همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كساني كه بدون جوراب كفش مي پوشند منتظر اين عواقب خطرناك باشند

كفش بدون جوراب دليلي داشته باشيد اما به هر حال بايد بدانيد كه نپوشيدن جوراب بسيار مضر است و مي‌تواند خطرات جدي به همراه داشته باشد و سلامت پا را با مشكل مواجه كند.

به گزارش شايد براي پوشيدن كفش بدون جوراب دليلي داشته باشيد. شايد بگوييد پاهايم احساس سبكي و راحتي مي‌كند و دوست ندارم جوراب‌هاي خفه كننده پاهايم را در بر بگيرند. شايد هم به دلايل ديگري مثل زيبا به نظر آمدن از پوشيدن جوراب صرف نظر كنيد. البته شايد برخي افراد مطلع باشند كه نپوشيدن جوراب مي‌تواند مضر باشد و به دلايل و بهانه‌هايي باز هم از پوشيدن جوراب خودداري كنند. البته گفتني است افرادي كه كفش را بدون جوراب مي‌پوشند شايد در ابتدا متوجه هيچ ايراد و اشكالي نشوند اما بالاخره روزي با مشكلات آن رو به رو خواهند شد.

در واقع افراد هر چقدر هم كه احساس كنند پاهاي تميزي دارند، بايد بدانند كه اگر جوراب نمي‌پوشند در اشتباه هستند. نكته قابل توجه اين است كه پاهاي شما مي‌تواند 500 ميلي ليتر(نيم ليتر) عرق در هر روز از خود توليد كند. به عبارتي ديگر يعني پاهاي ما روزانه بيشتر از يك قوطي نوشابه يك نفره(هر قوطي نوشابه يك‌نفره حدود 300 تا 330 ميلي ليتر است) عرق مي‌كند كه مقدار زيادي است.

لازم به ذكر است حتي اگر عرق پا يك مايع استريل بود، باز هم وجود اين مقدار مايع در كفش انسان مي‌توانست نتيجه خيلي بدي در پي داشته باشد. حال بايد توجه داشت كه عرق داراي باكتري است و همانطور كه مي‌دانيد درمان تاول سوختگي با آب جوش باكتري‌ها در محيط‌هاي مرطوب و تاريك به سرعت رشد و تكثير مي‌شوند. بنابراين اگر جوراب نپوشيد ممكن است بعد از مدتي پاهايي كه شايد روزي زيبا و متناسب بودند از داشتن آن‌ها به خوشحال بوديد، حالتي بد و متعفن به خود بگيرند.

نپوشيدن جوراب نتايجي فراتر از تصور به همراه دارد

نپوشيدن جوراب مي‌تواند صدماتي بيشتر از بوي بد پا به وجود آورد. بسياري از كفش‌هايي كه ما استفاده مي‌كنيم متناسب برخورد و تماس مستقيم با پاي ما ساخته نشده‌اند. نپوشيدن جوراب و برخورد مستقيم پوست پا با كفش حتي براي يك روز هم به راحتي مي‌تواند منجر به ايجاد تاول و يا زخم بر روي پا شود.

يك پسر 12 ساله انگليسي به علت پوشيدن كفش بدون جوراب دچار عفونتي شد كه فاصله‌اي با مرگ نداشت.


يك تاول روي پا دردناك است اما نكته مهم‌تر اين است كه اگر باز هم ابا وجود تاول و زخم از پوشيدن جوراب خودداري كنيد، آن وقت يك زخم باز را در كفشي مملو از باكتري فرو خواهيد برد و باكتري‌ها را به روي زخم خود خواهيد چسباند. حالا باكتري‌هايي كه در كفش شما رشد كرده‌اند راه بسيار آساني از طريق زخم روي پاي شما به داخل جريان خون شما خواهند داشت و اينجاست كه بايد خود را براي يك عفونت كه مي‌تواند بسيار شديد نيز باشد آماده كنيد.

طبق گزارشي توسط ديلي ميل در سال 2014 آمده است كه يك پسر 12 ساله انگليسي نزديك بود به واسطه يك تاول به پماد آلفا وجود آمده روي پا بر اثر پوشيدن كفش بدون جوراب جان خود را از دست بدهد و به گفته پزشكانش فقط 6 ساعت تا مرگ فاصله داشته است. اين خطر به حدي جدي بود كه حتي آن‌ها براي اطلاع دادن خبر مرگ پسر بچه با نزديكانش نيز تماس گرفته بودند. عامل رخ دادن اين اتفاق پوشيدن كفش بدون جوراب بود.

بايد توجه داشت كه حتي اگر بتوان پا را بدون آنكه صدمه‌اي ببيند بدون جوراب در كفش جا داد، موجوداتي كه در لايه‌هاي كفش شما زندگي مي‌كنند مي‌توانند باعث به‌وجود آمدن مشكلاتي براي شما شوند. پوشيدن كفش بدون جوراب مي‌تواند شما را در معرض خطر عفونت قارچي به نام اونيكوميكوز قرار دهد. همانطور كه مي‌دانيد عفونت قارچي بسيار بد است و به سختي مي‌توان از شر آن خلاص شد و همچنين مي‌تواند به ناخن‌ها پا نيز صدمه بزند.

زماني كه بدن انسان در تلاش است تا خود را خنك نگه دارد، شروع به تعريق مي‌كند. پاي عرق كرده نيز به سرعت بد بو مي‌شود و برطرف كردن بوي بد از كفش هم كار سختي است. البته كارشناسان استفاده از جوش شيرين، كفي‌هاي مخصوص، در معرض هواي آزاد گذاشتن كفش‌ها و استفاده متناوب و نوبتي از كفش را به جهت رفع بوي بد از كفش‌ها پيشنهاد مي‌دهند.

چرا برخي جوراب نمي‌پوشند؟

وقتي به لباس‌هاي ضروري زمستاني فكر مي‌كنيم، شايد جوراب‌هاي گرم يكي از ضروريات اين لباس‌ها شمرده شوند چراكه هيچ كس دوست ندارد در سرماي زمستان پاهاي سرد و يخ‌كرده‌اي داشته باشد.

اما در تابستان و هواي گرم چطور؟ به نظر نمي‌آيد كه پوشيدن جوراب پاها را خنك كند اما بايد باور كنيد كه با پوشيدن جوراب بسيار راحت‌تر مري انسان خواهيد بود. همه جوراب‌ها مثل هم و يكسان ساخته نشده‌اند. جوراب‌هاي حرارتي كه باعث گرم نگه داشتن پا مي‌شوند و براي اسكي بازان و افرادي كه به شكار مي‌روند ساخته شده‌اند بسيار متفاوت هستند با جوراب‌هاي ساق كوتاه كه براي محافظت از پاها در مقابل رطوبت ساخته شده‌اند بنابراين انواع مختلفي از جوراب‌ها وجود دارند كه مي‌توانيد نوع مناسب خود را انتخاب كنيد.

برخي يك تصور غلط در مورد جوراب‌ها دارند و آن اين است كه آن‌ها زشت به نظر مي‌آيند و نبايد از كفش‌ها بيرون بيايند و ديده شوند. به‌طور مثال بعضي دوست ندارند كه جوراب‌هاي بلند و ساق‌دار را با كفش‌هاي تخت بپوشند. راه حل اين است كه جوراب متناسب را براي كفش متناسب انتخاب كنيد. طبيعي است كه جوراب‌هاي ساق كوتاه براي كفش‌هاي تخت مناسب‌تر است. همچنين جوراب‌هايي وجود دارند كه طرح‌هاي مختلفي روي آن‌ها وجود دارد براي كساني كه سليقه‌هاي خاصي دارند و اگر از آن دسته افرادي هستيد كه واقعا از ديده شدن جوراب‌ها متنفر هستند مي‌توانيد از جوراب‌هايي كه كاملا بدون ساق هستند استفاده كنيد.

زمان ترك عادت جوراب نپوشيدن فرا رسيده

اميدواريم كه تا اينجاي كار متقاعد شده باشيد كه پوشيدن جوراب بسيار مفيد است. البته اگر عادت داريد كه جوراب نپوشيد و فكر مي‌كنيد نمي‌توانيد اين عادت را ترك كنيد بايد بگوييم كه ترك اين عادت در چند مرحله امكان‌پذير است.

1- ذهنيت خود را تغيير دهيد

فكر كنيد جوراب‌هاي پماد زخم بستر شما مثل لباس زير شماست. بنابراين مي‌توانيد درك كنيد كه وظيفه‌ي آن‌ها فقط محافظت از شماست. مطمئنا كفش مي‌تواند از پاهاي ما در مقابل بسياري از خطرات محافظت كند اما خود كفش هم مي‌تواند باعث ايجاد باكتري و صدمه براي پاها شود. نكته بعدي اين است كه بعد از هر بار پوشيدن جوراب مي‌توانيم آن‌ها را بشوييم اما اين كار در مورد كفش‌ها امكان‌پذير نيست. جوراب‌هاي شما لايه‌هاي محافظ بين پاهاي شما و باكتري‌هاي خفته در كفش‌هاي شماست.

2- جوراب‌هاي متناسب استايل خودتان را انتخاب كنيد

جوراب‌هاي با ساق پاي متوسط كه تا اواسط ساق پا بالا مي‌آيند.استاندارد هستند و معمولا بيشتر جوراب‌ها در اين اندازه ديده مي‌شوند اما همه جوراب‌ها به اين شكل نيستند. بنابراين مي‌توان جوراب‌هايي متناسب با سليقه خود انتخاب كرد و حتي اگر دوست نداريد مقداري از جورابتان نيز از كفش‌هايتان بيرون بزند مي‌توانيد از جوراب‌هاي بدون ساق استفاده كنيد تا به اين صورت هم به سليقه خود احترام گذاشته و هم سلامتي خود را به خطر نيانداخته باشيد.

3- يك جفت جوراب ذخيره همراه داشته باشيد

اگر از آن دسته از افراد هستيد كه عادت كرده‌ايد صبح‌ها با عجله و بدون پوشيدن جوراب از خانه خارج شويد، مي‌توانيد يك جفت جوراب تميز در كيف يا ماشين خود داشته باشيد. داشتن يك جفت جوراب تميز در كيف يا ماشين هيچ ضرري ندارد. همچنين با اين كار اين امكان براي شما فراهم است تا در صورت تعريق كرم رژودرم براي گوشت اضافه زياد پا، جوراب‌هاي خود را تعويض كنيد.

بنابراين مي‌توان گفت شايد پوشيدن يا نپوشيدن جوراب موضوع بسيار پر اهميتي به نظر نرسد اما مي‌تواند تاثيرات قابل توجهي روي سلامت پا داشته باشد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده