همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
20عادت اشتباه كه به سلامتي شما آسيب مي رساند

دهيد اين است كه چند عادت بد را كنار بگذاريد و از همين امروز ترك كردن عادات بد را شروع كنيد تا در آينده موفقيت و سلامتي و طول عمر نصيبتان شود.

به گزارش : بين بيست تا سي سالگي شما از فاز نوجواني وارد فاز بزرگسالي كامل مي شويد. اين دهه بيشتر به تجربه چيزهاي جديد، شروع چالش هاي تازه، اشتباه كردن و درس گرفتن از اشتباهات و تلاش به سوي رسيدن به شخصيت ايده آل تان مي پردازيد. به همين دليل، هيچ فرصتي بهتر از دهه دوم زندگي نيست تا عادات بدي كه طي سال ها آغاز كرده ايد را كنار بگذاريد و به سوي بهتر شدن خود روحي و جسمي تان پيش برويد. عاداتي كه از رفتارهاي روتين شكل مي گيرند و مي توانيد به راحتي از شر آنها خلاص شويد. سال هاي بيست و چند سالگي هنوز سن رشد محسوب مي شوند.

وقتي در اين دهه به سر مي بريد، هنوز به اين مي انديشيد كه دلتان مي خواهد زندگي تان را چطور شكل بدهيد و تصميماتي در مورد زندگي شخصي تان و حرفه تان مي گيريد. خوب است كه در اين دوره براي خودتان مشخص كنيد كه مي خواهيد براي باقي زندگي تان چه رفتاري را در پيش بگيريد.

با آنكه ممكن است احساس كنيد كه هنوز جوان، سركش و آزاد هستيد، تصميم هاي شما تأثير مستقيمي روي زندگي تان در آينده خواهند داشت. هيچكس كامل نيست و خوب است كه نسبت به تغيير انعطاف داشته باشيد و وقتي صحبت از سلامتي تان مي شود، چيزهايي وجود دارند كه نمي توانيد در برابرشان مقاومت كنيد و بايد كوتاه بياييد. علم ثابت كرده كه بعضي رفتارها به رفاه و سلامتي و عمر طولاني تر مرتبط هستند و بعضي رفتارهاي ديگر تأثير منفي روي انسان مي گذارند و چه در زمان حال و چه در آينده مضر بوده و خواهند بود.

تنها كاري كه بايد براي داشتن زندگي شاد و طولاني و سالم انجام دهيد اين است كه چند عادت بد را كنار بگذاريد و از همين امروز ترك كردن عادات بد را شروع كنيد تا در آينده موفقيت و سلامتي و طول عمر نصيبتان شود. به چند مورد از اين عادات در زير اشاره كرده ايم:

۱. به اندازه كافي نخوابيدن

يكي از بدترين عاداتي كه در دوران بيست و چند سالگي رايج است، به اندازه كافي نخوابيدن است. مي گويند هشت ساعت استراحت كردن براي سلامتي ايده آل است. ثابت شده است كه كمبود خواب در كل روز روي شما تأثير منفي مي گذارد و اتفاقات نامطلوبي در بدنتان رخ مي دهد. محروميت از خواب بر سيستم ايمني بدن نيز اثرگذار است و حتي سطح هورمون، خلق و خو را نيز عوض مي كند و توانايي شما در تمركز كردن را پائين مي آورد. با اينحال خواب آن هم خواب خوب و سالم به ندرت گير مي آيد. عادت هاي ناسالم و بد در استراحت باعث مي شود كه شب ها بيدار بمانيد و صبح ها نتوانيد بيدار شويد و در نتيجه در طول روز خسته باشيد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

براي آنكه خواب بيشتري داشته باشيد بايد اقدامات احتياطي انجام دهيد و توصيه مي شود كه تا هشت ساعت قبل از ساعت خوابتان، كافئين مصرف نكنيد و مواردي كه برايتان حواس پرتي ايجاد مي كنند را قبل از خواب حذف كنيد. تماشاي سريال محبوبتان در پايان روز شايد ايده آل به نظر برسد، ولي ممكن است خيلي بعدتر از زماني كه برنامه ريزي كرده بوديد با لپتاپ روي پايتان به خواب برويد و كيفيت خوابتان پائين بيايد. بهتر است براي خودتان روتيني ترتيب بدهيد كه به بدنتان سيگنال بدهد كه زمان خوابتان رسيده است، مثلاً دوش آب داغ بگيريد يا چند دقيقه بدنتان را كش بدهيد. نور و صداهاي اضافي را خاموش كنيد.

۲. استفاده نكردن از ضدآفتاب

ديگر همه مي دانند كه وقتي ضدآفتابنمي زنيم اتفاقاتي ترسناكي براي پوستمان مي افتد، ولي همچنان نزدن آن تبديل به يكي از عادات بد ما در جواني شده است. از استفاده نادرست از ضدآفتاب گرفته تا اصلاً نزدن آن، مواردي هستند كه جوانان در دهه دوم زندگي شان مرتكب آن مي شوند و به پوست خود صدمات جبران ناپذيري وارد مي كنند. ضدآفتاب فقط به دلايل زيبايي استفاده نمي شود، و خودتان در آينده از خودتان متشكر خواهيد شد كه در جواني ريسك نكرده ايد و جلوي صدمه و خطراتي از قبيل لكه ها، رگ هاي خوني آسيب ديده و چين و چروك، كه در واقع اجتناب پذير است را گرفته ايد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

به خودتان آموزش دهيد كه هر روز ضدآفتاب بزنيد، حتي وقتي هوا ابري است. اگر آرايش كرم محافظ مدي هاني مي كنيد، احتمالاً مواد آرايشي شما حاوي ضدآفتاب هستند. در غير اين صورت، بهتر است به دنبال ضدآفتاب هاي غير روغني باشيد تا زير آرايش تان آنها را بماليد. اگر قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب ضدآفتاب زده ايد و با اين حال پوستتان سوخته است، ممكن است ضدآفتاب درستي انتخاب نكرده باشيد. در مورد اشتباهاتي كه افراد در مورد ضدآفتاب مرتكب مي شوند جستجو كنيد و انتخاب هاي درستي در اين مورد انجام دهيد.

۳. ننوشيدن آب به اندازه كافي

احتمال دارد شما هم از آن دسته افرادي باشيد كه به اندازه كافي آب به بدنشان نمي رسانند. اگر شما هم هر كدام از نشانه هاي زير را داريد، احتمالاً آب بدنتان كم است يا يكي از موارد زير براي پوستتان اتفاق مي افتد و وقت آن رسيده كه آب بيشتري بنوشيد. داشتن آب كافي در بدن باعث مي شود كه مزاياي آني آن را بر سلامتي خود مشاهده كنيد. آبرساني به بدن باعث مي شود كه سموم بدنتان از طريق كليه ها خارج شوند، عضلات و مفصل هايتان بهتر كار كنند و انگيزه و حافظه شما به بهترين وجه كار كند. تغييراتي كه آبرساني به بدن در شما ايجاد مي كنند بسيار مثبت هستند و ارزش اينكه تلاش بيشتري براي نوشيدن چند ليوان آب اضافي بگذاريد را دارند.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

همراه خود يك بطري آب داشته باشيد و عادت كنيد به اينكه بطور منظم آب بنوشيد. شما بايد حداقل چهار تا شش ليوان آب در روز بنوشيد. يكي از بهترين راه هاي كنترل اينكه آيا آب بدنتان كافي است يا خير اين است كه رنگ ادرار خود را كنترل كنيد كه بايد به رنگ زرد روشن باشد. اگر هنوز هم بدنتان آب كم دارد، سعي كنيد روش هايي كه گفته شد را بيشتر بكار بگيريد تا آب بدنتان تأمين شود. از تغيير و تأثيري كه آبرساني به بدن روي خلق و خو و كاركرد كل بدنتان مي گذارد متعجب خواهيد شد.

۴. صبحانه نخوردن

سالها والدين تان به شما مي گفتند كه مهمترين وعده غذايي روز، صبحانه است، ولي وقتي به دهه دوم زندگي تان مي رسيد، اغلب اين وعده را ناديده مي گيريد. اغلب خيلي ساده روزتان را با يك قهوه شروع مي كنيد به اين اميد كه تا ناهار شما را سر پا نگه دارد، ولي ناديده گرفتن اولين وعده غذايي روز مي تواند عواقبي جدي روي سلامت شما داشته باشد. دلايل علمي وجود دارد براي اينكه حتماً بايد صبحانه بخوريد، از جمله آنكه متابوليسم بدنتان را راه مي اندازد، عملكرد رواني شما را بهبود مي بخشد و تشويق تان مي كند كه بعداً انتخاب هاي سالم تري انجام دهيد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

براي صبحانه خوردن هر چند كم و كوچك باشد وقت بگذاريد. لازم نيست يك صبحانه كامل و پر و پيمان باشد، بلكه صبحانه اي معمولي هم مي تواند عملكرد شما را در صبح ها بهبود ببخشد. صبحانه هاي حاضري را نيز امتحان كنيد تا بدون آنكه زمان رفت و آمد به سر كار را كوتاه كنيد، انرژي خوبي براي بدنتان تأمين كنيد.

۵. استرس گرفتن بر سر چيزهاي كوچك و بي اهميت

انسان ها گرايش به اين دارند كه درباره چيزهاي كوچك ذهنشان را خراب كنند و اين موضوع در دهه دوم زندگي بيشتر نمود مي يابد. فارغ التحصيلي از كالج و قدم گذاشتن به دنياي واقعي استرس هاي خاص خودش را دارد و وارد شدن به دوران بزرگسالي نيز به خودي خود دشوار است و گاهي انسان درگير آن مي شود كه چه چيزهايي واقعاً مهم هستند و چه چيزهايي كاملاً بي اهميت اند. زندگي به اندازه كافي پر استرس است و نيازي نيست كه روي چيزهاي بي اهميت پافشاري كنيم.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

بايد از تفاوت بين آنچه در حال حاضر مهم است و آنچه در بلندمدت واقعيت اهميت دارد، آگاه شويد. زندگي عبارتست از اشتباه كردن، البته تا وقتي كه از اين اشتباهات درس بگيريد، پس ناكاملي خود را بپذيريد و امتحانات كوچك را به منزله دست اندازهاي راه قلمداد كنيد. وقتي مسائل پيش پا افتاده آنطور كه مي خواهيد پيش نمي روند، بايد درس بگيريد و به جلو به حركتتان ادامه دهيد و بدانيد كه هنوز در مسير درستي قدم برمي داريد. هميشه تصوير بزرگتري از آينده در ذهن داشته باشيد و شكرگذار چيزهايي كه به خوبي پيش مي روند باشيد. طبيعي است كه كمي به خاطر مسائل كوچك دلخور و آزرده شويد، ولي نگذاريد ذهنتان را خراب كنند. و فراموش نكنيد كه همه اينها كوچك و بي اهميت هستند.

۶. وقت نگذاشتن براي كاستن از استرس

وقتي استرس انباشته مي شود، بسيار مهم است كه راه هاي سالمي براي كاستن از آن بيابيد. استرس معمولي بر سلامت و بدنتان تأثير ژل medihoney منفي مي گذارد اگر نتوانيد آن را مديريت كنيد و حتي ممكن است به افسردگي بينجامد. سبك زندگي پر استرس منجر به تغييراتي در سطح هورمون ها مي شود كه آن نيز فشار خون و قند خون را بالا مي برد و سيستم ايمني بدن را ضعيف مي كند و تأثير بدي بر خلق و خوي شما مي گذارد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

بايد فعاليت هايي را آغاز كنيد كه ميزان استرس را در كارهاي روزانه شما كم مي كنند. چيزهاي متفاوتي وجود دارند كه مي توانيد انجام دهيد تا از استرس موجود در زندگي تان بكاهيد. مهم آن است كه اين فعاليت ها را هر چه زودتر آغاز كنيد.

۷. نوشيدن الكل

بر كسي پوشيده نيست كه نوشيدن الكل و زياده روي در آن، عادت بدي است كه بسياري از مردم آن را از حدود بيست و چند سالگي آغاز مي كنند. تأثيرات منفي الكل بر زندگي نيز كاملاً مشخص است. علاوه بر بهم زدن سيستم ايمني بدن، زياده روي در الكل بطور دائمي و روزانه مي تواند ريسك صدمه به كبد، فشار خون بالا و افسردگي را بالا ببرد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

كاملاً مشخص است كه بايد الكل را كنار بگذاريد تا به زندگي سالم خود برگرديد. براي ترك آن برنامه ريزي كنيد و به اين برنامه پايبند بمانيد. سعي كنيد آن را با آب فراوان جايگزين كنيد.

۸. سيگار كشيدن

لازم به تكرار نيست كه سيگار كشيدن هيچ كمكي به سلامتي شما نمي كند. در ميان چندين و چند ضرري كه سيگار دارد مي توان به تأثير منفي آن روي پوست، كاهش سلامت جنسي و تناسلي و ابتلا به ديابت و سرطان اشاره نمود.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

دلايل فراواني براي ترك سيگار وجود دارد كه هيچ ربطي به سلامتي تان ندارد. ولي اين پروسه بسيار طولاني و دشوار است ولي در بلندمدت كاملاً به نفع شماست. چه زماني بهتر از دوران بيست سالگي براي ترك اين عادت بد!؟

۹. ماندن در روابط سمي

وقتي صحبت از روابط در دهه دوم زندگي مي شود، بايد گفت كه ما جوان هستيم و در حال تجربه كردن چيزهاي جديد. هنوز مي خواهيم بدانيم كه واقعاً چه مي خواهيم و مي خواهيم شريك زندگي مان چه خصوصياتي داشته باشد. با آنكه هنوز در حال يادگيري هستيم و با آنكه هر رابطه اي فراز و نشيب هاي خودش را دارد، ولي كسي نبايد در رابطه اي كه كاملاً سمي و ناسالم است بماند. گاهي اوقات كاملاً روشن است كه يك رابطه ناسالم است، ولي بعضي اوقات ممكن است شما در رابطه اي ناسالم باشيد بدون آنكه خودتان متوجه آن باشيد. اين موضوع در مورد دوستي ها نيز صادق است. اگر بتوانيد عادت دوستي و برقراري رابطه هاي ناسالم را در دهه دوم زندگي ترك كنيد، زماني كه اين رابطه ها رو به جدي شدن مي روند، در نهايت نفع آن براي خودتان باقي مي ماند.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

گام اول اين است كه متوجه شويد كه در رابطه اي ناسالم و سمي قرار داريد و راه آن شناسايي نشانه ها است. شريك زندگي تان، دوست تان، بايد شما را خوشحال كنيد و حس امنيت و دوست داشته شدن به شما بدهد. حتي وقتي با او اختلاف نظر داريد، بايد بتوانيد كه مشكلات تان را با احترام و درك متقابل حل كنيد. اگر او دائماً شما را پائين بياورد يا نشان دهد كه عشق و علاقه اش به شما مشروط است، زمان آن رسيده كه درباره اين رابطه مجدداً فكر كنيد.

۱۰. نداشتن رابطه جنسي ايمن

همه ما مي دانيم كه چرا بايد رابطه جنسي ايمن داشته باشيم، ولي گاهي اين موضوع در تئوري آسانتر از عمل كردن به آن است. يادتان باشد كه در زندگي مشترك تان، هميشه چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ عاطفي از خودتان مراقبت كنيد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

روش جلوگيري شما هر چه باشد، بايد هميشه براي رابطه جنسي آماده باشيد و روش جلوگيري از بارداري خود را انتخاب كرده باشيد. هر سال تست بيماري هاي آميزشي بدهيد و ادرار كردن بعد از رابطه جنسي را هرگز فراموش نكنيد.

۱۱. جدي نگرفتن بهداشت دهان

هيچ زماني بهتر از زمان حال نيست كه شروع به مراقبت كردن از دندان هايتان كنيد. اگر امروز چند دقيقه بيشتر براي دندان هايتان وقت بگذاريد و آنها را تميز نگه داريد، در آينده سال هاي سال بيشتر برايتان كار خواهند كرد.

حتماً دليلي دارد كه دندانپزشكتان به خاطر نخ دندان نكشيدن شما را سرزنش مي كند. حتي اگر نخ دندان هم مي كشيد، ممكن است در انجام آن مرتكب اشتباهاتي شويد، بنابر اين دفعه بعدي كه دندانپزشك تان روش درست نخ دندان كشيدن را به شما آموزش مي دهد، خوب تماشا كنيد و خوب گوش دهيد تا ياد بگيريد.

اگر عسل پزشكي عادت كرده ايد كه قبل از مسواك زدن به رختخواب برويد، بايد عادت كنيد كه قبل از خواب مسواك بزنيد. وقتي بطور منظم مسواك نمي زنيد و نخ دندان نمي كشيد، خودتان را براي بيماري هاي لثه و حتي بيماري هاي غير دهاني آماده مي كنيد. بهداشت نامناسب دهان پيش درآمد بيماري هاي ديگر است.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

نخ دندان كشيدن را در ميان عادات صبحگاهي خود جاي دهيد و حتي شب ها قبل از مسواك زدن اين كار را بكنيد. وقتي مسواك مي زنيد و دهانتان تميز مي شود، احتمال اينكه نخ دندان را ناديده بگيريد بيشتر است، به همين علت بهتر از قبل از مسواك، نخ دندان بكشيد. با دندانپزشك خود قراري تنظيم كنيد و هر شش ماه دندان هايتان را نزد او چك كنيد.

۱۲. به رختخواب رفتن بدون پاك كردن آرايش

يكي ديگر از عاداتي كه بايد به روتين قبل از خواب خود اضافه كنيد، شستن صورت است. وقتي صورتتان را نمي شوييد يك سري اتفاقات ناگوار رخ مي دهند، از جمله آسيب به پوست و پيري زودرس. مواد آرايشي منافذ پوست و غدد روغني را مسدود مي كنند و باعث مي شوند كه چشمتان اذيت شود. به علاوه، باعث مي شوند كه راديكال هاي آزاد در طول روز در پوستتان محبوس شوند و كلاژن را از بين مي برند. حتي اگر آرايش نمي كنيد، مهم است كه در پايان روز صورتتان را بشوييد تا روغن و چربي جمع شده در روي پوست و آلودگي هايي كه در اثر دست زدن به جاهاي مختلف و ماليده شدن به صورتتان جمع شده باشند را پاك كنيد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

شستن صورت را يكي از اولين قدم هاي آماده شدن براي خواب قرار دهيد. اين باعث مي شود كه بعد از تماشاي سريال مورد علاقه تان، مستقيم با آرايش به خواب نرويد و انرژي داشته باشيد كه به دستشويي سري بزنيد و آرايش تان را پاك كنيد.

۱۳. مصرف زياد فست فود و غذاهاي فرآوري شده

حتي وقتي در حال انتخاب غذاهاي سالم است، به غذاهاي حاضري و آماده بر مي خوريم كه براي سلامتي مان چندان هم خوب نيستند. دلايل زيادي وجود دارند براي اينكه غذاهاي فرآوري شده كمتري بخوريم، ولي پيدا كردن جايگزين هاي سالم به خصوص زمان هايي كه سرتان شلوغ است، مي تواند چالشي باشد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

با تمايل خود به انتخاب غذاهاي ساده و راحت مبارزه كنيد و تا جائيكه مي توانيد خودتان غذاهايتان را آماده كنيد. ناهارتان را خودتان در خانه درست كنيد و به محل كار ببريد و غذاهاي آماده و حاضري شب ها را با وعده هاي خانگي جايگزين كنيد. بدين ترتيب نه تنها پول خرج نمي كنيد، بلكه مي دانيد كه در غذايي كه مي خوريد چه چيزهايي وجود دارد و چه غذاهايي وارد بدنتان مي كنيد. از همين امروز غذاي پاك وارد برنامه غذايي تان كنيد.

۱۴. دير غذا خوردن هنگام شب

ريز خوري هاي شبانه يكي از بزرگترين اشتباهاتي است كه قبل از به خواب رفتن مي توان مرتكب شد. كالري هايي كه مصرف مي كنيد باعث مي شوند كه متابوليسم بدنتان سرعت يابد و دماي بدنتان بالا برود و خواب تان بهم بخورد. غذا خوردن ديرهنگام در شب ها به حافظه ضعيف هم ربط داده شده است.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

تا جائيكه مي توانيد شام تان را زود آماده كنيد و آن را بخوريد و سعي كنيد كارهايي انجام دهيد و چيزهايي بخوريد كه از گرسنگي در هنگام شب جلوگيري كنند.

۱۵. انجام ورزش هاي يكسان

اينكه وقت براي ورزش كردن بگذاريد براي خودش يك نوع موفقيت است، بنابراين مي خواهيد كه از زمان و انرژي تان بيشترين استفاده را ببريد. گذشته از اينكه با انجام يك ورزش يكسان، حوصله خودتان سر مي رود، تأثيري كه روتين فيتنس بر بدنتان مي گذارد نيز به حداقل مي رسد. بدن شما به انواع و اقسام ورزش ها و تمرين ها نياز دارد تا اينكه با گذشت زمان با آنها سازگار نشود.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

سعي كنيد كه هر چند وقت يكبار روتين ورزشي تان را تغيير دهيد. اين كار خيلي ساده است و حتي با تغيير مسيري كه در آن مي دويد يا شروع كلاس تازه اي در باشگاه ورزشي مي توانيد از پس آن برآييد.

۱۶. پوشيدن لباس هاي ورزشي تا مدتي طولاني بعد از ورزش

دهه دوم زندگي دوراني بسيار پرمشغله است و لباس هاي ورزشي لباس هاي بسيار راحتي هستند. ولي اگر لباس ورزشي تميزي به تن نمي كنيد، نبايد ساعت ها پس از ورزش، لباس هاي ورزشي تنتان بماند. به تن داشتن لباس هاي آلوده به عرق، يكي از بزرگترين اشتباهات بهداشتي پس از ورزش است. پوشيدن لباس مرطوب و همچنين شلوارها و تاپ هاي تنگ به مدتي طولاني موجب ابتلا قيمت كرم مدي هاني به اكنه و عفونت هاي قارچي مي شوند.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

به سرعت پس از ورزش دوش بگيريد. اگر باشگاه تان چنين امكاني در اختيارتان مي گذارد، از آن بهره بگيريد. اگر مدتي طول مي كشد تا به خانه برسيد و دوش بگيريد، حتماً با خودتان لباس هاي تميز ببريد تا بعد از ورزش بپوشيد.

۱۷. راه رفتن با كفش هاي پاشنه بلند

اگر شما هم از آن دسته خانم هايي هستيد كه عاشق كفش هاي پاشنه بلند هستند، بايد با پوشيدن هوشمندانه آنها، آسيب هاي آينده به سلامتي را كم كنيد. از ميان اشتباهاتي كه با پوشيدن اين نوع كفش ها مرتكب مي شويد، شايد درنياوردن آنها، خطرناك ترين شان باشد. حتي اگر كفش هاي پاشنه بلند شما فوق العاده راحت هستند، يادتان باشد كه اين كفش ها براي پوشيدن به مدت طولاني طراحي نشده اند. سپري كردن ساعت ها زمان در كفش هاي پاشنه بلند، موجب ايجاد تنش و ناراحتي در پشت، كمر، كفل ها و زانوهايتان مي شود كه ممكن است حالا اذيتتان نكند، ولي بعدها حتماً آزارتان خواهد داد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

به پاهايتان استراحت بدهيد و هنگام تردد به منزل و يا محل كار آنها را با كفش هاي تخت و راحت جايگزين كنيد تا پاهايتان از آسيب بي مورد در امان باشند و زماني كه در محل كارتان پشت ميز نشسته ايد، آنها را در بياوريد. كفش هايي كه پاشنه هاي بلندتري دارند را براي مناسبت هاي خاص بگذاريد و براي رفت و آمد هايتان از كفش هاي راحت استفاده كنيد.

۱۸. خيره شدن طولاني مدت به صفحه هاي نمايش

شكي وجود ندارد كه اين روزها جوانان زمان زيادي را با تلفن هاي هوشمند و تبلت و لپتاپ و ... و خيره شدن به صفحه هاي نمايش مي گذرانند. گذشته از آنها در محل كار نيز مجبور هستند به صفحه نمايش كامپيوترهاي خود خيره شوند و كار كنند. با وجود شبكه هاي اجتماعي و ويدئوهايي كه در دستگاه هايمان تماشا مي كنيم و صفحه نمايش كامپيوترهاي محل كار، تقريباً در كل ساعات روز از اين صفحات چشمانمان جدا نمي شوند. نه تنها چشم ها و كل بدن تحت تأثير منفي اين روتين و عادت بد قرار مي گيرند، بلكه ثابت شده است كه دلايلي جدي براي دور شدن از شبكه هاي اجتماعي وجود دارد.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

تلاش آگاهانه اي براي دور شدن از صفحه هاي نمايش در طول روز صورت دهيد. شام بايد يك تنفس و وقفه از دنبال كردن شبكه ها اجتماعي و زل زدن به صفحه تلفن تان باشد. سعي كنيد با لپتاپ در بغلتان يا جلوي تلويزيون به خواب نرويد. اگر مي بينيد كه به شدت به شبكه هاي اجتماعي وابسته شده ايد، حتماً وقفه اي بيندازيد و حساب هاي كاربري تان را در آنها ببنديد تا مدتي به سلامتي تان توجه كنيد.

۱۹. از خانه بيرون نرفتن به مدت طولاني

با آنكه ساعات كاري طولاني، انرژي كمي پس از برگشتن از محل كار برايتان باقي مي گذارند، ولي بايد سعي كنيد گاهي هم بيرون برويد. بدن هاي ما به ويتامين دي نياز دارند و در خانه ماندن براي حفظ سلامتي مان خوب نيست. بيرون نرفتن باعث مي شود كه خمودي بدن بالا برود و خلق و خوي تان بدتر شود.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

برنامه ريزي كنيد و آخر هفته ها بيرون برويد. حتي اگر فعاليت هاي خاصي انجام نمي دهيد، راه هاي زيادي براي وقت گذراني در خارج از خانه وجود دارد. به جاي استفاده از وسيله نقليه شخصي و عمومي، پياده روي كنيد و تا وقتي كه آب و هواي امكانش را فراهم مي كند، از هواي خوب استفاده كرده و راه برويد. حتي مي توانيد كتاب با خود ببريد و در پارك مطالعه كنيد.

۲۰. انجام ندادن اقدامات پيشگيرانه براي حفظ سلامتي

يكي از بزرگترين اشتباهاتي كه در دهه دوم زندگي مرتكب مي شويد، اين است كه اقدامات احتياطي و پيشگيرانه را ناديده مي گيريد. قرار هاي چند ماه يك بار با پزشك هايتان را ناديده مي گيريد، واكسن نمي زنيد و تست و چكاپ انجام نمي دهيد. بسيار حياتي و مهم است كه قبل از مبتلا شدن به بيماري ها و جدي شدن وضعيت تان، مشكلات خود را شناسايي كنيد. همچنين چيزهايي كه ابتداً كوچك هستند اگر درباره آنها اقدام درماني صورت ندهيد، تبديل به مشكلات جدي مي شوند.

براي ترك اين عادت چه كنيم:

با پزشك خود براي چكاپ برنامه ريزي كنيد. حتماً يك برنامه سلامتي درست كنيد و با پزشك خود درباره تست هاي غربالگري كه به آنها نياز داريد و زمان انجام آنها، گفتگو كنيد و از ديگر كارشناسان و پزشكان وقت بگيريد تا خودتان را چك كنيد و حتماً با پزشك هايي مانند متخصص زنان و متخصص پوست مدي هاني و مو در تماس باشيد. با آنكه بسياري از واكسن ها را در سنين پائين تر دريافت مي كنيد، ولي با پزشك خود مشورت كنيد و مطمئن شويد كه به واكسن ديگري نياز نداريد. اگر تازه به شهر ديگري نقل مكان كرده ايد يا دفتر كارتان عوض شده است، بايد حتماً نسبت به مسائل مربوط به سلامتي و بيمه و ... مطمئن شويد.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده