عدم تعادل و مشكل در بينايي را به همراه دارد.

پژوهشگران در اين پروژه نشان دادند كه چگونه يكي از داروهاي بيماري لوسمي مزمن مغز استخوان مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني كه فعاليت غيرعادي دارند، هدف ژل زخم پرونتوسان قرار دهد و تاثير آنها را به حداقل برساند.

"روبن آباگيان"(Ruben Abagyan)، استاد دانشگاه كاليفرنيا، سن ديگو و از نويسندگان اين پژوهش گفت: ما در بررسي‌هاي خود، فعاليت ناشناخته‌اي از داروي "نيلوتينيب"(nilotinib) را كشف كرديم و دريافتيم كه اين دارو مي‌تواند در متوقف كردن رشد مدولوبلاستوما موثر باشد. شايد پژوهش‌هاي بيشتر ژل پرونتوسان بتوانند كاربرد اين دارو را در درمان چندين نوع سرطان تضمين كنند.

وي افزود: تعداد كمي از بيماران مبتلا به مدولوبلاستوما، واكنش مثبتي نسبت به درمان‌هاي كنوني نشان مي‌دهند. در نتيجه مختل كردن تنظيمات سلول‌هاي سرطاني، تاثير قابل توجهي در مقابله با سرطان خواهد داشت. هدف ما اين بود تا دارويي براي مهار كردن رشد سلول‌هاي سرطاني اسپري linovera كشف كنيم و به مقابله با فعاليت آنها بپردازيم.

پژوهشگران در اين پروژه دريافتند موش‌هاي مبتلا به تومورهاي مدولوبلاستوما با مصرف نيلوتينيب، مقاومت دارويي نشان نمي‌دهند و رشد تومورهاي آنان نيز كاهش مي‌يابد. نيلوتينيب مي‌تواند به طور همزمان، چندين پروتئين موثر در رشد تومور را مهار كند.

اين پژوهش، در مجله "PLOS One" به چاپ رسيد.



منبع

تظرات ارسال شده