همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روغني براي سلامت موهايتان

اما مزاياي آن فراتر از آشپزخانه است. در حقيقت، هزاران سال است كه از اين روغن براي مرطوب كردن و تغذيه موها استفاده شده است.

به گزارش : اگرچه تحقيقات زيادي براي حمايت از استفاده از روغن زيتون براي مراقبت از مو انجام نشده است، اما برخي تحقيقات نشان مي‌دهند كه اين ماده داراي خاصيت مرطوب‌كنندگي مي‌باشد. يكي از بهترين راه‌هاي بهره‌گيري از قابليت مرطوب كنندگي روغن زيتون، استفاده از آن در ماسك مو است.

ماسك مو بسته به نوع مواد تشكيل دهنده، نوع مو و ميزان نياز مو به بهبودي، يك روش اصلاحي مطبوع است.

در اين مقاله به مزاياي استفاده از ماسك موي روغن زيتون و نحوه درست كردن آن و استفاده از آن بر روي موهايتان خواهيم پرداخت:

مزاياي ماسك موي روغن زيتون چيست؟

تحقيقات كمي به طور خاص در مورد چگونگي بهره رساني روغن زيتون به موها وجود دارد. بنابراين شواهدي كه از مزاياي آن حمايت مي‌كنند، محدود است.

با اين حال، تحقيقاتي وجود دارد كه نشان مي‌دهد روغن‌هاي معدني و گياهي مي‌توانند از موها در برابر آسيب و شكستگي محافظت كرده و خاصيت مرطوب كنندگي داشته باشند.

اگرچه اين مطالعات مشخص به طور خاص بر روي روغن زيتون تمركز نكرده‌اند، اما اين بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه روغن‌هاي اشباع‌نشده تك حلقه و اشباع شده، مي‌توانند بيشتر از روغن‌هاي اشباع‌نشده چندحلقه به بافت مو نفوذ كنند.

به عبارت ديگر، استفاده از ماده‌اي مانند روغن زيتون بر روي موهاي شما، ممكن است مزاياي بيشتري را نسبت به روغن غيراشباع شده چند حلقه‌اي مانند آفتابگردان يا روغن گلرنگ به همراه داشته باشد.

با توجه به بررسي‌هاي انجام شده در مورد مزاياي سلامتي روغن زيتون، تركيبي به نام اسكالن كه در روغن زيتون بكر يافت مي‌شود، توانايي عمل به عنوان يك مرطوب درمان خانگي سوختگي با آب جوش كننده در لوازم آرايشي مختلف را دارد.

روغن زيتون بكر حاوي ويتامين E و ساير آنتي‌اكسيدان‌ها است. يك منبع معتبر نشان مي‌دهد كه يك ماده مغذي در خانواده ويتامين E ممكن است به رشد مو كمك كند.

با وجود محدود بودن تحقيقات، بسياري از افراد، از جمله برخي از متخصصان، اغلب از روغن زيتون به عنوان يك ماده مراقبت از مو استفاده مي‌كنند.

مزاياي روغن زيتون براي موهاي شما شامل موارد زير است:

* كاهش آسيب و شكستگي

* رطوبت بيشتر

* درخشش

* نرمي

* رشد مو

* محور موي قوي‌تر

* كاهش موخوره

* شوره كمتر

آيا روغن زيتون براي انواع مو مؤثر است؟

به گفته كساني كه از روغن زيتون روي موهاي خود استفاده مي‌كنند، ماسك موي داراي روغن زيتون، معمولاً براي انواع موهاي زير بهترين عملكرد را دارد:

* موهاي خشك

* موهاي زبر

* موهاي ضخيم

* موهاي پردازش شده، تحت درمان شيميايي يا آسيب‌ديده

در صورت داشتن موارد زير از ماسك‌هاي روغن زيتون به صورت كم استفاده كنيد:

* موي نازك

* موهاي خوب

* مو يا پوست سر چرب

چگونه ماسك موي روغن زيتون بسازيم؟

اگر مي‌خواهيد ماسك موي روغن زيتون را امتحان كنيد، مي‌توانيد خودتان آن را در خانه درست كنيد. قبل از افزودن ساير مواد به دستورالعمل، با روغن زيتون بكر شروع كنيد تا بررسي كنيد كه چگونه بر موهاي شما تأثير مي‌گذارد.

براي ساختن يك ماسك روغن زيتون اين مراحل را دنبال كنيد:

۱. ابتدا يك روغن زيتون بكر با كيفيت بالا را انتخاب كنيد. ليست مواد را بررسي كنيد تا مطمئن شويد روغن ديگري اضافه نشده است.

۲. بين ۲ قاشق غذاخوري تا يك‌چهارم فنجان روغن زيتون استفاده كنيد. با اين كار ماسكي ساخته مي‌شود كه تمام موهاي شما را مي‌پوشاند. اگر فقط مي‌خواهيد موخوره نوك موهايتان را درمان كنيد، ممكن است فقط به يك قاشق غذاخوري از اين روغن احتياج داشته باشيد. اگر موهاي قيمت پماد زخم بستر شما بلند يا ضخيم است، شايد نياز بيشتري داشته باشيد.

۳. روغن خود را گرم كنيد. مراقب باشيد كه روغن خيلي داغ نشود. آن را به مدت ۱۰ ثانيه در ماكروويو گرم كنيد. روغن را با يك قاشق هم بزنيد، سپس ببينيد كه آيا قاشق گرم شده باشد. بسته به نوع ماكروويو و ميزان روغن مورد استفاده، شما بايد ۱۰ تا ۳۰ ثانيه روغن را گرم كنيد. هنگامي كه آن را گرم كرديد، هم بزنيد تا تمام روغن به طور يكنواخت گرم شود. قبل از استفاده اطمينان حاصل كنيد كه روغن خنك شده است.

چگونه از ماسك موي روغن زيتون استفاده كنيم؟

پس از آماده شدن ماسك مو، زمان آن رسيده است كه آن را اعمال كنيد. براي كاهش هرگونه شلختگي، مي‌توانيد از ظرف مخصوص رنگ و دستكش استفاده كنيد. مي‌توانيد بطري‌هاي كاربردي و دستكش را در فروشگاه لوازم آرايشي و زيبايي يا داروخانه پيدا كنيد.

۱. در صورت تمايل به استفاده، ماسك مو را داخل ظرف مخصوص بريزيد.

۲. يك تي‌شرت قديمي بپوشيد يا يك حوله را روي شانه‌هاي خود قرار دهيد تا لباس‌هايتان تميز بمانند.

۳. روغن را روي موهاي خشك بماليد. روغن را از ريشه تا انتها روي موهاي خود ماساژ دهيد. اگر موهاي شما چرب است، بيشتر روي انتهاي آن تمركز كنيد. مي‌توانيد بخش‌هاي تكميل شده را با گيره مو جمع كنيد.

۴. پس از اتمام، موهاي خود را با كلاه حمام بپوشانيد.

۵. حداقل ۱۵ دقيقه ماسك مو را روي سر بگذاريد. اگر اين اولين بار است كه از ماسك موي روغن زيتون استفاده كرده‌ايد، ممكن است بخواهيد پس از ۱۵ دقيقه ماسك را بشوييد. اگر قبلاً از روغن زيتون روي موهاي خود استفاده كرده‌ايد و مي‌دانيد كه موهايتان چرب نمي‌شود، مي‌توانيد ماسك را به مدت ۳۰ دقيقه يا بيشتر روي سرتان نگه‌داريد. باقي گذاشتن اين ماسك بيش از يك ساعت به‌طور كلي فايده‌اي ندارد.

۶. موهايتان را با يك شانه داراي دندانه‌هاي بزرگ، شانه كنيد.

۷. موها را با شامپو بشوييد.

اگر موهايتان خشك و آسيب ديده است، مي‌توانيد دو بار در هفته از ماسك موي روغن زيتون استفاده پماد مديكال هاني كنيد. اگر موهايتان چرب است، هر دو هفته يكبار از آن استفاده نماييد. همچنين مي‌توانيد از آرايشگرتان در مورد اينكه چند بار بايد از ماسك موي روغن زيتون استفاده كنيد، كمك بگيريد.

اگر پوست مستعد آكنه داريد، حتماً بعد از اعمال ماسك مو، روغن اضافي آن را از بين برده و پوست يا صورت خود را بشوييد.

دستورالعمل اضافه كردن ديگر مواد به ماسك روغن زيتون

مي‌توانيد ساير مواد را به ماسك موي خود اضافه كنيد. گفته مي‌شود كه به طور غيرقابل انكار، برخي از اين مواد سطح سلامت مو را ارتقا مي‌دهند اما شواهد علمي فعلي از اين گفته‌ها پشتيباني نمي‌كند.

برخي از تركيبات محبوب ماسك مو شامل موارد زير است:

روغن نارگيل

سفيده تخم مرغ، زرده يا هر دو

عسل

سركه سيب

آب‌ليمو

موز

آووكادو يا روغن آووكادو

ماست

روغن‌هاي ضروري

از آنجا كه سازمان غذا و دارو خلوص يا كيفيت روغن‌هاي اساسي را تنظيم نمي‌كند، قبل از شروع استفاده از روغن‌هاي ضروري با يك متخصص مشورت كنيد و هنگام انتخاب يك برند باكيفيت احتياط كنيد. شما همچنين بايد هميشه قبل از استفاده، روغن‌ها را بر روي بخش كوچكي از مو امتحان كنيد و مطمئن باشيد كه آن‌ها به درستي رقيق شده‌اند.

بيشتر بخوانيد

۸ درمان طبيعي براي موهاي نازك شده

اگر مطمئن نيستيد كه چه نوع درماني را مي‌خواهيد، يكي از اين دستورالعمل‌هاي ساده زير را امتحان كنيد:

ماسك موي تخم مرغ، عسل و روغن زيتون

استفاده از زرده و سفيده تخم مرغ مي‌تواند باعث تقويت موهاي شما با كنترل آسيب‌ها شود.

طبق تحقيقات، ويتامين‌هاي A و E، بيوتين و فولات، كه همه در تخم پرندگان يافت مي‌شوند، به رشد مو و داشتن موهايي سالم كمك مي‌كنند. با اين حال، اين مطالعات بيشتر مربوط به مصرف خوراكي است.

اگر موهاي خشك داريد، عسل ممكن است يك ماده مفيد براي به دام انداختن رطوبت در موهايتان شما باشد.

اجزاي ماسك:

۱ خريد قطره فروزومال عدد تخم‌مرغ

۲ قاشق چاي‌خوري عسل

۲ قاشق غذاخوري روغن زيتون

براي تهيه ماسك:

۱. تخم مرغ را درون يك كاسه خرد كرده و كاملاً هم بزنيد.

۲. عسل و روغن زيتون را اضافه كنيد. اگر دوست داريد مي‌توانيد اين مواد را به آرامي گرم كنيد تا بافت نرم‌تري پيدا كنند.

۳. همه تركيبات را تا زماني كه كاملاً مخلوط شوند، هم بزنيد.

از طرف ديگر، مي‌توانيد تمام مواد را به مخلوط‌كن اضافه كرده تا به خوبي تركيب شوند.

ماسك موي روغن زيتون و آووكادو

ويتامين‌ها، مواد معدني و اسيدهاي چرب موجود در آووكادو ممكن است به مرطوب شدن موهاي شما كمك كنند. همچنين، تحقيقات نشان داده است كه مواد معدني مانند مواد موجود در آووكادو ممكن است به كوتيكول‌هاي انتهايي مو كمك كنند، كه مي‌تواند از ريزش مو جلوگيري نمايد.

اجزاي ماسك:

يك‌دوم آووكادو رسيده، بدون هسته و پوست كنده شده

۲ قاشق غذاخوري روغن زيتون

براي تهيه اين ماسك:

۱. آووكادو را خرد كرده و به مخلوط‌كن اضافه كنيد.

۲. روغن زيتون را اضافه كنيد.

۳. مخلوط كنيد تا تركيب شود.

اگر مخلوط كن نداريد، به راحتي آواكادو را با قاشق خرد كنيد تا يكدست شده سپس در روغن زيتون هم بزنيد تا كاملاً مخلوط شوند.

ماسك موي روغن زيتون و روغن درخت چاي

اگر دچار شوره سر يا سوزش پوست سر هستيد، روغن درخت چاي ممكن است به تسكين كمك كند. يك منبع معتبر شواهدي را يافت كه نشان مي‌دهد استفاده از روغن درخت چاي احتمالاً شوره سر را كم كند.

اجزاي ماسك:

۴ تا ۵ قاشق غذاخوري روغن زيتون بسته به طول و ضخامت مو

۲ تا ۴ قطره روغن درخت چاي

براي تهيه اين ماسك، كافي است روغن زيتون و روغن درخت چاي را هم بزنيد تا تركيب شوند.

نكات ايمني

اگر به روغن زيتون حساسيت نداشته باشيد، استفاده از روغن زيتون خطري برايتان ندارد.

اين روغن مي‌تواند موهاي شما را چرب كند، به خصوص اگر ظريف يا روغني باشند و احتمالاً انواع پانسمان نقره فوراً متوجه اين اثر خواهيد شد. شستشو و تهويه مطبوع موهايتان، طبق معمول، بايد هرگونه چربي اضافي را از بين ببرد.

اگر ابتدا روغن را در ماكروويو گرم مي‌كنيد، مطمئن شويد كه داغ نشود. براي تست مستقيم دماي روغن، از استفاده از انگشت خودداري كنيد. اگر نمي‌خواهيد روغن را در ماكروويو گرم كنيد، گزينه ديگر قرار دادن ظرف روغن در يك كاسه آب گرم است.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده