همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اعتياد به متادون,اخبار اجتماعي,خبرهاي اجتماعي,آسيب هاي اجتماعي
 كارشناس

و پژوهشگر اعتياد از عرضه بي رويه متادون و نشت اين ماده در بازار آزاد و عطاري ها انتقاد كرد و گفت: آثار اجتماعي اعتياد به متادون، افزايش بيماري هاي كبدي و آسيب هاي جدي مصرف خودسرانه و بي حد و حصر متادون در كمتر از پنج سال آينده براي جامعه محسوس مي شود.

هومان نارنجي ها روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: متادون داروي مخدر صنعتي است كه غالباً به عنوان داروي نگهدارنده براي مهار اعتياد به هروئين و مواد مخدر به كار مي‌رود. مشاهدات يك سال اخير در مراكز بستري و كلينيك هاي درمان اعتياد حاكي از افزايش ژل هيدروزورب مصرف خودسرانه متادون است و اعتياد به آن به معضل تبديل شده است. 

 

وي خاطرنشان كرد: متادون دارويي كشنده و مسموم كننده است كه موجب اختلالات كبدي و مشكلات تنفسي مي شود، اعتياد آور است همچنين احتمال اوردوز و مرگ در آن وجود دارد. 

 

اين درمانگر اعتياد درباره عوارض مصرف خودسرانه متادون گفت: نارسايي كبد، بالا رفتن آنزيم ها، سختي و سرطان كبد عوارض مصرف خودسرانه متادون است و اين مساله فرد را با چالش هاي جدي رو به رو مي كند. مساله اين است كه بسياري از معتادان براي ترك اعتياد به مصرف متادون روي آوردند اما از عوارض مصرف آن خبر ندارند. 

 

نارنجي ها افزود: درصد بالايي از سوانح خياباني كه به حوادث منجر مي شود، پرخاشگري ها، خشونت ها يا عدم هوشياري ها ناشي از مصرف خودسرانه متادون است كه در بازار به صورت بي رويه و بدون نظارت عرضه مي شود. 

وي درباره وريدي دسترسي به متادون گفت: يك شيشه شربت متادون بين ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش مي رسد و اين دارو در عطاري ها به راحتي براي همه در دسترس است. اكنون بيماراني با مصرف بسيار بالا مي بينيم كه در تاريخ علم پزشكي ايران جاي تعجب دارد. 

 

پژوهشگر اعتياد گفت: فرد مصرف كننده سعي مي كند در ناملايمات زندگي با مصرف متادون خود را تثبيت و روحيه بد خود را رو به بهبود ببرد اما اين روند بسيار خطرناك است و باعث بروز مشكلات زيادي در فرد مي شود.

 

 

* سماور متادون 

نارنجي ها اضافه كرد: در يك عطاري ظرفي مانند سماور گذاشته شده است و هر فرد مي تواند هر اندازه كه بخواهد متادون تهيه كند اما بعد از تهيه دارو چون درباره ميزان مصرف نمي داند، به اندازه نياز مصرف مي كند و ممكن است هر روز ميزان آن را افزايش دهد و اين روند آغاز مشكل است. 

 

وي درباره ميزان مصرف متادون در بيماران نمايندگي محصولات هارتمن گفت: بسته به شرايط بيمار، متادون ممكن است از پنج سي سي تا ۴۰ سي سي براي بيماران تجويز شود اما بيماري به كلينيك مراجعه مي كند كه روزانه خودسرانه ۱۸۰ سي سي متادون مصرف مي كند يعني تقريبا يك شيشه در روز متادون مي خورد. اين ميزان مصرف نشانگر اين است كه فرد مصرف كننده آن قدر پله پله ميزان مصرف را افزايش داده است كه ديگر نمي تواند آن را متوقف كند حال آنكه يك شيشه شربت متادون مي تواند جان چند نفر را به خطر بيندازد. 

 

درمانگر اعتياد خاطرنشان كرد: اگر متادون توسط پزشك متخصص تجويز شود مي تواند كليد حل معما و مشكل باشد اما زماني كه دست بيمار سپرده مي شود چون ميزان مصرف را بر اساس نياز خود تعريف مي كند، درمان شكست مي خورد. 

 

* چرا قاطعانه با عرضه بي رويه متادون برخورد نمي شود 

وي تصريح كرد: اكنون متادون به راحتي وارد بازار پماد زخم آزاد مي شود اما چرا برخورد قاطع با عرضه بي رويه متادون صوت نمي گيرد. همه سكوت كرده اند و منتظر هستند ببينند بعد از اين چه مي شود. 

 

درمانگر اعتياد اضافه كرد: كلينيك هاي ترك اعتياد ماهانه بارها و بارها براي جلوگيري از نشت متادون بازرسي مي شوند و سازمان غذا و دارو هم در سامانه «تي تك» داروها را ثبت مي كند اما روش هاي دقيقي براي نگهداري و كنترل لازم است. كساني كه مي خواهند اين مسير را دور بزنند به راحتي ميانبرهاي نشت دارو را پيدا مي كنند. 

 

وي افزود: اعتياد غيرقابل كنترل و خودسرانه كه هيچ كس نظارتي بر روند تجويز دارو ندارد بسيار خطرناك است و به عنوان يك درمانگر اگر قرار باشد بين اعتياد بي حد و حصر به متادون و اعتياد خفيف به ترياك يك مورد را درمان كنم، اعتياد به ترياك آسان تر از اعتياد به متادون است. 

 

نارنجي ها خاطرنشان كرد: فرانسه سال ها قبل با مساله مصرف بي پانسمان زخم بستر رويه و خودسرانه متادون رو به رو بود اما داروي «بوپرنورفين» را جايگزين متادون كرد و اكنون ۸۰ درصد از بيماران اعتياد در فرانسه تحت درمان با اين دارو هستند و فقط ۲۰ درصد متادون مي خورند. 

 

وي اضافه كرد: بوپرنورفين به عنوان داروي درمان اعتياد خاصيت افزايش دوز و اور دوز ندارد در حالي كه متادون اوردوز دارد. 

 



منبع

تظرات ارسال شده