همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 اگر سردمزاج هستيد اين غذاي ساده و آسان درمان شماست

در ادامه خواهيد خواند.

به گزارش : شيربرنج جزء قديمي ترين و خوشمزه ترين غذاهاي ايراني مي باشد كه در عين سادگي يك غذاي مقوي و كامل به حساب مي آيد و نام ديگر آن به دليل ظاهري اش(آش شير) مي باشد،يكي ديگر از نام هاي شير برنج (شيربا) مي باشد كه در شاهنامه فردوسي به اين نام نوشته شده است. كلا شير برنج غذاي خوشمزه اي هست كه بيشتر مردم دوستش دارند و معمولا بيشتر در ماه مبارك رمضان به يادش مي افتيم البته مي شود اين غذاي خوشمزه رو به صورت سرد و به عنوان يك دسر و پيش غذا نيز استفاده كرد،اگر بدانيد شير برنج علي رغم تركيب ساده چه خواصي دارد مطمئن باشيد اين غذاي سنتي و ساده ي ايراني پاي ثابت سفره افطار شما خواهد بود. براي آشنايي بيش تر با "خواص شير برنج" با ما همراه شويد.
دلايل مهم براي خوردن شير برنج چه چيزهايي مي باشند؟

از مهمترين دلايل خوردن شير محلول پرونتوسان برنج مي توان به افزايش طول عمر و مفيد بودن براي پوست، درخشندگي و سفيدي و صافي پوست و همچنين براي رفع خستگي و گرسنگي اشاره كرد. شير يكي از بهترين مواد غذايي است و در سلامتي انسان نقش بسيار مهمي دارد و مصرف روزانه آن براي تمامي سنين توصيه مي شود، پس چه بهتر كه همراه با برنج كه غذايي مفيد مي باشد سرو شود. مصرف شير در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون ، محرك نيروي جنسي ،اشتها آور و چاق كننده است؛البته مصرف خود شير به تنهايي براي كساني كه داراي مزاج سرد مي باشند زياد توصيه نمي شود ولي اگر همراه با برنج مصرف شود مفيد مي باشد. پس اگر سرد مزاج هستيد شيربرنج بخوريد.

افراد داراي مزاج خشك هم مي توانند از شير برنج استفاده كنند، چون هم رطوبت رسان ملايم براي بدن مي باشد و هم باعث طول عمر در افراد مي شود.همچنين چاق كننده نيز است و براي افراد لاغر بسيار خوب مي باشد، چون مصرف مداوم آن باعث چاقي مي شود. مخصوصا اگر شيربرنج همراه با شيره انگور مصرف شود تاثير بسزايي خواهد داشت و كلسيم بدن را نيز تامين ميكند.
نظر پزشكان و متخصصان در رابطه با خواص شير برنج

امروزه اسپري لينوورا در طب سنتي نيز به مصرف شير برنج و فرني توصيه مي شود. در واقع شير به همراه برنج و مقداري پودر نبات يا شكر و مقداري عسل كه باهم حرارت داده شده است، غذايي بسيار مفيد،مقوي مي باشد و هضم اين غذا راحت بوده و براي اكثر افراد قابل استفاده و مفيد است.
اگر سرد مزاج هستيد، شير برنج بخوريد!

از نظر طب سنتي شير برنج غذاي مفيدي به شمار مي رود. از علل مفيد بودن اين غذا براي افراد سردمزاج مي توان به وجود برنج در آن اشاره كرد، چون برنج خاصيتي دارد كه در افراد سرد مزاج موجب سردي و در افراد گرم مزاج موجب گرمي مي شود. هم چنين بهتر است بدانيد كه برنج داراي خاصيت دوگانه اي مي باشد و حالت سردي دارد پس توصيه مي شود همراه با دارچين استفاده شود،چرا كه شير با برنج هردو داراي طبع سرد هستند، پس دارچين به هضم بهتر آن كمك كرده و طبع آن را به سمت تعادل و انرژي بيشتر مي برد و اگر همراه با مرباي گل سرخ مصرف شود بسيار مطلوب تر مي شود.
طرز تهيه شير برنج

درست كردن شير برنج بسيار ساده و آسان است و هر كدبانوي ايراني حتما مي تواند به راحتي آن را بپزد چون هم مواد اوليه در دسترس اسپري پرونتوسان و ارزاني دارد هم زود آماده مي شود.زمان لازم براي پخت آن حدود ۳۰ دقيقه مي باشد.
مواد لازم براي تهيه شير برنج

يك پيمانه برنج خام
۳ليوان آب
۲ليوان شير
مقداري گلاب
به مقدار لازم شكر(به اندازه اي كه شيريني آن مناسب با ذائقه تان باشد)
عسل(براي سرو كردن)به دلخواه

اگر بخواهيم عطر گلاب كاملا در برنج قالب شود، يك شب قبل از پخت بايد برنج را با گلاب خيس كرده و بگذاريم بماند. ابتدا يك پيمانه برنج را به خوبي شسته و به همراه ۳ليوان آب روي حرارت ملايم گاز قرار مي دهيم و هم ميزنيم و آنقدر مي گذاريم پخته شود تا برنج وا رود.(مي تونيد از برنج نيم دونه هم استفاده كنيد). اگر از برنج كامل استفاده كنيم بايد بعد پخت با پشت قاشق آن را له كنيم تا دو نيم شود،سپس كم كم ۲ ليوان شير را به آن اضافه كرده و دوباره هم ميزنيم،پس از گذشت چند دقيقه كه خوب باهم مخلوط و پخته شدند گلاب و شكر را به ميزان لازم به آن اضافه مي كنيم و هم ميزنيم،وقتي شير برنج مقداري قوام آمد و غليظ شد از روي گاز بر ميداريم و قبل از سرد شدن در ظرف دلخواه ميريزيم.مي بي براون توانيد شير برنج را همراه با عسل و يا شيره خرما ميل نماييد،براي تزئين آن مي توانيد از خلال پسته و پودر گل سرخ خشك شده و بادام نيز استفاده كنيد كه باعث زيبايي سفره تان مي شود.
روش ديگري نيز براي پخت اين شير برنج وجود دارد كه اشاره مختصري به آن ميكنيم تا شما مطابق با سليقه خودتان آن را درست كنيد.

در اين جا نيز مثل دستور قبلي شير و برنج و گلاب و شكر به مقدار گفته شده وجود دارد ولي در اين جا هل به مقدار يك دوم قاشق چاي خوري و مقداري خامه حدودا يك دوم خامه كامل استفاده شود؛سپس مطابق دستور قبل درست كرده ولي خامه و هل را در آخر سر به آن اضافه مي كنيم و يك شير برنج خوشمزه و مقوي درست مي شود.
مصرف شير برنج براي چه گروه هاي سني توصيه مي شود؟

براي تمامي سنين مصرف اين غذا توصيه مي شود،شير برنج به دليل وجود شير و برنج در تركيب غذاي كمكي براي كودكان زير ۲سال و به عنوان يك ميان وعده براي بزرگسالان مورد استفاده قرار مي گيرد،هم چنين مصرف آن براي نوجوانان در حال رشد و روزه داران توصيه مي شود.
شيربرنج همراه با چه چيز هايي صرف شود؟؟

توصيه مي شود شير برنج را ژل پرونتوسان به علت داشتن طبع سرد با دارچين و عسل و يا شيره خرما ميل كنيدو همچنين مي توان به همراه مرباي گل سرخ نيز مصرف كرد زيرا مرباي گل سرخ با اكثر طبع ها سازگاري دارد.

اميدواريم با خواندن اين مطلب و با پي بردن به خواص شير برنج از اين غذاي خوشمزه استفاده كنيد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده