همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
صدا دادن زانو بدون درد و با درد چه دلايلي دارد؟+درمان

اتفاق بيفتد كه اگر بدون درد باشد خطرناك نيست؛ اما اگر با درد همراه باشد، براي فهميدن علت صدا دادن زانو بايد به پزشك مراجعه كرد.

افراد در سنين مختلف ممكن است با مشكل صدا دادن زانو دست و پنجه نرم كنند. اما اين صدا دادن تا چه ميزان نگران كننده است؟ علت آن چيست؟ و آيا صدا دادن زانو قابل درمان است؟ در اين مطلب از سايت ستاره، ابتدا به علت صدا دادن زانو در سنين جواني و بزرگسالي و سپس به راهكارهاي درماني آن مي‌پردازيم.
علت صدا دادن زانو در سنين جواني
صدا دادن زانوها يكي از دغدغه‌هاي جدي در افراد جواني است كه در مورد سلامتي زانوهاي خود نگران هستند. صدا دادن زانوها و تق تق كردن آن‌ها به خودي خود نگران كننده نيست. عوامل گوناگوني نظير رد شدن تاندون‌ها از روي استخوان‌ها و يا تركيدن حباب‌هاي نيتروژن در ناحيه زانو، ممكن است باعث ايجاد پماد آلفا اين حالت شوند.
در صورتي كه فقط از صدا دادن زانوها رنج مي‌بريد و ديگر علائم نظير درد، اشكال در خم و راست كردن زانو يا اختلال راه رفتن را نداريد، خيلي نگران نباشيد؛ اما در صورتي كه در كنار صدا دادن زانوها ديگر علائم اشاره شده را نيز داريد، لازم است حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
علت صدا دادن زانو در سنين بالا
صدا دادن زانو، پير و جوان نمي‌شناسد و ممكن است تمام سنين را به خود درگير كند؛ اما با بالا رفتن سن، بدن انسان فرسوده شده و بافت‌هاي اوليه به مرور زمان تخريب مي‌شوند، اين تخريب در سنين پايين قابل جبران است، اما در سنين بالا (بالاي چهل سال) به مرور تخريب غيرقابل جبران مي‌شود. مي‌توان گفت بالا رفتن سن يكي از علت‌هاي اصلي صدا دادن زانو و ايجاد درد زانو در افراد است.
علت صدا دادن زانو همراه با درد
با بالا رفتن سن و يا با گذشت مدت زماني پس از يك آسيب، ممكن است زانوي شما به مرور شروع به صدا دادن و تق تق كردن كند. در كرم رژودرم براي گوشت اضافه بسياري از موارد صدا دادن زانو با زانو درد همراه است و در مواردي نيز هيچ نشانه يا علامت ديگري همراه با صدا دادن زانو ديده نمي‌شود. در اين موارد ممكن است صدا دادن زانو به اين علت باشد كه تعدادي از قسمت‌هاي مفصل زانو به درستي در مكان خود حركت نمي‌كنند و به ديگر قسمت‌هاي پا فشار وارد مي‌شود و از آن‌ها در انجام حركت استفاده مي‌شود.
صداي تق تق زانو كه در بسياري از موارد موارد به دليل سايش غضروف مفصل اتفاق مي‌افتد، بيشتر در استخوان زير كشكك زانو شنيده مي‌شود و با درد همراه است. اين صدا مي‌تواند علامتي از ناهنجاري مفصلي، آرتروز زانو و ساييدگي زانو باشد. به اين افراد توصيه مي‌شود عضلات اطراف زانو را تقويت كنند.
در صورتي كه صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حركت دادن زانو در اين زمان براي فرد سخت باشد، اين يك علامت جدي است و بايد حتماً به پزشك متخصص مراجعه كرد تا مشخص شود كه آيا آسيب جدي به مفصل وارد شده است يا خير. پزشك متخصص با معاينه زانو مي‌تواند علت پماد زخم بستر را تشخيص دهد و تعيين كند كه چه روش درماني براي فرد مناسب است.
علت صدا دادن زانو بدون درد
زماني كه شنيدن صدا از مفصل زانو با علائم ديگري مانند درد يا تورم همراه نباشد، جاي نگراني نيست. گاهي اوقات به دليل وجود حباب‌هاي هوا كه در مفصل زانو گير افتاده‌اند، مفصل زانو صدا مي‌دهد و مي‌تواند بيانگر اين مسئله باشد كه مفصل زانو (به علت ايجاد فشار زياد درون مفصل يا وجود سايش) خودش در حال برطرف كردن اين موضوع است. اين حالت همانند زماني است كه شما قولنج انگشتان يا مفاصل ديگر بدنتان را مي‌شكنيد. لازم به ذكر است كه صداي كريپتاسيون كاملاً ترسناك به نظر مي‌رسد، اما آن گازها – اكسيژن، نيتروژن و دي اكسيد كربن، بخشي از مايع سينوويال يا مفصلي هستند. اين مايع در واقع يك روان‌ساز طبيعي مفاصل است؛ بنابراين جاي نگراني وجود ندارد.
روش‌ هاي درمان صدا دادن زانو
در صورتي كه صدا دادن زانو بدون درد باشد، نياز به درمان خاصي نيست؛ اما در صورتي درمان تاول سوختگي با آب جوش كه صدا دادن زانو با درد همراه باشد، بسته به علت‌هاي زير، ايجاد صدا ممكن است درمان‌هاي متفاوت داشته باشد كه به آن پرداخته‌ايم.
۱. وارد شدن آسيب جدي به آن
در صورتي كه زانوي شما آسيب ديده باشد، مي‌بايست در ابتدا به زانوي خود استراحت بدهيد. از داروهاي ضد التهاب و مسكن نيز براي كنترل علائم تا زمان بهبودي استفاده مي‌شود.
۲. پاره شدن رباط صليبي و مينيسك
در صورتي كه پزشك تشخيص بدهد كه رباط يا منيسك زانوي شما پاره شده است، براي درمان نياز به انجام عمل جراحي هست. پس از انجام عمل جراحي ممكن است باز هم صدا دادن زانو ادامه داشته باشد، اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالاً به علت اتروفي (تحليل رفتن) عضلات در دوران ريكاوري بعد از عمل است. انجام تمرينات فيزيوتراپي و استفاده از زانو بند طبي نه تنها به كم كردن صدا دادن و تق تق زانو كمك مي‌كند، بلكه خطر آسيب مجدد را كاهش مي‌دهد.
۳. بيماري‌ هاي مزمن نظير آرتروز
در صورتي چسب زخم بستر كه علت اين عارضه، بيماري‌هاي مزمني نظير كندرومالاسي (نرمي غضروف كشكك زانو) يا آرتروز زانو باشد، پزشك از شما مي‌خواهد كه تا زمان بهبود درد زانو، استراحت كنيد. پس از آن براي افزايش قدرت عضلات، مراجعه به فيزيوتراپي تجويز مي‌شود. استفاده از زانوبندهاي مخصوص كشكك زانو نيز مي‌تواند در اين موارد به كاهش صدا دادن و درد زانو كمك كند.


منبع

تظرات ارسال شده