همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري‌هاي شايع براي دندان

طرف ديگر مي‌تواند حسابي درگيرمان كند. با اين حال، باز هم خيلي به فكر مراقبت از دندان‌ها نيستيم و زماني كه مشكلي برايمان ايجاد مي‌شود، به علت ايجاد آن فكر نمي‌كنيم.

به گزارش : خيلي مي‌گويند كاش دندان‌هايمان جنس ديگري داشت! جنسي كه هيچ وقت خراب نمي‌شد، نمي‌پوسيد، لق نمي‌شد و نياز به درمان نداشت. بعضي‌ هم با خودشان فكر مي‌كنند چرا فقط دندان انسان خراب مي‌شود؟ چرا هيچ يك از موجودات ديگر، با اين مشكلات روبه‌رو نيستند و چه كار بايد كرد تا اين دردسرها به حداقل برسد؟

آنها كه اين پرسش‌ها به ذهنشان خطور مي‌كند هيچ وقت به نوع غذاهايي كه ديگر موجودات استفاده مي‌كنند و نحوه زندگي آنها دقت ندارند و فقط فكر مي‌كنند جنس دندان‌هايشان با هم فرق مي‌كند. در صورتي كه نوع غذاها، نحوه زندگي و شيوه تغذيه هم مسائل بسيار مهمي است كه در اين باره تاثير مي‌گذارد.

بيماري‌هاي شايع براي دندان انسان‌ها

بعضي بيماري‌ها و مشكلاتي كه براي دهان و دندان‌ها ايجاد مي‌شود، شايع‌تر از بقيه است و افراد بيشتري را درگير مي‌كند. به همين دليل هم بايد بيشتر به فكر پيشگيري از ايجاد اين مشكلات بود؛ چرا كه در باره بيماري‌هاي دهان و دندان هم مانند ديگر موارد، پانسمان suprasorb پيشگيري بهتر و مهم‌تر از درمان است.

دكتر مجيد صنعت‌‌خاني، دندانپزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين‌باره به جام‌جم مي‌گويد: پوسيدگي، تشكيل جرم و پيوره يا التهاب لثه از شايع‌ترين بيمار‌ي‌ها و مشكلاتي است كه امروزه ميان افراد مختلف مشاهده مي‌شود. بنابراين بسيار اهميت دارد كه به كمك رعايت بهداشت، از بروز اين بيماري‌ها پيشگيري كنيم.

وي با اشاره به اين‌كه اكنون، درصد زيادي از مردم با مشكل پوسيدگي دندان‌ها، جرم و پيوره لثه كه سرانجام به لق‌شدن دندان‌ها منجر مي‌شود، روبه‌رو هستند، مي‌افزايد: با توجه به درد و مشكلات ناشي از اين بيماري‌ها و همچنين هزينه‌هاي درمان آن، به نظر مي‌رسد بايد، به موضوع پيشگيري از ايجاد بيماري‌هاي دهان و دندان اهميت بيشتري داده شود.

به گفته اين دندانپزشك، پيشگيري اهميت‌ فوق‌العاده‌اي دارد و در بعضي بيماري‌هاي دهان و دندان، زماني كه مشكل مزمن مي‌شود، حتي در شرايطي خاص ممكن است زمينه‌ساز تغيير دائمي در مخاط شده و موجب بروز بيماري‌هاي مهم و جدي مانند سرطان در دهان شود.

براي سلامت دندان‌ها، طبيعي زندگي كنيد

همان‌طور كه گفته شد، هيچ موجود ديگري مانند انسان با اين همه بيماري و مشكل در زمينه دهان و دندان روبه‌رو نيست و علت‌ آن هم به گفته دكتر صنعت‌خاني اين است كه انسان از حالت طبيعي زندگي خارج شده و به اعصاب زندگي ماشيني و مدرن روي آورده است.

وي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: بيشترشدن احتمال پوسيدگي دندان‌ها و همچنين افزايش ميزان شيوع بيماري‌هاي دهان و دندان تا حدي به گسترش شهرنشيني و تمدن انسان‌ها ارتباط پيدا مي‌كند. به همين دليل، ديگر موجودات با چنين مشكلاتي روبه‌رو نيستند. آنها مسواك نمي‌زنند و از نخ دندان هم استفاده نمي‌كنند، ولي دندان‌هايشان هم مانند انسان‌ها خراب نمي‌شود و اين همه دردسر و مشكل ندارند. دليل اين مساله هم مشخص است؛ موجودات ديگر از چرخه طبيعي زندگي خارج نشده‌اند و از غذاهاي طبيعي استفاده مي‌كنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، خاطرنشان مي‌كند: استرس‌ها و فشارهاي زندگي شهري، تند و با عجله غذاخوردن و بي‌توجهي به سلامت موجب شده است انسان خيلي حواسش به حفظ سلامت دهان و دندانش نباشد. در نتيجه طبيعي است كه پوسيدگي‌هاي دنداني هم بيش از پيش او را درگير كند. از طرف ديگر، زندگي ماشيني اين دوره هم ايجاب مي‌كند از محصولات غذايي كارخانه‌ها بيشتر از قبل استفاده كنيم. محصولاتي كه در بسياري از مواقع نرم، شيرين و چسبنده است و احتمال پوسيدگي دندان‌ها را افزايش مي‌دهد. اينها همه در حالي است كه ديگر موجودات زنده هنوز از مواد غذايي طبيعي استفاده مي‌كنند و خام‌خوار هستند. به همين دليل هم احتمال ايجاد پوسيدگي ميان آنها بسيار كمتر است. البته تا چند دهه قبل، انسان هم زندگي طبيعي‌تري داشت و در نتيجه كمتر با چنين نمايندگي شركت لوهمن روشه مسائلي روبه‌رو مي‌شد، ولي امروزه اين شرايط فرق كرده است.

دكتر صنعت‌خاني براي حفظ سلامت دندان‌ها، چنين توصيه مي‌كند: بايد سعي كنيم به حالت طبيعي زندگي نزديك‌تر شويم. به اين معني كه پس از مصرف وعده‌هاي اصلي غذا حتما بايد به كمك مسواك و نخ دندان، دهان و دندان را كاملا تميز كنيم و خوب است در فاصله ميان وعده‌هاي اصلي غذا تا جايي كه امكان دارد از مواد غذايي طبيعي به صورت خام استفاده كنيم.

وي تاكيد مي‌كند: براي حفظ سلامت دهان و دندان مصرف بيش از حد تنقلات و ريزه‌خواري هم بايد كاهش يابد و تا جايي كه ممكن است به عنوان ميان‌وعده از ميوه‌ها استفاده كنيد. براي تامين آب مورد نياز بدن هم يادتان باشد كه بهترين مايع، آب است. البته چاي هم نوشيدني خوبي به حساب مي‌آيد، ولي در صورتي كه آخرين جرعه آن، خالي و بدون قند و شيريني مصرف شود.

اينها همه همراه با استفاده دقيق و مرتب از مسواك و نخ دندان مي‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها كمك كند. اين دندانپزشك با اشاره به اين موضوع، يادآور مي‌شود: اگر جايي هستيد كه امكان مسواك‌زدن براي شما وجود ندارد، بهتر است روي غذايتان يك عدد سيب، هويج، خيار و چنين موادي را بخوريد يا كمي آب بنوشيد تا دست‌كم بعضي ذرات غذا از لابه‌لاي دندان‌هايتان خارج شود.

دهاني تميز و باطراوت در ماه مبارك

بسياري از روزه‌داران نگران بهداشت دهان و دندان‌شان هستند نمايندگي اسميت اند نفيو و نمي‌دانند در طول اين ماه چطور مي‌توانند سلامت و طراوت دهان را حفظ كنند. دكتر صنعت‌خاني در اين‌باره توضيح مي‌دهد: اگر پس از صرف وعده افطار و سحر، دندان‌ها را بخوبي تميز كنيد به طوري كه هيچ ماده غذايي ميان دندان‌ها باقي نماند، معمولا در طول روز دهاني تميز خواهيد داشت. وي با اشاره به كاهش ترشح بزاق در طول ماه رمضان كه به دليل كم‌شدن آب بدن اتفاق مي‌افتد، يادآور مي‌شود: ممكن است به دليل گرماي هوا و روزه‌داري، آب بدن كاهش يابد و در نتيجه ترشح بزاق هم كمتر ‌شود، ولي اين مشكل، موقت است و براي مدتي كوتاه ادامه دارد. با اين حال، اگر در طول روز احساس كرديد دهانتان خشك‌شده، مي‌توانيد روي زبان را مسواك بزنيد يا داخل دهانتان را با آب بشوييد؛ البته بدون خوردن آب.

دندان‌هايي سفيد در ماه رمضان

ماه رمضان فرصتي است براي ايجاد عادت‌هاي خوب و ترك عادت‌هاي بد؛ ولي اين موضوع فقط به مسائل اخلاقي و رفتاري محدود نمي‌شود و در اين ماه حتي مي‌توان عادت‌هاي غذايي را هم تغيير داد و بهترين آنها را انتخاب كرد.

دكتر صنعت‌خاني مي‌گويد: ماه رمضان و روزه‌داري فرصت خوبي است تا ريزه‌خواري‌ را كم كنيم و با اين كار به سلامت دندان‌ها كمك كنيم. همچنين با كاهش مصرف مكرر مواد‌غذايي و بويژه موادي كه رنگدانه دارد مانند سبزي‌ها، چاي، قهوه و زردچوبه مي‌توانيد به سفيدشدن بيشتر دندان‌ها هم كمك كنيد.

به پانسمان نقره براي سوختگي گفته اين دندانپزشك براي كاهش كم‌آبي بدن و ترشح كم بزاق هم بايد در فاصله ميان افطار تا سحر از غذاهاي مناسب و نوشيدني‌ها به اندازه كافي استفاده كنيد. همچنين يادمان باشد خشكي دهان هنگام روزه‌داري و با توجه به گرماي هوا، طبيعي است و بايد آن را تحمل كنيد، اما پس از افطار با مصرف مايعات، اين مشكل هم جبران مي‌شود.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده