همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

شرح زخم بستر از علت تا درمان آن

يكي از مشكلات نسبتا رايجي كه بروز آن در بيماراني كه براي مدت طولاني بستري هستند، بيشتر است، زخم بستر است. در مقاله زخم بستر از علت تا درمان براي شما از دليل زخم بستر ، پيشگيري و درمان زخم بستر خواهيم گفت پس با سايت سلامت دات لايف همراه باشيد.

درمان زخم بستر در منزل

در عكس زخم بستر زير مي توانيد نواحي خواصي از بدن را كه معمولا در وضعيت خوابيده تحت فشار قرار مي گيرند و احتمال بروز زخم بستر در آنها بيشتر است، مشاهده كنيد. براي درمان زخم بستر در منزل بايد نقاط درگير را بدانيد تا بتوانيد راهكارها را به خوبي اجرا كنيد.

درمان زخم بستر در منزلدرمان زخم بستر در منزل

دليل اصلي بروز زخم بستر چيست؟

زخم بستر يا زخم فشاري به دليل ساكن بودن و بروز اختلال در خونرساني ايجاد مي شود. اين زخم انواع مختلفي دارد و به انواع سطحي تا عمقي تقسيم ميشود. زخم بستر معمولا در بيماراني ايجاد مي شود كه براي طولاني مدت مجبور به استراحت روي تخت هستند و حركت ندارند در نتيجه به دنبال بروز فشار روي يك ناحيه و اختلال در خونرساني دچار زخم هاي سطحي و گاهي عمقي پوست مي شوند.

بسيار مهم است كه از بروز زخم بستر پيشگيري و در صورت بروز فورا آن را درمان كنيد زيرا عفونت حاصل از زخم مي تواند سبب بروز عفونت هاي خوني در بيماران و حتي مرگ آنها شود.

براي پيشگيري از زخم بستر چه كار كنيم؟

بايد مرتب وضعيت بيمار را تغيير داد تا جريان خون در همه جاي پوست و اندام ها هماهنگ و يكنواخت شود. بيمار دائم نبايد در يك حالت خواب باشد زيرا در اين شرايط احتمال بروز اختلالاتي در گردش خونش بالاست. با ماساژ درماني به شرطي كه هنوز زخم بستر آغاز نشده باشد، ميتوان به جريان خون كمك كرد. استفاده از تشك شناور هم يكي از ابتدايي ترين امكاناتي است كه جلوي وارد شدن فشار را به يك نقطه از پوست مي گيرد.

ماساژ زخم بستر ممنوع!

به هيچ وجه موضعي از پوست را كه به صورت حاد دچار التهاب است يا احتمال آسيب عروقي خوني موضعي ميرود، ماساژ ندهيد. اين كار روند تخريب بافت هاي زير پوست را تسريع مي كند. براي كاهش احتمال خطر آسيب پوست، بهتر است با استفاده از امولوسيونهاي مرطوب كننده، پوست را مرطوب نگه داريد. هنگام تغيير وضعيت بيماري كه كاملا بي حركت يا وابسته به صندلي است، از كشيدن وي در تخت بپرهيزيد و وي را كاملا از سطح تخت جدا و سپس جابه جا كنيد.

اگر يك بيمار دچار زخم بستر شد، چه بايد كرد؟

مصرف برخي ويتامين ها از جمله ويتامين A ، C و املاحي مانند زينك (روي) مي تواند به بهتر شدن و التيام سريع تر زخم ها و بهبود بيماري كمك كند. در صورتي كه به دليل زخم بستر پوست سطحي از بين رفته باشد، امكان ايجاد عفونت وجود دارد و تجمع باكتري ها ميتواند وضعيت را بدتر كند. در اين شرايط بايد از مواد ضد عفوني كننده ساده استفاده كرد تا اين مواد خودشان به پوست آسيب نرسانند. استفاده از زينك اكسيد هم مفيد است.

اگر زخم عمقي تر باشد بايد با مواد ضد عفوني كننده زخم را شست تا از سوار شدن عفونت پيشگيري شود و در صورت لزوم بايد آنتي بيوتيك خوراكي مصرف كرد. استفاده از كرم سيلور سولفاديازين كه به كلاژن سازي كمك مي كند و ضد ميكروبي است نيز مفيد است.

آيا علاوه بر درمان هاي معمول، آيا درمان هاي جديدي هم براي اين منظور معرفي شده؟

بله، يكي از روشهايي كه اخيرا مورد مطالعه قرار گرفته، استفاده از عسل است. علاوه بر مصرف پانسمان هاي سيليكوني و كانفرم به شرطي كه عفونت سوار نشده باشد، ميتوان از عسل روي زخم استفاده كرد و ثابت شده اثر آن با سيلور سولفاديازين مشابه است. از حرارت، ليزرهاي كم توان و امواج اولترا ويولت و بنزوييل پراكسيد ۲۰ درصد هم مي توان كمك گرفت. ليزرهاي فركوئنسي اولتراسوند كه به صورت الكتريكال خونرساني را تحريك مي كند و ليزرهاي ولتاژ مونوفازيك يا جريانه اي هاي ولتاژ پالس مونو فازيك نيز ميتواند مفيد باشد. از پانسمان هاي حاصل از كشت فيبروبلاست و انواع پانسمان هاي گرفته شده از پوست ميگو و سلول هاي پرده آمنيوتيك نيز مي توان براي ترميم زخم هاي بستر استفاده كرد.

البته ناگفته مشخص هست كه مشورت و مراجعه به پزشك براي انتخاب بهترين راه درمان زخم بستر در الويت است.

پيشگيري از زخم فشاري با استفاده از سطوح محافظ و مواج

سال هاست كه سطوح محافظت كننده در برابر فشار (مثل تخت ها، تشك ها، صندلي ها و…) براي پيشگيري و جلوگيري از پيشرفت زخم بستر در انواع زخم هاي فشاري كمك كننده هستند اما كدام يك از اين سطوح محافظت كننده جديد در مقايسه با سطوح استانداردي كه از قديم به عنوان محافظ به كاربرده ميشدند در كاهش بروز زخمهاي فشاري موثرترند؟ گروه مطالعاتي كاكرين كه متشكل از ۲۷ هزار محقق است و در بيش از ۹۰ كشور جهان به بررسي نتايج تحقيقات باليني در زمينه پزشكي و بهداشتي مي پردازد، نتيجه مطالعه مروري اي را كه در اين زمينه انجام داده بود به اين صورت اعلام كرد: استفاده از تشك هاي مواج و كم كننده متناوب فشار، نسبت به تشك هاي ثابت، به وضوح مقرون به صرفه تر و موثرتر است.

همچنين پوششي هاي كاهنده فشار كه روي تخت هاي جراحي قرار مي گيرند، ميتوانند بروز زخم هاي فشاري بعد از عمل را كاهش دهند، بنابراين اشخاصي كه براي ايجاد زخم هاي فشاري مستعدند، بهتر است از تشك هايي كه از فوم هاي خاصي تشكيل شده اند به جاي تشك هاي استانداردي كه در بيمارستان ها به كار ميروند، استفاده كنند. علاوه بر اين، مطالعات نشان داد افرادي كه از پوشش ساخته شده از پوست گوسفند روي تشكشان استفاده مي كنند كمتر دچار زخم فشاري مي شوند.



منبع : salamat.life

تظرات ارسال شده