همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سلياك و بارداري Celiac-Pregnancy

زناني كه به بيماري سلياك مبتلا هستند ممكن است دو الي چهار برابر نسبت به ساير افرادي كه چنين شرايطي را ندارند از مشكلات بارداري و عوارض آن رنج ببرند. با اينحال مي توان با دنبال كردن رژيم غذايي بدون گلوتن در دوران بارداري اين مشكلات را برطرف نمود.

تحقيقات انجام شده نشان مي دهد زناني كه به بيماري سلياك مبتلا هستند اگر تشخيص داده نشوند، نرخ بالاتري از ناباروري و سقط جنين را خواهند داشت

. به نظر مي رسد مشكلات بارداري مرتبط با بيماري سلياك به همين جا ختم نمي شود. تحقيقات نشان داده زناني كه به بيماري سلياك مبتلا هستند، نرخ بالاتري از عوارض بارداري را خواهند داشت. اين عوارض سقط جنين تهديد كننده و كم خوني شديد ناشي از فقر آهن است. اين افراد همچنين بارداري پماد هارتمن هاي كوتاه تري دارند و وزن كودكان بعد از تولد كمتر است.

عوارض سلياك در دوران بارداري

عوارض بارداري در زناني كه به بيماري سلياك مبتلا هستند با نرخ بالايي رخ مي دهد. يكي از مطالعات ايتاليايي انجام شده اين موضوع را به خوبي نشان مي دهد. برخي از ۶۵ درصد از افرادي كه سلياك داشته اند حداقل يك اختلال گوارشي را گزارش كرده اند.

تنها ۳۱ درصد از زنان بدون سلياك چنين مشكلاتي را تجربه نموده اند.بر اساس اين مطالعه:

  • كم خوني شديد اغلب در اين افراد رخ مي دهد و ۴۱ درصد از زنان سلياكي و تنها ۲ درصد از افراد كنترل شده كم خوني شديد داشته اند.
  • سقط جنين خطرناك ۳۹ درصد از افراد سلايكي و تنها ۹ درصد از افراد غير سلياكي را تحت تاثير قرار داده است.
  • كندگي جفت(شرايط خطرناكي كه در آن جفت از ديواره رحم جدا مي شود) در بيش از ۱۸ درصد زنان سلياكي و تنها ۱ درصد از زنان گروه كنترل شده رخ داده است.
  • فشار خون بارداري در ۱۰ درصد زنان سلياكي عفونت بدن ديده شده است. هيچ كدام از اعضاي گروه كنترل چنين فشاري نداشته اند.
  • افزايش غير طبيعي عضلات رحمي در ۱۰ درصد زناني كه با سلياك دست و پنجه نرم مي كنند ديده شده است.
  • محدوديت رشد داخل رحمي ( شرايطي كه در آن كودك با نرخ خوبي رشد نمي كند) در بيش از ۶ درصد زنان سلياكي رخ داده اما در زنان گروه كنترل شده ديده نشده است.

حدود ۸۵ درصد از زنان اين مطالعه در زمان بارداري خود با بيماري سلياك شناسايي نشده اند و نويسندگان بر اين باورند كه دنبال كردن رژيم غذايي عاري از گلوتن ممكن است عوارض بارداري را برطرف كند.

زنان مبتلا به سلياك بيشتر از سايرين سزارين خواهند داشت و كودكان آن ها وزن اندكي به هنگام تولد خواهد داشت:

پژوهش هاي بيشتر ارتباطي بين بيماري سلياك و ساير مشكلات بارداري را نشان مي دهد.به طور مثال تولد كودكاني با وزن اندك، در زنان سلياكي ۶ برابر بيشتر از زنان سالم است. زناني كه به بيماري سلياك مبتلا هستند بارداري كوتاهي خواهند داشت و همين امر مي تواند به نمايندگي محصولات هارتمن تولد نوزاداني با وزن اندك منجر شود.

عمل سزارين نيز در اين زنان بيشتر رخ مي دهد. كودكاني كه از طريق عمل سزارين به دنيا مي آيند ممكن است خودشان در معرض خطر ابتلا به بيماري سلياك قرار داشته باشند. با اينحال تمامي پژوهش هاي انجام شده نرخ بالاي اين عوارض در زنان سلياكي را تاييد نكرده است.

بيشتر مشكلات بارداري مرتبط با بيماري سلياك در زنان تشخيص داده نشده رخ مي دهد:

بيشتر اين مشكلات در زناني رخ مي دهد كه به بيماري سلياك مبتلا هستند اما هنوز از اين موضوع اطلاعي ندارند.همچنين افرادي كه با اين شرايط تشخيص داده شده اند اما از رژيم غذايي عاري از گلوتن استفاده نمي كنند ممكن است با چنين مشكلاتي دست و پنجه نرم كنند.

همانند مطالعه ايتاليايي، ساير مطالعات نرخ بالاي مشابهي از عوارض بارداري را در زناني كه سلياك دارند اما تشخيص داده نشده اند پيدا كرده اند. آن ها به اين نتيجه رسيده اند كه دنبال قيمت پانسمان هارتمن كردن رژيم غذايي عاري از گلوتن مي تواند از بروز مشكلات بعدي جلوگيري كند.

به عنوان مثال مطالعه انجام شده در هند زنان سلياكي را با زنان بدون سلياك بررسي كرده است. محققان اين مطالعه نتيجه گرفته اند كه پزشكان بايد زنان را غربالگري كنند تا بتوانند مشكلات تشخيص داده نشده را شناسايي نمايند.

استفاده از رژيم غذايي بدون گلوتن مي تواند از عوارض بعدي جلوگيري كند.

اگر مشكلات بارداري داشته ايد، بايد براي سلياك غربالگري شويد؟

از آنجايي كه بيشتر افراي كه جواب تستشان براي بيماري سلياك مثبت بوده نشانه هاي كلاسيك اندكي را نشان مي دهند،در صورت وجود مشكلات بارداري به سختي مي توان گفت كه نياز به غربالگري وجود دارد يا خير.

زناني كه سندرم روده تحريك پذير داشته اند بيشتر از سايرين ممكن است جواب ازمايش سلياك در آن ها مثبت باشد. اما چنين شرايطي حتي در زنان بدون نشانه هاي واضح گوارشي هارتمن رخ مي دهد.

اگر فكر مي كنيد بيماري سلياك داريد و اين شرايط هنوز تشخيص داده نشده است بهتر است با پزشك خود صحبت كنيد و ازمايش خون بدهيد.

در مجموع بيماري سلياك در صورت رعايت رژيم غذايي بدون گلوتن مانعي براي باردار شدن نيست و بيماران سلياكي ميتوانند با رعايت نكات تغذيه اي اقدام به بارداري كنند.



منبع

تظرات ارسال شده