همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
10 عامل ابتلا به سرماخوردگي

ممكن است بيش از سايرين مستعد سرماخوردگي باشند؛ اما كارها و عادات زيادي نيز وجود دارند كه اگر آن‌ها را انجام دهيد احتمال بيشتري دارد كه به سرماخوردگي مبتلا شويد.

به گزارش : سرماخوردگي بسيار قابل انتقال است. ويروس‌هاي آن (معمولاً رينوويروس‌ها) هم از طريق لمس و هم از طريق هوا گسترش مي‌يابند. شما حتي مي‌توانيد از طريق تنفس عطسه ديگران به بيماري آن‌ها دچار شويد.

نشانه‌هاي معمول سرماخوردگي شامل گرفتگي بيني، گلودرد، بدن درد، سردرد، عطسه و تب خفيف است. آنفلوانزا، نوع ديگري از بيماري تنفسي، علائم مشابهي ايجاد مي‌كند كه بيشتر و شديدتر هستند.

۱. دست‌هايتان را به اندازه كافي نمي‌شوييد

يكي از راه‌هاي جلوگيري از سرماخوردگي شستن دست‌ها چه با صابون‌هاي سنتي و آب و چه با ژل‌هاي الكلي دست كه بسيار قابل دسترس هستند، مي‌باشد. شستن دست‌ها بايد ۲۰ ثانيه طول بكشد. اگر در موقعيتي هستيد كه نمي‌دانيد كه آيا شستن دست‌هايتان ضروري است يا خير، ليست زمان‌هايي كه شما به شستن دست‌هايتان نيازمنديد را به شما خواهيم گفت:

* قبل، بعد و در حين آماده‌سازي غذا

* قبل از غذا خوردن

* قبل و بعد از مراقبت از فرد بيمار

* قبل اسميت اند نفيو و بعد از درمان بريدگي و زخم

* بعد از استفاده از سرويس بهداشتي

* بعد از تعويض پوشك يا استفاده از سرويس بهداشتي توسط كودك

* بعد از دميدن بيني، سرفه و عطسه

* بعد از تماس با حيوانات، غذاي حيوانات، و فضولات آن‌ها

* بعد از غذا دادن به حيوان خانگي يا درمان او

* بعد از دست زدن به زباله‌ها

۲. نمي‌توانيد دست از لمس صورتتان برداريد

اگر درحالي‌كه دست‌هايتان آلوده هستند، با آن‌ها صورتتان را لمس كنيد، بي‌شك شانس بيمار شدن خود را افزايش داده‌ايد. اين به اين دليل است كه ويروس‌هاي سرماخوردگي از طريق چشمان، بيني و دهان شما وارد بدن شما مي‌شوند. دور نگه داشتن دست‌ها از صورت بهترين كاري است كه مي‌توان انجام داد.

۳. خواب كافي نداريد

اگر خواب كافي نداشته باشيد، سيستم ايمني بدنتان نمي‌تواند با عفونت ناشي از ويروس سرماخوردگي مبارزه كند. يك مطالعه كوچك بر روي ۱۱ دوقلو نشان داد كه عدم استراحت كافي و چرت نزدن در طول روز مي‌تواند سيستم ايمني را سركوب كند. استراحت كافي، خوابيدن و مصرف يك رژيم غذايي سالم به سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند تا در مواجهه با عفونت‌ها مقاومت كند. بزرگسالان نياز به حداقل هفت ساعت خواب در شب دارند.

۴. بدنتان كم‌آب است

پزشكان بر اهميت هيدراته شدن بدن بسيار تأكيد دارند، خواه شما در حال تلاش براي جلوگيري از سرماخوردگي باشيد و خواه در حال پانسمان لوهمن روشه مبارزه با ويروسي كه به آن مبتلا شده‌ايد، باشيد. در حالي كه تحقيقات زيادي وجود ندارد كه نشان دهد كه نوشيدن مايعات اضافي به شما كمك مي‌كند تا سرماخوردگي را سركوب كنيد، اما اين نكته واضح است كه كم آبي بدن، سيستم ايمني را تضعيف مي‌كند و موجب آسيب بيشتر به بدن توسط سرماخوردگي مي‌شود. به اندازه كافي هيدراته باقي ماندن (حدود ۱۵.۵ فنجان آب در روز براي مردان و ۱۱.۵ فنجان براي زنان) به عملكرد بهتر بدن كمك مي‌كند.

۵. شما يك آلرژي اساسي داريد

وقتي آلرژي باعث گرفتگي بيني مي‌شود، حتي يك سرماخوردگي خفيف هم مي‌تواند غيرقابل تحمل شود. به عنوان مثال اگر فردي به گردوخاك آلرژي داشته باشد، ممكن است انسداد بيني بيشتري را تجربه كرده و در نهايت يك سرماخوردگي جزئي شرايط را بدتر كند.

اگر سرماخوردگي‌تان در زمان استاندارد خود (عموماً ۷ تا ۱۰ روز) بهبود نيافت، به يك متخصص گوش و حلق و بيني يا متخصص آلرژي مراجعه كنيد.

۶. واكسينه نشده‌ايد

واكسن آنفلوانزا را دريافت كنيد. واكسن آنفلوانزا مي‌تواند در جلوگيري از گسترش اين عفونت مهم در فصل زمستان كمك كند. در حالي كه اثربخشي آن هر ساله بر اساس نوع شايع آنفولانزا متفاوت است، به طور كلي، واكسن آنفولانزا ۶۵ درصد در جلوگيري از ابتلا به اين ويروس مؤثر مي‌باشد. و حتي اگر پس از واكسيناسيون نيز به آن دچار شويد، علائم شما تقريباً به همان اندازه شديد نخواهند اسپري اوپسايت بود.

۷. به واسطه شغلتان در معرض ميكروب‌ها قرار داريد

وقتي به خاطر شغلتان، كودكان زيادي در اطرافتان هستند درحالي‌كه سرماخورده‌اند در هنگام عطسه و سرفه جلوي دهانشان را نمي‌گيرند و به خوبي دست‌هايشان را نمي‌شويند، با احتمال زيادي شما نيز بيمار خواهيد شد. معلمان هميشه بيش از ديگران در معرض سرماخوردگي قرار دارند. و طبق گفته پزشكان، براي برخي افراد خطر ابتلا به سرماخوردگي به محيط كارشان مربوط مي‌شود.

كار كردن در يك مهدكودك، كار در يك شركت با يك كيبورد آلوده و يا سفرهاي مكرر كاري احتمال بيمار شدنتان را افزايش مي‌دهند.

بديهي است كه شما نمي‌توانيد شغلتان را تغيير دهيد، تنها مي‌توانيد با اهميت دادن به شستن دست‌ها با آب و صابون يا استفاده از دستمال‌هاي ضدعفوني كننده الكلي، از خودتان مراقبت كنيد.

۸. قيد ورزش را زده‌ايد

ورزش منظم متعادل، حتي اگر يك پياده‌روي روزانه باشد، ممكن است سلامت ايمني را افزايش دهد. محققان در مطالعه‌اي متوجه شدند، زنان داراي اضافه وزن كه تمرين متوسط را به مدت ۴۵ دقيقه و به مدت ۵ روز در هفته انجام دادند، به ميزان قابل توجهي كمتر از آن دسته از زناني كه فقط يك بار در هفته ۴۵ دقيقه ورزش مي‌كنند دچار سرماخوردگي مي‌شوند. در واقع، در پايان مطالعه نشان داده شد كه، گروهي كه به طور منظم ورزش نمي‌كنند سه برابر بيش از سايرين در معرض سرماخوردگي سيكاكر قرار دارند.

چرا؟ محققان خاطرنشان مي‌كنند كه اين كار ممكن است سطوح ايمونوگلوبولين A (IgA) بزاق را افزايش دهد. IgA يك آنتي‌بادي است كه در موكوس وجود دارد و براي عملكرد مناسب سيستم ايمني بسيار ضروري است.

۹. سيستم ايمني‌تان آسيب ديده است

افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي به واسطه ابتلا به انواع خاصي از سرطان (مثل لنفوم يا لوسمي) يا مصرف داروهايي كه سيستم ايمني را تضعيف مي‌كنند (مثل شيمي‌درماني) دارند، بيش از سايرين در معرض ابتلا به عفونت‌ها ازجمله سرماخوردگي مي‌باشند.

اختلالات سيستم ايمني بدن مي‌تواند از خفيف تا شديد دسته‌بندي شود. اين در واقع به علت IgA كم در خون شما است، كه شما را در معرض خطر بيشتر عفونت‌هاي تنفسي قرار مي‌دهد.

البته، سن نيز نقش مهمي در قدرت سيستم ايمني بدن و توانايي‌هاي مبارزه با سرماخوردگي دارد. نوزادان و افراد مسن در معرض خطر بيشتري براي عفونت‌هاي شديد به علت مشكلات ايمني هستند.

۱۰. نزديك بودن به افراد مبتلا

در فصول سرد معمولاً افراد تمايل به با هم بودن آن هم در محيط سرپوشيده و بسته دارند و اين مسئله احتمال دريافت بيماري از ديگران را افزايش خواهد داد. در اين شرايط خواب كافي و هيدراته كردن بدن بهترين كاري است كه مي‌توان انجام داد.

چگونه از سرماخوردگي جلوگيري كنيم؟

علاوه بر شستن دست‌ها و دور نگه‌داشتن آن‌ها از صورت، چند روش ديگر براي جلوگيري از سرماخوردگي گاز عسل وجود دارد:

* ضدعفوني كردن تلفن همراه و صفحه كليد با دستمال مرطوب

* برنامه‌ريزي براي استراحت و خواب در طول روز و شب

* مصرف غذاهاي غني از ويتامين D (مانند تخم‌مرغ، ماهي قزل‌آلا و شير غني‌شده)، مواد حاوي روي (مانند گوشت گاو و غلات غني شده) و پروبيوتيك‌ها

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده