همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد خاك ‌بازي براي كودكان,اخبار علمي,خبرهاي علمي,طبيعت و محيط زيست
نتايج

تحقيقات نشان مي‌دهد كه خاك سطحي مي‌تواند مهم‌ترين عامل مواجهه كودكان جراحي پوست با سرب باشد.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس‌ديلي، بررسي ميزان سرب در خاك، براي تعيين خطرات آلودگي سرب براي كوچكترين و آسيب‌پذيرترين ساكنان كره زمين يعني كودكان، بسيار مهم است.

محققان دانشگاه تولين در امريكا در سال ۲۰۰۱ ميزان سرب در خاك نيواورلئان را مورد بررسي قرار دادند و خاك حدود ۵۵۰۰ محله در خيابان‌هاي شلوغ، منازل، پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل فضاي باز و پارك‌ها را جمع‌آوري كردند و سپس ۱۶ سال بعد همين بررسي را انجام دادند و سطح سرب در خون كودكان را نيز مورد آزمايش قرار دادند.

نتايج بررسي نشان داد كه تغييرات طولاني در سطح سرب خاك مي‌تواند تاثيرات متفاوتي در سطح سرب خون كودكان داشته باشد.

هوارد ميلكه، سرپرست اين تحقيق و محقق اين دانشگاه، سوپرازورب سي اظهار كرد: گرد و غبار سرب قابل مشاهده نيست و برخي از مكان‌هاي آلوده به سرب، گاهي به عنوان مكان‌هايي براي بازي كودكان در نظر گرفته مي‌شود و كودكان با انجام فعاليت در اين مكان‌ها با سرب آلوده مي‌شوند كه بسيار خطرناك است.

محققان اظهار كردند: قرار گرفتن در معرض سرب، براي كودكان، عواقب جبران‌ناپذيري ازجمله مشكلات پانسمان زخم حفره اي رفتاري، كاهش ضريب هوشي، بيش فعالي، تاخير در رشد، مشكلات شنوايي، كم خوني، بيماري كليوي و سرطان به همراه خواهد داشت و در موارد نادر،  منجر به تشنج، اغما و يا مرگ هم مي‌شود.

اين مطالعه نشان مي‌دهد، كودكاني كه با خاك با ميزان سرب زياد بازي كردند ميزان سرب در خون آنان نيز افزايش يافته و كمترين امتياز در عملكرد سوپرازورب پي مدرسه را كسب كردند.

دربرخي از كشورها از جمله ايالات متحده، در سال‌هاي اخير، سرب به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل خطر مرگ زودرس به ويژه بر اثر بيماري‌هاي قلبي و عروقي شناخته شده و سالانه منجر به  ۴۱۲ هزار مرگ زودرس مي‌شود.

اين مطالعه جديد با همكاري محققان استراليا، دانشگاه ايالتي كلرادو و دانشگاه شهري نيويورك در ايالات‌متحده انجام‌شده است.



منبع

تظرات ارسال شده