همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مصرف چاي سبز چه فوايدي دارد؟

شده است.

چاي سبز يك نوشيدني طبيعي است كه در طول صد‌ها سال به عنوان بخشي از پزشكي سنتي چيني شناخته شده است. مصرف اين گياه در قاره آسيا در طول چندين قرن گسترده و همگاني شد و اين روز‌ها بسياري از مردم سراسر جهان هر روزه از چاي سبز استفاده مي‌كنند. اين نوع چاي برخلاف ديگر چاي‌ها از فرآيند تخمير به دست نمي‌آيد.


به همين دليل همه آنتي اكسيدان‌ها و پلي فنول‌ها درون آن حفظ مي‌شود. پس نوشيدن هر روزه اين گياه دور از ذهن نيست. مواد موجود در چاي سبز تاثيرات مثبتي بر سلامتي شما مي‌گذارند. باعث كنترل وزن مي‌شوند و حتي در پيشگيري از سرطان هم موثر هستند. دلايل بسيار ديگري نيز وجود دارند كه مصرف روزانه چاي سبز و البته به ميزان مشخص را توجيه مي‌كنند. چاي سبز را تا زماني كه بيش از حد مصرف نكنيد، براي بدن مفيد است. ماكزيمم ميزان مورد استفاده از اين گياه به اندازه دو فنجان در روز است. در اين مطلب مي‌توانيد پيچش بيضه مهمترين مزاياي چاي سبز را مطالعه كنيد.

مصرف روزانه چاي سبز موجب كاهش وزن مي‌شود

غلظت بالاي پلي فنول‌ها در چاي سبز باعث افزايش و بهبود متابوليسم بدن و كاهش وزن مي‌شود. اين ماده آنتي اكسيداني ميزان انرژي مصرف شده را افزايش مي‌دهد و همچنينقادر است بدن را تحت تاثير قرار دهدتا كالري جذب شده را به صورت چربي ذخيره نكند.

به جلوگيري از ديابت كمك مي‌كند

آنتي اكسيدان‌هاي موجود در اين نوشيدني طبيعي در كنترل سطح گلوكز خون شركت كرده و موجب جلوگيري از ابتلا به ديابت نوع يك و نوع دو مي‌شود. اگر هر روز بعد از صرف غذا چاي سبز بنوشيد، افزايش مواد قندي درون خون كنترل مي‌شود. علاوه بر آن، اين نوشيدني از گرايش بدن به ذخيره قند به شكل چربي جلوگيري مي‌كند.

سلامت سيستم قلبي عروقي را حفظ مي‌كند

مصرف يك ليوان كوچك چاي سبز به صورت روزانه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مختلف قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد. براي مثال تجمع و انباشته شدن كلسترول و اختلالات گردش خون برخي از اين بيماري‌هاي احتمالي هستند. آنتي اكسيدان‌هاي موجود در اين اسپري اپسايت نوشيدني مانع از تشكيل لخته خون مي‌شود و شريان‌هاي خوني را پاك مي‌كند. همچنين اين مواد ميزان ليپيد اضافي موجود در خون را كنترل مي‌كنند. بسياري از متخصصان ادعا دارند مواد فعال موجود در چاي سبز احتمال حمله‌هاي قلبي، سكته و اختلال ترومبوز را كاهش مي‌دهد.

احتمال ابتلا به مشكلات چشمي را كم مي‌كند

چاي سبز علاوه بر پلي فنول ها، حاوي موادي مانند ويتامين ث، ويتامين‌اي و زئاگزانتين است كه توسط بافت‌هاي مختلف چشم جذب مي‌شوند. اين بافت‌ها شاملش بكيه است و به جلوگيري از پيشرفت بيماري آب سياه و ديگر بيماري‌هاي چشمي كمك مي‌كنند. اين مواد به همراه آنتي اكسيدان‌هاي قوي، استرساكسيداسيون سلولي كه دليل اصلي دژنراسيون بينايي است را كاهش مي‌دهند.

با زگيل مبارزه مي‌كند

نوشيدن هر روزه چاي سبز از شيوع و گسترش ويروسپاپيلومانسانييا HPV كه عامل زگيل است، جلوگيري مي‌كند. اپي‌گالوكتشينگالات، يكي از تركيبات اصلي چاي سبز مانع چرخه سلولي مي‌شود. در واقع چرخه سلولي است كهاجازه گسترش و پخش شدن رابه ويروس HPV مي‌دهد.

بربيماري آلزايمر پيكو اسميت اند نفيو و پاركينسون اثر مي‌گذارد

چاي سبز اثرات مخرب راديكال‌هاي آزاد را كاهش مي‌دهد. مطالعات انجام شده نتايج مثبت اين نوشيدني طبيعي بر جلوگيري از بيماري‌هاي مغزي را هم نشان مي‌دهد. تاثيرات اميدواركننده اين نوشيدني بر محافظت از رشد بيماري‌هايي مانند آلزايمر و پاركينسون نيز مشاهده شده است. آنتي اكسيدان‌هاي موجود در چاي سبز يك مانع محافظتي در برابر تاثيرات منفي دژنراسيون يا تباهي سلولي به وجود مي‌آورند و فعاليت نوروني را تحريك مي‌كنند.

از سنگ كليه جلوگيري مي‌كند

نوشيدن كمي چاي سبز به صورت روزانه روش مناسبي براي كاهش احتمال تجمع كلسيم در كليه و تشكيل سنگ كليه است. عصاره چاي سبز توليد رسوياتكلسيماگزالات و ابعاد آن‌ها را كاهش مي‌دهد. اين رسوبات در كليه قرار مي‌گيرند و باعث به وجود آمدن سنگ مي‌شوند.

با پوسيدگي دندان مبارزه مي‌كند

كاتچين، نوعي آنتي اكسيدان كه در چاي سبز يافت مي‌شود، قادر است ويروس و باكتري‌هايي كه باعث عفونت حلق، پوسيدگي دندان و ديگر آسيب‌هاي دهاني مي‌شوند را از بين ببرد.


چه زماني چاي سبز قيمت ورق سيليكوني براي زخم نخوريم؟

اين نكته را بدانيد كه در برخي مواقع هم بايد از نوشيدن چاي سبز اجتناب كرد. مصرف اين چاي نبايدبيشتر از دو فنجان در روز انجامشود چرا كه مقدار اضافي آن تاثيرات منفي بر سلامتي دارد و ممكن است عوارضي مانند سردرد، عصبانيت، اسهال، خواب دشوار، كج خلقي، افزايش ضربان قلب و سرگيجه در فرد به وجود آورد.

به ياد داشته باشيد كه در حين مصرف دارو، به دليل كافئين موجود درچاي سبز ازنوشيدن آندوري كنيد. زماني كه كافئين با مواد ديگر تركيب شود، تاثيرات ناخواسته‌اي به همراه مي‌آورد.

همچنين پزشكان و متخصصان پيشنهاد مي‌كنند زنان باردار و شيرده هم از نوشيدن چاي سبز پرهيز كنند. دليل اين مسئله تاثيرات منفي است كه ممكن است در كودك ديده شود.

بيماران مبتلا به فشار خون بالا، كم خوني و مشكلات گوارشي هم بايد از مصرف روزانه چاي سبز دوري كنند. اگر در اين شرايط مي‌خواهيد چاي سبز مصرف كنيد، بهتر است حجم آن كم باشد و البته تحت نظر پزشك آن را دنبال كنيد.

مصرف صحيح چاي سبز است كه تعيين مي‌كند آيا اين ماده مي‌تواند براي سلامتي تان مفيد باشد يا ممكن است باعث گاز عسل بروز مشكل در بدن شود. به عنوان مثال بسياري از افراد براي كاهش وزن ميزان زيادي چاي سبز مصرف مي‌كنند و متوجه نيستند كه ممكن است باعث آسيب رساندن به بدن خود شوند.

فراموش نكنيد كه نبايد بيش از دو فنجان در روز چاي سبز بنوشيد. با مصرف صحيح اين ماده مي‌توانيد اثرات مثبت آن بر سلامتي و احساس شادابي را مشاهده كنيد.

نقل از برنا



منبع

تظرات ارسال شده