همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

 درمان واريس

خوشبختانه بيشتر افراد با بيماري واريس سياهرگ‌ها يا همان واريس آشنايي دارند. بيش از ۴۰ ميليون نفر از آمريكايي‌ها به اين بيماري مبتلا هستند. شريان‌ها خون را به كل بدن پمپ مي‌كنند و سياهرگ‌ها خون را دوباره به قلب باز مي‌گردانند.

برخي از مواقع سياهرگ‌هاي بدن كار خود را به درستي انجام نمي‌دهند. اگر دريچه‌هاي يك طرفه در سياهرگ‌ها به خوبي بسته نشود، خون درون آن جمع خواهد شد. همين امر نيز موجب متورم شدن سياهرگ در قسمت‌هايي از بدن مي‌شود. اين تورم بيشتر در پاها رخ مي‌دهد.

واريس از نظر فيزيكي نيز بسيار دردناك است. اين بيماري موجب تورم و درد مي‌شود و با سندروم پاي بي قرار نيز مرتبط است. در اين مقاله قصد داريم روشهاي درمان واريس را بيان كنيم.

همچنين عفونت بدن بخوانيد: روش درمان پاي بي قرار

از بروز واريس جلوگيري كنيد:

اگر چه برخي از افراد در معرض ابتلا به بيماري واريس قرار دارند (يكي از فاكتورهاي خطر براي ابتلا به آن ژنتيك است) اما شما مي‌توانيد مراحلي را براي پيشگيري از آن طي كنيد. بهترين روش براي جلوگيري از بروز واريس، دنبال كردن يك سبك زندگي فعال است.

تمرينات پا همچون پريدن و پياده روي مي‌تواند به گردش جريان خون كمك كند. همچنين بايد از ايستادن‌هاي طولاني مدت اجتناب كنيد. هر جايي كه ممكن بود بنشينيد و پاي خود را دراز كنيد تا فشار موجود بر روي سياهرگ‌ها كاهش پيدا كند.

شما همچنين بايد از پوشيدن كفش‌هاي پاشنه بلند خودداري كنيد. هر چقدر كفش مسطح‌تر باشد به ماهيچه‌هاي پا فشار كمتري وارد مي‌شود نمايندگي محصولات هارتمن و همين امر از بروز بيماري‌هايي همچون واريس جلوگيري مي‌كند.

درمان هاي واريس:

اولين كاري كه بايد انجام دهيد مراجعه به يك پزشك متخصص است. اين فرد مي‌تواند در درمان واريس به شما كمك كند. بسته به درمان‌هاي مورد نياز، يك جراح عروق، متخصص پوست يا متخصص وريد مي‌تواند درمان‌هاي مختلفي را پيش بگيرد:

  1. جوراب‌هاي مخصوص واريس:

اين جوراب‌ها به گونه‌اي طراحي شده اند كه خون را به سمت بالا هدايت مي‌كنند. استفاده از اين موارد مي‌تواند به تسكين علايمي همچون تورم و سفتي كمك كند و جريان خون را در اندام تحتاني بهبود ببخشد.

به ياد داشته باشيد كه استفاده از جوراب‌هاي مخصوص واريس كمكي به از بين رفتن واريس نخواهد كرد. اين موارد چسب هارتمن تنها براي تسكين درد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

  1. اسكلروتراپي:

در اين درمان با استفاده از يك سوزن، محلولي به داخل رگ‌هاي وريدي تزريق مي‌شود. در نهايت رگ‌هاي واريسي لخته شده و از بين مي‌رود. معمولا در عرض ۷ الي ۱۰ روز ظاهر رگ‌هاي واريسي از بين خواهد رفت. اين روش ممكن است كمي دردناك باشد.

همچنين ممكن است به درمان‌هاي متعدد براي خلاصي از شر اين رگ‌ها نياز داشته باشيد.

  1. فرسايش حراراتي:

اين روش از يك ليزر يا فركانس راديويي براي داغ كردن و بستن وريد‌ها استفاده مي‌كند. با استفاده از سونوگرافي جراح قادر است كاتتر را داخل رگ‌هاي مورد نظر قرار دهد و سپس با استفاده از ليزر يا الكترود امواج راديويي به درمان واريس بپردازد.

اينكار باعث فرو ريختن پماد هارتمن ديواره‌هاي عروق مي‌شود. ممكن است به بيهوشي عمومي نياز داشته باشيد. البته برخي از جراحان از بي حسي موضعي براي اينكار استفاده مي‌كنند. فرسايش حرارتي نسبت به اسكلروتراپي درد كمتري دارد و موثرتر است.

  1. خارج كردن رگ‌ها:

واريس سياهرگ را مي‌توان به صورت فيزيكي از پا خارج كرد. اين روش از طريق برش‌هاي بسيار ريز انجام مي‌شود. اين روش معمولا به خاطر تعداد برش‌هايي كه مورد نياز است كمتر از ساير گزينه‌ها رواج دارد. اين فرآيند براي واريس‌هاي بسيار بزرگ، دردناك و متورم بهترين گزينه است. اين درمان معمولا توسط متخصص وريد انجام مي‌شود.

  1. وناسيل(VenaSeal):

يكي از جديدترين روش‌هاي موجود در بازار وناسيل است. وناسيل يك چسب مخصوص است كه باعث بسته شدن رگ‌هاي آسيب ديده مي‌شود. اين روش به هارتمن اندازه تكنيك حرارتي كه قبلا نيز ذكر شد، موثر است و مي تواند باعث نابودي رگ‌هاي واريسي شود.

اين روش آسيبي به اعصاب وارد نمي‌كند و تنها به بي حسي در مكان مورد نظر نياز دارد. استفاده از جوراب هاي مخصوص درمان واريس نيز لازم نيست. امكان انجام اين روش در يك جلسه وجود دارد.



منبع

تظرات ارسال شده