همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علائمي كه خبر از آلزايمر مي دهد

كه كليدهاي خود را كجا گذاشته‌ايم، اين كه قرار بوده چه چيزهايي را خريداري كنيم يا روشن گذاشتن گاز زماني كه خانه را ترك كرده‌ايم، به نظرمان مي‌رسد.

به گزارش : «با پيشرفت بيماري آلزايمر شرايط به گونه‌اي رقم مي‌خورد كه حافظه خود را از دست داده و رويدادهاي گذشته و حتي نام نزديك‌ترين افراد به خود، مانند دوستان و اعضاي خانواده را فراموش مي‌كنيم. اما از دست دادن حافظه و فراموشي نخستين نشانه از بيماري آلزايمر نيست و اين شرايط در واقع زماني شكل مي گيرد كه پيش از آن آسيب به مغز وارد شده است.

پژوهشگران در دانشگاه كاليفرنيا در سن ديگو طي همكاري با بانك زيستي برزيل براي مطالعات پيري مري انسان در دانشگاه سائوپائولو پنج نشانه هشداردهنده اوليه را كشف كرده‌اند كه مي توانند به بيماري آلزايمر اشاره داشته باشند و البته هيچ ارتباطي نيز با از دست دادن حافظه ندارند.

هشدار اوليه، نتايج بهتر

علم سال هاست كه براي يافتن روش هايي براي تشخيص زودهنگام و دقيق‌تر بيماري آلزايمر در تلاش است. اين زوال عقل هر چه زودتر تشخيص داده شود، دسترسي سريع‌تر به درمان مي تواند كمك به بهبود عملكرد شناختي و كيفيت زندگي بيمار را در پي داشته باشد.

تشخيص زودهنگام بيماري آلزايمر همچنان به صورت يك چالش بزرگ باقي مانده است زيرا آزمايشي قطعي براي اين بيماري و به طور كلي تشخيص زمان آغاز آن با حذف احتمالات ديگر وجود ندارد.

بر همين اساس، دكتر لي گرينبرگ و تيم پژوهشي وي در دانشگاه كاليفرنيا در سن‌ديگو يافتن نشانه ها و علائمي كه مي توان از آنها براي تشخيص اوليه بيماري پيش از پماد آلفا براي جوش صورت اين كه زوال حافظه حالتي جدي به خود بگيرد را مد نظر قرار داده اند.

پژوهشگران بافت مغز ۱,۰۹۲ فرد بزرگسال را كه طي يك دهه گذشته در سائوپائولو فوت كرده بودند، مورد بررسي قرار دادند.

سپس، پژوهشگران عوامل دخيل در انحطاط مغز مرتبط با بيماري آلزايمر، مانند گوريده‌هاي تائو و پلاك‌هاي بتاآميلوئيد و سوابق پزشكي بيماران را ارزيابي كردند.

علائم اوليه مرتبط با بيماري آلزايمر كه آنها كشف كردند شامل موارد زير مي شود:

- اضطراب

- بي‌قراري

- افسردگي

- اختلال خواب

- تغييرات اشتها

با پيشرفت بيماري آلزايمر، احتمال تداوم بي قراري و تحريك‌پذيري افزايش داشت. در نهايت، تغييراتي در توانايي شناختي و مشكلات حافظه وجود داشت.

به گفته دگتر گرينبرگ، اين نشان مي دهد كه افراد مبتلا به اين علائم رواني و عصبي در كرم رژودرم براي گوشت اضافه معرض خطر ابتلا به بيماري آلزايمر قرار ندارند، بلكه به آن مبتلا هستند.

اقدام در راستاي نجات مغز

اگر با اين علائم رواني و عصبي مواجه هستيد كه به عنوان منادياني براي بيماري آلزايمر شناخته مي شوند، مراجعه به پزشك براي بررسي دقيق تر شرايط پيش از آغاز روند زوال حافظه در آينده بهترين گزينه است.

همچنين بايد اقداماتي را در راستاي محافظت و حفظ سلامت مغز خود مد نظر قرار دهيد كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

ورزش

فعاليت جسماني نه تنها خطر بيماري آلزايمر را كاهش مي دهد، بلكه روند زوال شناختي را نيز كند مي سازد، حتي اگر به بيماري مبتلا باشيد. حداقل ۳۰ دقيقه فعاليت جسماني روزانه را فراموش نكنيد، حتي اگر در حد پياده‌روي باشد.

رژيم غذايي سالم

قندها و چربي هاي ترانس مي توانند خريد قطره آهن فروزومال با ايجاد التهاب و افزايش راديكال هاي آزاد در بدن به مغز آسيب برسانند. به جاي آنها مي توانيد يك برنامه غذايي سالم مانند رژيم غذايي مديترانه اي را دنبال كرده و بر مصرف ميوه ها و سبزي هاي تازه، ماهي و روغن زيتون متمركز شويد.

مصرف روغن ماهي و ويتامين D

مطالعه اي كه در نشريه Journal of Alzheimer’s disease منتشر شد، نشان داد كه مكمل هاي امگا۳ به همراه ويتامين D ممكن است به پاكسازي پلاك‌هاي بتاآميلوئيد و كاهش التهاب مغزي مرتبط با بيماري آلزايمر كمك كنند. در مورد مكمل‌هاي ويتامين D، نمونه هاي همراه با MK۷ (نوعي از ويتامين K۲) را براي افزايش جذب انتخاب كنيد.

استراحت كافي

مطالعات ارتباطي بين كمبود خواب يا كيفيت پايين خواب و سطوح بالاتر پلاك بتاآميلوئيد را نشان داده‌اند، از اين رو، استراحت كافي براي پيشگيري از اين شرايط را فراموش سوختگي با آب جوش نكنيد.

بيماري آلزايمر نه با روند زوال حافظه بلكه به نظر مي رسد با نشانه ها و علائمي ظريف‌تر كه به راحتي ناديده گرفته مي شوند يا با بيماري ها و شرايط ديگر اشتباه گرفته مي شوند، آغاز مي شود. در صورت مواجهه با پنج علامتي كه پيش‌تر به آنها اشاره شد، مراجعه به پزشك براي بررسي دقيق‌تر شرايط را فراموش نكنيد.»

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده