همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

فوايد سلامتي روغن سويا شامل توانايي آن در بهبود سلامت قلب، كاهش كلسترول، بهبود ايمني بدن سيستم، كاهش اختلالات شناختي مانند بيماري آلزايمر، جلوگيري از پوكي استخوان، و بهبود رشد، و همچنين افزايش سلامت چشم و پوست است.

روغن سويا

روغن سويا چيست؟

روغن سويا يك روغن گياهي است كه از سويا به دست مي آيد و از لحاظ علمي به عنوان گليسين ماكس (Glycine max) شناخته مي شود. اين روغن يكي از روغن هاي گياهي شناخته شده در جهان است كه شهرت آن احتمالا به دليل كشت گسترده و بهره برداري از سويا، به ويژه در دهه هاي اخير است. سويا بومي شرق آسيا است و به عنوان يك گياه خوردني به شمار مي رود، با اين حال، با وجود منشاء محدود آن؛ به دليل قابليت خوردني كه دارد بسيار ارزشمند است. بيشتر روغن سويا تصفيه شده، تركيب شده و گاهي اوقات هيدروژنه شده است و مي تواند به سطوح مختلف درجه بندي شود و بسته به كاربرد مورد نظر طبقه بندي مي شود.
روغن سويا به دليل وجود انواع مختلفي از اسيد هاي چرب ضروري موجود در آن، كه براي حفظ سلامت بدن ضروري هستند، نسبت به ساير روغن هاي پماد زخم گياهي سالم تر در نظر گرفته ميشود. همچنين شماري از استرول هاي گياهي در روغن سويا وجود دارند كه مي توانند مزاياي سلامتي فراواني را در افرادي كه به طور منظم از روغن سويا در رژيم غذايي خود بهره مي برند، داشته باشند. محتواي ويتامين و مواد معدني سويا، چيزي است كه اين گياه خوردني را خوشمزه و بسيار مفيد ساخته است.

فوايد روغن سويا

فوايد روغن سويا براي سلامتي

روغن سويا داراي فوايد بسياري براي سلامتي است، اجازه دهيد نگاهي دقيق تر به اين فوايد داشته باشيم.

كنترل سطوح كلسترول
روغن سويا مي تواند به طور جدي شانس ابتلا به آترواسكلروز و ساير بيماري هاي قلبي مانند حملات قلبي و سكته مغزي را كاهش دهد. همانطور كه در بالا ذكر شد، تعادل خوبي از اسيدهاي چرب موجود در روغن سويا به اين معني است كه بدن مي تواند اسيد هاي چرب مهم و ضروري را از رژيم غذايي دريافت كند، از جمله كساني كه سطح كلسترول را كنترل مي كنند. اسيدهاي چرب امگا ۳ مي توانند سطوح كلسترول خطرناك را كاهش دهند و انواع منفي پماد زخم بستر را از بين ببرند. علاوه بر اين، اسيدهاي چرب ديگر مانند اسيد استئاريك، اسيد پالميتيك و اسيد اولئيك نيز در مقادير متعادل وجود دارند. تركيب اسيد چرب روغن سويا و همچنين استرول هاي گياهي قوي مانند بتا-سيتستروستول مي توانند باعث كاهش ميزان ذخيره كلسترول در روده ها به ميزان ۱۰-۱۵٪ شوند – ميزاني كه معمولا انتظار نمي رود!

درمان آلزايمر
آلزايمر يك بيماري وحشتناك است كه ميليون ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثير قرار مي دهد. اين بيماري موجب زوال شناختي مغز فرد مي شود، زيرا ارتباطات عصبي از بين مي روند و مي ميرند، در نتيجه تمام مسائل از يادآوري گذشته تا انجام وظايف ساده به يك چالش تبديل مي شوند. روغن سويا داراي ميزان قابل توجهي ويتامين K است كه به طور پيوسته با بهبود علائم آلزايمر ارتباط دارد و حتي در برخي از موارد اثرات بيماري را معكوس ميكند. ويتامين K به عنوان يك آنتي اكسيدان عليه راديكال هاي آزاد عمل مي كند و مانع از آسيب رساندن به سلول هاي عصبي مي شود.

تقويت سلامت استخوان

تقويت پماد آلفا براي جاي جوش سلامت استخوان
يكي ديگر از وظايف مهم ويتامين K پتانسيل استئوآرتريت آن است كه بدين معني است كه مي تواند رشد مجدد استخوان را تحريك كند يا فرايند بهبود استخوان را تسريع بخشد. در حالي كه سلامت استخوان اغلب به كلسيم مرتبط ميشود، ويتامين K (كه در سويا به مقدار زياد وجود دارد) نيز مي تواند رشد استخوان را به روش بسيار مثبت تحريك كند. بنابراين، اگر ميخواهيد از بيماري هاي خاص مانند پوكي استخوان، كه اغلب نتيجه طبيعي فرايند پيري است، مطمئن شويد، به روغن سويا روي آوريد.

تقويت بينايي
اسيدهاي چرب امگا ۳، كه تا ۷ درصد كل محتواي اسيد چرب در روغن سويا را تشكيل مي دهند، به محافظت از غشاهاي سلولي كمك مي كنند. اين غشاها شامل مناطق بسيار شكننده و خطرناكي از پوست و چشم ها هستند كه هر دو از نقطه هاي ورودي مشترك براي باكتري ها و ديگر مواد خارجي مي باشند. اين امگا ۳ ها همچنين از طريق اقدام به عنوان آنتي اكسيدان ها و خنثي سازي راديكال هاي آزاد كه مي توانند موجب دژنراسيون ماكولا و آب مرواريد پماد سوختگي شوند، باعث بهبود سلامت چشم مي شوند.

مراقبت از پوست
محتواي ويتامين E بالا موجود در روغن سويا نيز به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي عمل مي كند در حالي كه به طور مشابه پوست را از آسيب ناشي از راديكال هاي آزاد محافظت مي كند. ويتامين E به طور مستقيم با بهبود ظاهر لكه ها، كاهش زخم هاي آكنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگي و تحريك رشد سلول هاي جديد پوست روند بهبودي را تسريع مي بخشد. ويتامين E با فعاليت آنتي اكسيداني كلي در بقيه بدن همراه است كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود و به حذف راديكال هاي آزاد كه باعث ايجاد شرايط خاص مانند سرطان، پيري زودرس، اختلالات شناختي و بيماري هاي قلبي مي شوند، كمك ميكند.

روغن سويا

رعايت احتياط

به ياد داشته باشيد كه روغن سويا ممكن است يك فرم سالمتر از روغن هاي گياهي باشد، اما تا حدودي اسيدهاي چرب امگا ۶ آن بالا است. اگر چه، اين اسيدهاي چرب “ضروري” هستند، اگر متعادل مصرف نشوند مي توانند مشكلاتي را به بار آورند. پماد آلفا براي آفتاب سوختگي اگر در مورد چاقي نگران هستيد، اين روغن كالري زيادي دارد. علاوه بر اين، سويا با بادام زميني رابطه نزديكي دارد، بنابراين با افزايش تعداد آلرژيهاي بادام زميني در سراسر جهان، مراقب روغن سويا نيز باشيد. گذشته از اين موارد، از خوردن اين روغن لذت ببريد و از آن در طبخ غذا استفاده كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده