همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان سرماخوردگي با بوييدن اين گل

از رايحه درماني يا بو درماني تا به حال شنيده ايد؟

چند روزي مي شود كه هوا سردتر شده و احتمال سرماخوردگي در اين ايام بالاتر مي رود. پس بهتر است بهترين راه هاي درمان خانگي سرما خوردگي را بشناسيد تا در صورت ابتلا، اجازه تشديد آن را ندهيد.

غلامرضا كرد افشاري گفت: زكام و نزله دو بيماري نزديك به هم هستند چون دليل پيدايش هر دو يكي است يعني در هر دو ريزش مايعات و رطوبات از مغز وجود دارد به عبارتي ريزش و فرود آمدن ضايعات و فضولات رطوبي از جلوي مغز به سمت پايين اگر به سوي منافذ بيني باشد، زكام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله مي‌گويند.

علائم زكام و سرماخوردگي

وي علائم زكام را از راه بيني به سختي نفس كشيدن، در بيني سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبات از بيني برخلاف عادت طبيعي، كم شدن حس بويايي و علامت نزله را نيز گرفتن صدا، دشواري در صحبت كردن و ترشحات پشت حلق عنوان كرد.

اين متخصص طب سنتي تصريح كرد: گاهي زكام بر اثر عوامل خارجي كه گرمايي هستند ايجاد مي‌شود در نتيجه باعث خارج شدن رطوبت هاي مغز به سمت بيني و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب يا نزديك آتش، بوئيدن چيزهاي گرم مثل مشك و زعفران يا خوردن چيزهاي گرم مثل خردل، سير، پياز و مانند اينها يا ماليدن روغن‌هاي گرم كه داراي علايم احساس خارش و سوزش در بيني، سرخي چشم‌ها و بيني و احياناً كمي سرخي صورت كه معمولاً با تب هم همراه است.

وي ادامه داد: اما اگر بر اثر عوامل سرد جراحي پوست اين زكام ايجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولاني در هواي سرد يا مواجهه با آب سرد يا سر را برهنه كردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگيني در سر مي‌شود و آنچه از بيني و حلق خارج مي‌شود غليظ و سفيد يا مايل به كبودي است.

اگر زكام به سمت حلق برود

استاد طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار كرد: گاهي زكام به سمت حلق مي‌رود كه در اين صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ريزش اشك از چشم، تلخي دهان و حلق، تشنگي، خروج هواي گرم از بيني، تندي و گرمي منافذ بيني دچار مي شود و بيمار پيوسته ميل به خوابيدن دارد.همچنين بي‌مزگي و بدمزگي دهان و احساس طعم سوختگي در دهان را احساس مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه حتي استرس،اضطراب و وضعيت نامناسب روحي هم مي‌تواند به طور غيرمستقيم از عوامل ايجاد كننده زكام شود،گفت: فردي كه دچار اين حالت مي شود مي تواند استحمام كند چون عرق كردن برايش مفيد است. رطوبت‌ها و بخارات كه سبب زكام مي شود با عرق خارج مي‌شود به شرطي كه در هنگام خروج، بدن و سر به خوبي پوشانده شود.

توصيه امام رضا(ع) براي بهبود سرماخوردگي

كرد افشاري به توصيه و حديثي از امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: امام رضا عليه‌السلام مي‌فرمايند، كسي كه بخواهد از زكام در هنگام زمستان جلوگيري كند روزي سه لقمه عسل بخورد و از بوييدن گل نرگس كوتاهي نكند و سياه‌دانه نيز چنين است و اگر كسي از زكام در هنگام تابستان بترسد هر روز بايد خيار تازه بخورد و از نشستن در آفتاب خودداري كند.

درمان سرماخوردگي با طب سنتي

اين پانسمان phmb متخصص طب سنتي ادامه داد:خاريدن و ماساژ سر، شانه كردن سر به‌طوري‌كه به عمق پوست و پياز مو برسد و مصرف سوپ براي جلوگيري از سرماخوردگي مكرر توصيه مي شود.

وي در مورد اين سوپ گفت: سوپ سرماخوردگي حاوي رشته فرنگي يك فنجان، آب 6 ليوان، روغن كنجد 2 قاشق، شويد نصف نعلبكي، بال مرغ 2تا با كمي پياز و نمك و زردچوبه و يك ليمو عماني تهيه شده و در روز يك تا 2 بار مصرف شود.

غذاهايي كه نبايد خورده شود

وي تصريح كرد: فردي كه دچار سرماخوردگي شده بايد از مصرف گوشت‌هاي غليظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهاي تند، غليظ، بسيارشور، بسيار ترش، چرب و سرخ كرده، لبنيات، روغن زياد، نوشيدني‌ها و غذاهاي مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنير كهنه، سير و پياز خام، سبزي‌جات تند مثل شاهي، ميوه‌هاي با طبيعت سرد و تر، پرتقال، نارنگي، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب يخ، قهوه و كاكائو، شيريني كه در قنادي تهيه مي‌شود، غذاهاي آماده و يا مانده و كارخانه‌اي و ... اجتناب كند.

كردافشاري افزود: همچنين بيماران بايد كمتر بخوابند مخصوصاً در روز. همچنين بلافاصله بعد از غذا نخوابند. بايد هنگام خوابيدن بالش كوتاه و پست باشد و حتي‌الامكان نبايد به پشت بخوابند. بهتر است پيشاني و صورت روي بالش باشد و سر رو به پايين تا ماده از راه بيني خارج شود و به سينه نريزد.

بيمار تب‌دار به حمام نرود

استاد طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: اگر تب همراه با بيماري است، بيمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زكام بايد از ورزش شديد و از نشستن لوهمن روشه در كنار آب جاري و در برابر باد پرهيز كرد.

وي ادامه داد: نوشيدن آب گرم در زماني كه حلق درگير شده مفيد است چون آن را نرم مي‌كند.در زمان ابتلا به بيماري، حركت دادن اندام‌هاي تحتاني بدن (ورزش و نرمشي كه باعث حركت پايين تنه شود) بسيار مفيد است و ماده را به سوي پايين مي‌كشد. همچنين ماليدن پاها از زير زانو با شدت و درد، بهترين و سودمند‌ترين تدبير است.

اين متخصص طب سنتي اظهار كرد: چرب كردن كف دست‌ها و پاها با روغن حيواني و نگه داشتن جلوي حرارت در هنگام ابتلا مفيد است.همچنين پارچه كتان را حرارت بدهند و بر كف سر بگذارند. دست و پا را با روغن‌هاي گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب كنند، اما اين روغن‌ها نبايد به بيني و سر برسد.

براي كاهش آبريزش بيني چه بايد كرد؟

كردافشاري افزود: حريره‌اي كه براي تقويت مغز و كاهش درد زكام توصيه مي شود حاوي خشخاش سفيد6 گرم، مغز بادام 7 عدد، نشاسته 6 گرم است كه به همراه نبات روي شعله ملايم جوشانده تا مثل حريره شود. گاهي مي‌توان كمي زعفران هم به آن اضافه كرد و اگر با كمي گشنيز خشك هم مصرف شود مفيد است.

وي ادامه داد: بادام، مغز را تقويت مي‌كند و گشنيز مانع صعود بخارات به سوي مغز مي‌شود.مصرف چنين حريره‌اي از ديدگاه طب جديد نيز چون حاوي مواد غذايي امگا-3 مثل بادام است در كاهش آبريزش بيني آلرژيك و آسم مفيد است.

غذاهايي كه مانع تجمع اخلاط غليظ مي شود

اين سوپرازورب h متخصص طب سنتي بر خوردن غذاهاي نرم تاكيد كرد و گفت: آبگوشت،سوپ و شورباهايي كه در آن شلغم و اسفناج باشد توصيه مي‌شود. اين‌گونه غذاها بهتر هضم مي‌شوند و مانع تجمع اخلاط غليظ و مواد زايد در بدن مي‌شود.

كردافشاري همچنين غرغره كردن جوشانده زيره سياه و آويشن را براي آرام كردن حلق مفيد دانست.

بخورات و بوييدني‌هاي مفيد

وي گفت: بوييدن بوهاي سرد مثل نيلوفر، بوييدن صندل سرخ كه با سركه ساييده شده باشد و همچنين بوييدن سبوس جو با سركه توصيه مي شود.

اين متخصص طب سنتي ادامه داد: بخور بنفشه، بابونه، خطمي، كاهو و پوست خشخاش توصيه مي‌شود و براي تسكين خارش، بوييدن روغن‌هاي سرد مانند نيلوفر و بنفشه و بوييدن گشنيز تازه يا خشك بهتر است.

كردافشاري افزود: ريختن آب گرم بر جلوي سر و بخور دادن با بخار آب گرم و بوييدن بوهاي گرم مثل مرزنجوش و مشك مناسب است و به افراد توصيه مي‌شود. سياه‌دانه را يك شبانه روز در سركه خيسانده، سپس سرخ كرده، كوبيده و در پارچه‌اي بسته ببوييد.

وي گفت: سياه‌دانه، بازكننده گرفتگي‌هاي بيني و سينوس‌هاست و مخصوصاً اگر با سركه باشد براي زكام مفيد است. اين درحالي است كه تأثير درماني سياه‌دانه در سينوزيت در مقالات طب جديد برابر با آنتي‌بيوتيك بيان شده است.

كردافشاري ادامه داد: خوردن تخم كتان به همراه عسل سوپرازورب c با كمي فلفل سودمند است و مصرف تخم كتان از ديدگاه طب جديد براي آبريزش بيني آلرژيك مفيد اعلام شده است.

منبع: فارس

ويتامين C اين خوراكي 7 برابر پرتقال است!

تظرات ارسال شده