همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
گوگرد موجود در بنزين اختلالات تنفسي و قلبي ايجاد مي‌كند

خبرساز شده است. خيلي‌ها زير بار اين حرف و حديث‌ها نمي‌روند. اما بعضي كه داعيه سلامت مردم را دارند، روي حرف‌شان ايستاده‌اند و كوتاه نمي‌آيند.

به گزارش : وجود گوگرد حتي اگر شايعه هم باشد، باز هم زنگ خطري است كه نبايد به آن بي‌توجه بود. اين ماده مي‌تواند سلامت خيلي از افراد به‌ويژه افراد حساس را در معرض خطر قرار دهد. گوگرد، عنصري شيميايي است كه در تمام بافت‌هاي زنده وجود دارد و بعد از كلسيم و فسفر فراوان‌ترين ماده معدني در بدن انسان است و در سير، پياز و بروكلي نيز يافت مي‌شود. با وجود تمام فوايدي كه گوگرد دارد، اما مانند هر ماده مفيد ديگري، وقتي بدن بيش از حد در معرض آن قرار گيرد، مي‌تواند خطرناك و مضر باشد.

گوگرد، ماده‌اي طبيعي در نفت خام است كه در بنزين و سوخت‌هاي ديزلي يافت مي‌شود كه معمولا آن را از مواد سوختي جدا مي‌كند. گوگرد موجود در بنزين اثربخشي سيستم‌هاي ساكارز كنترل انتشار سوخت را دچار آسيب كرده و به آلودگي هوا منجر مي‌شود. كاهش حجم گوگرد موجود در بنزين طبيعتا باعث عملكرد بهتر سيستم كنترل انتشار سوخت شده و در نتيجه آلودگي هوا هم كاهش مي‌يابد.

در سال 2000 ميلادي، برنامه‌اي جهاني با هدف كاهش گوگرد بنزين تصويب شد و به مورد اجرا درآمد كه بنابرآن، حدود 90 درصد از ميزان گوگرد موجود در بنزين كاهش يافت و از فناوري‌هاي كنترل انتشار سوخت در خودروها و كاميون‌ها استفاده كردند كه آلودگي هوا را كاهش داد.

مشكلات تنفسي و چشمي

گوگرد موجود در سوخت بنزين علاوه بر تأثيري كه مي‌تواند روي آلوده كردن هوا بگذارد، به طور قطع اثرات منفي را هم متوجه انسان مي‌كند. بنزين بعد از احتراق وارد هوا شده و انسان با قرار گرفتن در محيط، آن را استشمام مي‌كند. در صورتي كه ميزان گوگرد موجود در بنزين بالا باشد، هنگام تنفس وارد بدن شده و مشكلاتي را ممكن است براي بدن ايجاد كند. معمولا محققان بر اين باورند كه گوگرد سميت پاييني دارد.

مسموميت با گوگرد معمولا استنشاقي است و از طريق تنفس آن رخ مي‌دهد و تماس مداوم با گوگرد، تحريك‌هاي غشاهاي مخاطي سوربكت چيست را به دنبال دارد. بسياري از افراد كه ساعت‌هاي طولاني در معرض اين ماده قرار مي‌گيرند، مبتلا به برونشيت و دچار سرفه‌هاي متعدد و ناراحتي‌هاي تنفسي مي‌شوند. آسم شايع‌ترين مشكل تنفسي و از بيماري‌هاي مزمن ريوي است كه ممكن است به‌دنبال تنفس گوگرد در بدن ايجاد شود و باعث تحريك راه‌هاي هوايي و سرفه، خس‌خس سينه، گلودرد و كوتاه شدن حجم تنفس شده و دي‌اكسيد گوگرد سنگين‌تر از هواست و وقتي بدن در محيطي بسته و مملو از آن قرار مي‌گيرد، در مواردي حتي مي‌تواند باعث خفگي و مرگ شود.

از ديگر مشكلات تنفسي حاصل از تنفس گوگرد مي‌توان به آمفيزم اشاره كرد. در مبتلايان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه بر اين كه مي‌تواند باعث سفتي ماهيچه‌هاي ريه در آنها شود، ممكن است باعث بروز واكنش‌هاي آنافيلاكتي شود كه جان آنها را به خطر مي‌اندازد. تركيب دي‌اكسيد گوگرد با ديگر آلاينده‌هاي هوا ممكن است حتي بيماري‌هاي قلبي را هم به دنبال داشته باشد.

مشكلات چشمي و پوستي

معمولا مسموميت‌هاي ناشي از قرار گرفتن در معرض گوگرد عوارض نمايندگي سوربكت و مسموميت‌هاي پوستي حادي به دنبال ندارد، بلكه بيشتر در تماس با بدن، موجب تحريك‌پذيري چشم‌ها و واكنش‌هاي پوستي مي‌شود. علاوه بر اين، گوگرد، غشاهاي مخاطي را هم تحريك مي‌كند. بسياري از كارگران معدن كه در معرض دي‌اكسيد گوگرد قرار دارند، دچار اختلالات چشمي و تنفسي، برونشيت مزمن و اثرات سينوسي مزمن مي‌شوند. گوگرد همچنين با اثر روي چشم‌ها، ممكن است تاري ديد ايجاد كند. تماس پوست با دي‌اكسيد گوگرد، درد، قرمزي و ايجاد تاول‌هاي پوستي را هم به‌ويژه در غشاهاي مخاطي به دنبال دارد.

مشكلات مغزي

گوگرد زماني كه در حجم بالا استنشاق شود، مي‌تواند منجر به مرگ سلول‌هاي مغزي شود كه در نهايت آسيب‌هاي مغزي را ايجاد مي‌كند. علائم مرتبط با آسيب مغزي كه بايد جدي گرفته شود عبارتند از نابينايي، ناهماهنگي بين عضلات، وقوع صرع و حتي مرگ.

عوارض گوارشي

معمولا بلع دي‌اكسيد گوگرد امر شايعي نيست، چرا كه به صورت گاز در محيط وجود دارد. اما در مواردي كه غذا يا نوشيدني در محيطي حاوي اين گاز وجود داشته باشد و فرد به‌ويژه پانسمان جراحي سوربكت افراد مبتلا به آسم آن را بخورند، باعث سفت شدن ماهيچه‌هاي ريه در آنها مي‌شود. در مواردي هم ممكن است حالت تهوع، استفراغ و دردهاي شكمي رخ دهد.

تماس طولاني‌مدت با گوگرد

گوگرد معمولا بوي تندي دارد و چنانچه مدتي طولاني در معرض آن قرار گرفته باشيد ممكن است حس بويايي شما را تغيير دهد كه در نتيجه مي‌تواند عفونت‌هاي تنفسي، علائم برونشيت مزمن و كاهش عملكرد ريوي را به‌دنبال داشته باشد. اين حالت براي كودكان خطر بيشتري دارد.

ژن‌ها را تغيير نمي‌دهد

بسياري بر اين باورند كه شايد قرار گرفتن در معرض عنصر گوگرد موجود در بنزين و استنشاق آن مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم ايجاد كند، اما مطالعات نشان مي‌دهد كه گوگرد از اين نظر بي‌خطر است و توانايي ايجاد تغييرات ژنتيكي و بروز انواع سرطان‌ها را ندارد و حتي از نظر باروري هم نمي‌تواند مشكلي را متوجه انسان كند.

كودكان

كودكان به دليل سطح ريه بيشتر، نسبت وزن بدن و افزايش حجم تنفس دي اكسيد گوگرد در دقيقه معمولا در مقايسه با افراد بالغ، بيشتر در معرض پانسمان عسل خطر قرار دارند. علاوه بر اين، از آنجا كه دي‌اكسيد گوگرد سنگين‌تر از هواست و در سطوح پايين‌تر تجمع مي‌يابد، كودكان به دليل قد كوتاه‌تري كه دارند، در معرض استنشاق حجم بيشتري از آن هستند و خطر مسموميت آنها بيشتر است. كودكان همچنين از نظر واكنش‌هاي پوستي هم در مواجهه با دي‌اكسيد گوگرد حساس‌تر هستند و ممكن است علائم شديدتري از خود نشان دهند.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده