همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بهترين تمرين‌هاي ورزشي براي رفع كشيدگي كشاله ران + تصاوير

كشيدگي كشاله ران به دلايل مختلف ايجاد مي‌شود كه به كمك تمرين‌هاي ورزشي مي‌توان اين عارضه را درمان كرد.

به گزارش فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره دلايل ايجاد درد كشاله ران اظهار كرد: درد كشاله ران اغلب بر اثر آسيب‌هاي ورزشي و كشيدگي عضلات لگن يا فرسايش غضروف مفصلي لگن كه به مرور زمان و با افزايش سن اتفاق مي‌افتد، ايجاد مي‌شود؛ به كشش و پارگي در يكي از عضلات لگن، شكم و ران‌ها، كشيدگي كشاله ران مي‌گويند؛ كشيدگي و پارگي اغلب در محل اتصال عضله به تاندون آن اتفاق مي‌افتد.
نشانه‌هاي كشيدگي كشاله ران

او ژل پرونتوسان بيان كرد: علامت اصلي كشيدگي كشاله ران درد ناگهاني و تيركشنده در قسمت داخلي ران است كه به مرور زمان به دردي مبهم در اين ناحيه تبديل مي شود. همچنين گاهي بر اثر كشيدگي شديد، بخشي از كشاله ران به كبودي، تورم، التهاب و درد دچار مي‌شود؛ درد شديد اوليه اغلب پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت فروكش مي‌كند، اما به علت ضعف عضلات كشاله ران دردي مبهم در اين ناحيه باقي مي‌ماند؛ وقتي عضلات شكم در محل اتصال خود به استخوان لگن به كشيدگي و پارگي دچار مي‌شوند، فرد هنگام سرفه يا عطسه كردن درد را احساس مي‌كند.
دلايل كشيدگي كشاله ران

اين متخصص فيزيوتراپي لغزيدن ناگهاني پا به پهلو، چرخش ناگهاني بدن روي يك پا، كشش زياد كشاله ران هنگام انجام فعاليت ورزشي شديد و دويدن اشتباه را از جمله دلايل كشيدگي كشاله ران دانست.
اقدامات درماني هنگام بروز كشيدگي كشاله ران

المعي‌نژاد بي براوون افزود: افراد بايد در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از بروز آسيب، استراحت كنند، سپس هر يك ساعت يكبار ۱۰ تا ۲۰ ثانيه به آرامي لگن را در حالت خوابيده حركت دهند و هر ۲ تا ۳ ساعت يكبار محل آسيب‌ديده را با استفاده از كيسه يخ، به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه سرد كنند، اشخاص مي‌توانند براي جلوگيري از سوزش پوست، بين كيسه يخ و پوست حوله‌اي نازك بگذارند و در صورت صلاحديد پزشك، از دارو‌هاي مسكن جهت كاهش درد و التهاب استفاده كنند.

او تاكيد كرد: افراد بايد پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت از بروز آسيب، حركات پا را افزايش و فعاليت‌هاي روزانه خود را انجام دهند، ولي لگن را به آرامي حركت دهند؛ اشخاص بايد از انجام فعاليت‌هاي ورزشي يا بلند كردن اجسام سنگين پرهيز كنند و در زمان بالا رفتن از پله‌ها نخست پاي سالم را بالا بياورند تا لگن دردناك نشود.


اين متخصص فيزيوتراپي تصريح كرد: افراد مي‌توانند چشم درد با استفاده از كيسه آب گرم يا حوله داغ به كاهش اسپاسم (گرفتگي) و درد عضلات خود كمك كنند، بنابراين مي‌توان سه تا چهار بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه موضع را گرم كرد، همچنين براي كاهش درد و اسپاسم عضلات و جلوگيري از خشكي مفصل لگن، مراجعه به فيزيوتراپيست ضروري است.

المعي‌نژاد گفت: درد اغلب تا دو هفته پس از آسيب فروكش مي‌كند، بنابراين افراد از هفته سوم مي‌توانند به آرامي فعاليت‌هاي ورزشي خود را آغاز كنند؛ براي بهبود كشيدگي كشاله ران و جلوگيري از آسيب دوباره عضله، گرم كردن بدن در ابتداي ورزش و سرد كردن در انتهاي آن، ضروري است.

او اظهار كرد: افراد بايد در صورت بروز نشانه‌هايي مانند درد تير كشنده از كمر به پا، تب، لرز و درد شبانه، مشكل در دفع يا كنترل ادرار و بي‌حسي يا احساس گزگز در پا‌ها به پزشك مراجعه كنند.
تمرين‌هاي ورزشي جهت رفع كشيدگي كشاله ران

اين نمايندگي b braun متخصص فيزيوتراپي بيان كرد: در تمرين نخست فرد بايد مطابق تصوير پا‌ها را كمي از هم باز كند، سپس به آرامي وزن را روي پاي سالم منتقل نمايد تا در كشاله ران سمت مقابل، احساس كشيدگي كند، ۱۰ ثانيه پا‌ها را در اين وضعيت نگه دارد و حركت را پنج بار تكرار كند.

المعي‌نژاد افزود: در تمرين دوم فرد بايد در حالت ايستاده به آرامي پاي دردناك را از روي زمين و پهلو بلند و از بدن دور كند، پنج ثانيه پا را در اين وضعيت نگه دارد و حركت را ۱۰ بار تكرار كند.

او تاكيد كرد: در تمرين سوم شخص بايد مطابق تصوير بنشيند سپس يك توپ يا بالش را بين زانو‌هاي خود قرار دهد و به آرامي زانو‌ها را به توپ فشار دهد، ۱۰ ثانيه زانو‌ها را در اين وضعيت نگه دارد و حركت را پنج بار تكرار كند.

المعي‌نژاد يادآوري كرد: در تمرين چهارم فرد بايد در حالت خوابيده زانو‌ها را خم كند، سپس يك توپ اسپري linovera را بين زانو‌هاي خود قرار دهد و به آرامي قسمت نشيمنگاه را از زمين بلند كند و پل بزند، در همين حالت هر دو زانو را به توپ فشار دهد و۱۰ ثانيه بدن را در اين وضعيت نگه دارد سپس قسمت نشيمنگاه را زمين بگذارد و حركت را پنج بار تكرار كند.


منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده