همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كوويد ۱۹ باعث افزايش آمار سكته مغزي مي شود

كه با علائم كرونا بستري شده بودند، سكته مغزي شايع تر بود.

به گزارش : بابك زماني، افزود: از تغييراتي كه ويروس كوويد ١٩ در رفتار و كردار ما ايجاد كرد، اين بود كه بسياري از اعمال جراحي يا تعطيل شد يا به تاخير افتاد. بسياري از مراجعات به طبيبان متخصص كه بيهوده و بدون ارجاع از پزشك ديگري صورت مي گرفت، ديگر انجام نشد. بسياري از مراجعات بيمارستان ها كه عامل واقعي آنها اضطراب بود و تنها به جهت اطمينان صورت مي گرفت، در سطحي از اضطراب كه كوويد ۱۹ آفريده بود، مدفون شدند.

وي گفت: پانسمان hartmann بر عكس آنچه در جريان اپيدمي كرونا تعطيل بردار نبود و برجسته تر هم شد، سكته مغزي حاد بود. حتي در بيمارستان هايي كه تعداد زيادي از بيماران كرونايي را بستري مي كردند هم همسايگان دايمي اين بيماران، بيماران سكته مغزي بودند و نه تنها اينكه به نظر مي رسيد نوعي همراهي بين كرونا و سكته مغزي در يك بيمار واحد هم وجود داشته باشد.

زماني ادامه داد: گويي كرونا از بين دشمنان سلامتي بشر بيش از هر چيز دست اتحاد به سوي سكته مغزي دراز كرده است.

وي گفت: در بسياري از بيماراني كه با علائم كرونا بستري شده بودند سكته مغزي شايع تر بود. بسياري از بيماران سكته مغزي هم در عين حال به سرعت معلوم مي شد كرونا هم دارند.

اين متخصص مغز و اعصاب، افزود: اينكه اين مشاهده به دليل قيمت پانسمان نوين درگيري وسيع كرونا در بسياري مناطق بود يا واقعاً كرونا باعث سكته مغزي مي شود، هنوز كاملاً معلوم نيست. اما قدر مسلم اينكه كوويد ١٩ مثل هر عفونت ديگري باعث افزايش التهاب و در نتيجه افزايش انعقاد خون و افزايش آمار سكته مغزي مي شود. به علاوه بسياري از بيماران كوويد ۱۹، درگيري قلبي دارند. اين درگيري باعث پرتاب لخته (آمبولي) از قلب به مغز و ايجاد سكته مغزي مي شود. اما مستقل از اين دو عامل غير مستقيم، مشاهداتي هم وجود دارد به نفع اثر مستقيم ويروس بر مغز و سيستم عروقي آن. در اتوپسي روي بيماران فوتي كرونا، نشانه هايي به نفع التهاب در عروق بدن ديده شده كه مي تواند به نفع بيماري عروق ريز باشد.

زماني گفت: اما اين تمام داستان نيست چرا كه در بسياري از بيماران پانسمان نقره هارتمن در جريان كرونا توليد لخته در عروق بزرگ مغز و گردن هم ديده شده است. يعني كرونا باعث افزايش خاصيت لخته شدن خون در رگ ها مي شود. اين پديده آخر شايان توجه ويژه اي ست چرا كه افزايش خاصيت لخته شدن خون در رگ ها به عوامل ديگري هم ارتباط دارد كه در راس آنها بايد به شرايط كم آبي بدن اشاره كرد.

وي افزود: از آنجا كه هر سكته مغزي به تكميل زنجيره اي از عوامل ارتباط پيدا مي كند اين عامل آخر (كم آبي) در جريان اپيدمي كرونا به دليل اينكه اجتناب ناپذير نيست از اهميت ويژه اي برخوردار است. يعني اينكه براي كاهش مرگ و مير كرونا بايد اجتناب از كار در محيط هاي گرم، تعريق زياد و اجتناب از كارهاي سنگين را هم به فاصله گذاري افزود.

عضو هيات مديره سازمان جهاني سكته بيماري پوستي مغزي، گفت: جاي خوشوقتي است كه با تلاش هاي انجمن سكته مغزي ايران و وزارت بهداشت، برنامه ملي درمان سكته مغزي حاد از چند سال پيش در كشور به راه افتاد و در اين زمينه اطلاع رساني حداقل انجام شد و بسترهايي آماده گرديد و صداي سكته مغزي بالاخره شنيده شد.

وي افزود: حال با وجود بحران كرونا يك بار ديگر بايد تاكيد كرد كه اتفاقاً از طريق همين ويروس كه با دقت كارهاي ضروري و غير ضروري ما را از هم تفكيك كرده و دقيقاً به دليل همين ويروس كه مرگ و مير بالاتري به جهت سكته مغزي ايجاد مي كند، بايد يك بار ديگر به اين صدا گوش داد و امكانات كشور از توانايي هاي مالي افراد و موسسات گرفته تا توان اجرايي دولت را در اين زمينه به كار انداخت.

زماني گفت: از سوي ديگر درمان سكته خريد پانسمان تندروت مغزي حاد كه تنها در ۶ ساعت اول امكان پذير است و به جيب و جنس و زادگاه افراد هم ارتباطي ندارد، مهم ترين ملاك و نمايشگر توان اجرايي كشور در جنبه هاي اجتماعي سلامت و آمادگي براي بحران هاي بزرگ مثل كرونا است. از ياد نبريم كه در هر حال كرونا خواهد رفت اما سكته مغزي خواهد ماند.



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده