همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دليل زانو درد ناگهاني و شديد

روش درماني موثري براي شرايط خود پيدا كنيد بايد علت زانودرد خود را كشف نماييد.

به گزارش : همانطور كه مي دانيد زانوهاي شما بزرگ ترين مفاصل در بدن هستند كه بايد هر روز از آن استفاده كنيد. به همين خاطر سوء استفاده زيادي از آن ها مي شود. زانو درد يا درد زانو در ميان افراد مختلفي رايج است و حدود ۱.۸ ميليون نفر هر سال به خاطر اين شرايط به پزشك مراجعه مي كنند.

درد زانو مي تواند به همراه صدا دادن، تورم يا بي ثباتي در فرد رخ دهد. اصلا مهم نيست چه شرايطي داريد زماني كه درد زانو آغاز مي شود بايد به پزشك مراجعه كنيد تا ببينيد چه اتفاقي در حال رخ دادن است. اگر نمي توانيد وزن خود را بر روي پاي مدنظر حفظ كنيد يا تغيير شكل قابل ملاحظه اي در استخوان زانو مشاهده مي كنيد حتما با يك پزشك مشورت نماييد.

در اين شرايط ممكن است آسيب شديدي به زانو وارد شده باشد. همچنين اگر قرمزي يا تورمي را تجربه مي كنيد كه به همراه تب است به سراغ پزشك برويد. اين موارد مي تواند نشانه مبارزه بدن با عفونت باشد.

شايد بتوان گفت بزرگترين فاكتور خطر براي درد زانو نبود تمرينات قدرتي و انعطاف پذيري در عضلات مفصل است كه مي تواند شرايط بدي را براي آن ايجاد نمايد. زماني كه افراد دردي را تجربه مي كنند چيزي كه رخ مي دهد اين است كه بار بر روي بدن sorbact پانسمان باعث مي شود توانايي بدن براي انطباق خود با اين بار اضافي از مقدار مجاز تجاوز نمايد.

اين بار ممكن است به اشكال مختلفي خود را نشان دهد. به عنوان مثال ۲ كيلوگرم بار اضافي كه حمل مي كنيد يا برنامه جديدي كه براي دويدن ترتيب مي دهيد ممكن است بار اضافي بر روي بدن ايجاد نمايد. در تمامي اين شرايط، عضلات بدن شما نمي توانند حمايت خوبي از زانوها داشته باشند و به آن كمك كنند استرس و فشار اضافي را مديريت نمايد.

تبعيت از برنامه قدرتي مي تواند به محافظت از زانوها كمك كند اما شما نبايد تنها بر روي عضلاتي همچون همسترينگ تمركز نماييد. كار كردن بر روي عضلات كفل و عضلات مركزي بدن نيز مي تواند از ناپايداري و بي ثباتي موجود در بدن پيشگيري كند.

در اين شرايط لازم نيست زانو بيش از حد كار كند تا بتواند تعادل مدنظر خود را به دست بياورد. علل بسيار زيادي براي درد زانو وجود دارد و اغلب اين علت ها به سن و مقدار تمرين ورزشي كه داريد بستگي خواهد داشت. در ادامه مهم ترين علل زانو درد را با هم مرور مي كنيم.
دلايل مختلف درد زانو

دلايل مختلف درد زانو

احساس درد زير زانو يا در سرتاسر جلوي كاسه زانو داريد:

ممكن است اين شرايط به خاطر تاندونيت باشد:

اين موضوع باعث تاسف است اما واقعيت دارد. برخي از اوقات سبك زندگي فعال اگر نتواند از زانو محافظت كند باعث نابودي آن مي شود.

دوچرخه سواران، دوندگان و افرادي كه در ورزش هاي پريدن همچون تنيس و بسكتبال شركت مي كنند بيشتر در معرص تاندونيت قرار دارند كه معمولا باعث ايجاد درد در پانسمان سوربكت زانو يا درست جلوي كاسه زانو مي شود.

اين آسيب مي تواند به التهاب در تاندون هاي اين ناحيه منجر شود. اگر بدن به طور صحيح آموزش نديده باشد، بار و حجم اضافي بر روي آن دير يا زود باعث ايجاد آسيب خواهد شد و دردي را در آن ايجاد خواهد كرد.

اگر دوست داريد دوچرخه سواري كنيد دوچرخه خود را به درستي تنظيم نماييد. زيني كه بسيار بلند است مي تواند باعث ايجاد درد در پشت زانوها گردد و زيني كه بسيار كوتاه است مي تواند دردي را در جلوي زانو ايجاد نمايد.

احساس مي كنيد زانوي شما متورم و حساس به لمس است و گرمايي دارد:

اين موضوع ممكن است به خاطر بورسيت باشد

بورس ها كيسه هاي كوچك پر شده از مايعي هستند كه مفصل زانو را احاطه مي كنند. آن ها مي توانند وظايفي همچون پشتيباني از زانو، تعادل فشار وارد شده بين استخوان هاي زانو و روان كردن زانو را انجام دهند و زماني كه حركت مي كنيد اصطكاك را كمتر نمايند. زماني كه بورس ها به هر علتي ملتهب مي شوند، متورم مي گردند و اصطكاك بين بافت هاي نزديك افزايش مي يابد و همين امر باعث ايجاد درد مي شود.

برخي از شايع ترين علل بورسيت زانو در برگيرنده تروما در افتادن يا ضربه زدن به يك ناحيه، فشار طولاني مدت بر روي اين ناحيه، كار كردن طولاني مدت ، استفاده بيش از حد از زانو يا فشار تكراري و عفونت است.

حس بهتر بعد از بورسيت حاد و شديد يك فرآيند تدريجي است و اغلب به كمك درمانگر فيزيكي كه مي تواند برنامه ورزشي منظمي را ايجاد كند حاصل مي شود. با اينحال زماني كه اولين بار چنين شرايطي رخ مي دهد بهتر سربكت است استراحت كنيد، فعاليت هايي كه در برگيرنده استفاده بيش از حد از زانو هستند را محدود نماييد و هر چند ساعت يكبار براي ۱۰ الي ۱۵ دقيقه با يخ زانو را ماساژ دهيد.

احساس مي كنيد به هنگام خم شدن دردي در زانو داريد كه به همراه صدا، تورم، سفتي و درد است:

ممكن است پارگي منيسك زانو را تجربه كنيد

يكي از رايج ترين علل درد زانو پارگي منيسك است كه مي تواند در برگيرنده يك يا دو بستر غضروفي سي شكلي باشد كه در هر طرف از زانو قرار دارد.

در افراد جوان چنين شرايطي اغلب به خاطر تروما يا چرخاندن شديد زانو ايجاد مي شود. با افزايش سن، علت پارگي منيسك نيز ممكن است به خاطر تخريب و پارگي طبيعي ايجاد شده توسط پيري باشد. بيشتر افراد بالاي ۳۰ سال ممكن است پارگي يا اسيب در منيسك ها را تجربه نمايند.

با اينكه بعد از پارگي تروماتيك جراحي يكي از درمان هاي رايج است اما افرادي كه احساس مي كنند زانويشان قفل شده است نيز بايد به سراغ جراحي بروند. قبل از اينكه زير تيغ جراحي برويد خوب فكر كنيد. تحقيقات اخير نشان مي دهد بيشترِ جراحي هاي پارگي هاي منيسك غير ضروري هستند و بيماراني كه چنين شرايطي را تجربه مي كنند ممكن است با درمان فيزيكي هم به نتايج مشابهي دست يابند.

احساس صداي ناگهاني در زانو مي كنيد كه با درد، تورم و ناتواني در تحمل وزن همراه است.

اين موضوع ممكن است به خاطر پارگي ACL باشد

حتما شما هم شنيده اي كه برخي از ورزشكاران از پارگي ACL يا همان رباط صليبي جلويي شكايت مي كنند. اين موضوع بدين خاطر است كه اين افراد بيشتر از سايرين پانسمان عسل در معرض آسيب به اين بخش از زانو قرار دارند. رباط صليبي جلويي يكي از رباط هاي كليدي براي حفظ تعادل و ثبات در زانوهاست. اين بخش از بدن زانو را از چرخش زياد محافظت مي كند. پارگي رباط صليبي جلويي معمولا چيزي بيشتر از پارگي اين رباط است.

بيش از ۵۰ درصد اين پارگي ها مرتبط با پارگي منيسك نيز هست.

هر ورزشكاري كه ورزش هاي تماسي انجام مي دهد يا فردي كه در ورزش هاي مرتبط با چرخيدن، پريدن يا استفاده از پا شركت دارد ممكن است در معرض خطر اين نوع پارگي باشد. اما زنان بيشتر از مردان در معرض خطر هستند.

اسيب به رباط صليبي جلويي معمولا از پارگي خفيف تا پارگي كامل متغير خواهد بود. با اينكه درمان فيزيكي مي تواند به تسكين درد اين افراد كمك كند اما در اغلب موارد جراحي بهترين گزينه موجود است. پياده روي و دويدن بدون رباط صليبي جلويي هم امكان پذير است. به همين خاطر برخي از افراد تصميم مي گيرند اين شرايط را ترميم نكنند. اما اغلب اوقات زانو بدون اين رابط نمي تواند پايدار باشد و به همين خاطر افراد براي بازگشت به زندگي و تمرينات ورزشي خود بايد از جراحي استفاده كنند.

احساس مي كنيد زانويتان سفت و حساس به لمس شده و شكاف و تورم دارد.

ممكن است آرتريت داشته باشيد.

استئوآرتريت نوعي از آرتريت است و اغلب در زانو رخ مي دهد. رايج ترين شكل از آرتريت معمولا در ۳۰ سالگي آغاز مي شود و باعث تخريب بافت هاي موجود در زانو مي شود. همانند سفيد شدن موها با افزايش سن، غضروف ها و منيسك ها در زانو نيز تحت تاثير اين فرايند طبيعي قرار مي گيرند. ساكارز نشانه هاي آرتريت در برگيرنده سفتي، تورم، طيف محدودي از حركات است. ساير انواع آرتريت نيز مي توانند بر روي زانو اثر بگذارند. اين موارد شامل آرتريت روماتوئيد و نقرس هستند.

مجله سلامت



منبع

تظرات ارسال شده