همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان لوزالمعده +علائم و پيشگيري

باشند و استفراغ كنند. چاقي، مصرف برخي داروها و مواد مخدر نيز در ابتلا به پانكراتيت حاد موثر هستند. گاهي اوقات پانكراتيت حاد، خفيف است.

به گزارش : تقريبا همه با سرطان معده و روده آشنا هستند، اما كمتر درباره سرطان لوزالمعده يا همان پانكراس آگاهي دارند در حالي‌كه مرگ و مير اين سرطان بالاست. البته پس از آن كه در سال ۲۰۰۴ ميلادي بيماري استيو جابز سرطان لوزالمعده تشخيص داده شد، اين بيماري بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت.

پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد بد نيست بدانيد لوزالمعده (پانكراس) متشكل از سه قسمت سر، تنه و دم است و پشت معده و جلوي ستون فقرات قرار گرفته و دو وظيفه مهم دارد؛ ترشح هورمون‌هايي مثل انسولين و گلوكاگون براي تنظيم سطح گلوكز خون و ترشح شيره‌هاي گوارشي حاوي آنزيم‌هاي هضم‌كننده پروتئين‌ها و چربي‌ها براي كمك به هضم غذا.

فراموش نكنيد علت دقيق بروز سرطان لوزالمعده هنوز شناخته شده نيست، اما به طور كلي افرادي كه در معرض عوامل خطرزاي خاصي قرار دارند، احتمال بيشتري دارد كه به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند. به عنوان مثال مصرف سيگار، افزايش سن و جنسيت از عوامل موثر در ابتلا به اين بيماري هستند طوري كه نمايندگي محصولات هارتمن مردان بيش از زنان دچار سرطان پانكراس مي‌شوند.

علائم سرطان پانكراس

كاهش وزن و خارش ازجمله علائم ابتلا به سرطان پانكراس است. گاهي اوقات دم پانكراس، سرطاني مي‌شود. در اين حالت بيمار دچار زردي نمي‌شود و درد شديدي را تجربه مي‌كند كه مدت‌ها ادامه مي‌يابد، اما برخي مواقع سلول‌هاي سرطاني در سر پانكراس رشد مي‌كنند. در اين شرايط بيماري فرد با زردي و احساس درد همراه مي‌شود.

خطر در كمين لوزالمعده

دو نوع بيماري در پانكراس به وجود مي‌آيد. بخشي از عوارض، التهابي‌اند كه به آن پانكراتيت گويند و بخش ديگري از بيماري‌هاي پانكراس ناشي از ايجاد تومور سرطاني در اين وريدي عضو هستند. عمده‌ترين علت ابتلا به اين بيماري در خارج از ايران، مصرف الكل و در داخل ايران سنگ‌هاي صفراوي است.

همچنين گاهي اوقات سنگ‌هاي صفراوي وارد مجاري صفراوي مي‌شوند يا سنگ در انتهاي مجاري صفراوي گير مي‌كند و باعث بسته شدن مجراي پانكراس مي‌شود. در نتيجه بيمار احساس درد مي‌كند طوري كه درد به كمر او سرايت كرده و بيمار براي كاهش درد به جلو خم مي‌شود.

اين بيماران معمولا در قسمت فوقاني شكم احساس درد مي‌كنند و ممكن است تهوع داشته باشند و استفراغ كنند. چاقي، مصرف برخي داروها و مواد مخدر نيز در ابتلا به پانكراتيت حاد موثر هستند. گاهي اوقات پانكراتيت حاد، خفيف است.

در اين شرايط ابتلا به اين بيماري پانسمان زخم بستر نگران‌كننده نيست، اما گاهي اوقات پانكراتيت حاد، شديد است و ابتلا به اين نوع از بيماري مي‌تواند به مرگ بيمار بينجامد. مصرف داروهاي ادرارآور، برخي آنتي‌بيوتيك‌ها مانند سولفاميت‌ها، داروهاي سركوب‌كننده سيستم ايمني بدن، برخي ويروس‌ها مانند ويروس اوريون، بعضي عفونت‌هاي باكتريايي، انگل‌ها و زهر عقرب و مار ازجمله عوامل ايجادكننده پانكراتيت حاد هستند.

از پيشگيري تا درمان

افراد براي پيشگيري از ابتلا به سرطان پانكراس بايد از مصرف خودسرانه داروها بپرهيزند و در صورتي كه زمينه ژنتيك ابتلا به اين بيماري را دارند، زير نظر پزشك قرار گيرند و تناسب اندام داشته باشند.

همچنين افراد ژل هيدروزورب مختلف به‌ويژه ميانسالان و كهنسالان نبايد هر نوع زردي را نشانه ابتلا به بيماري هپاتيت بدانند چون ممكن است زردي، علامتي از ابتلا به سرطان پانكراس باشد. علاوه بر آن، هر دردي در ناحيه معده را درد معده تلقي نكنند. در پايان تاكيد مي‌كنم پيشگيري مهم‌تر از درمان است.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده