همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دلايل عرق كردن هنگام خواب شب كه بايد آن‌ها را جدي گرفت

خود را خنك نگه دارد. اين موضوع يك پديده عادي براي همه افراد است كه با گرم شدن هوا يا انجام فعاليت‌هاي سنگين آن را تجربه مي‌كنند. اما تعريق شبانه ماجراي متفاوتي دارد و موضوعي چندان طبيعي و عادي بين همه انسان‌ها نيست.

به گزارش : عرق كردن شبانه مي‌تواند بسيار آزاردهنده باشد و حس ناخوشايندي هنگام خواب به وجود آورد. اين موضوع در شب‌هاي گرم تابستان مي‌تواند بيشتر هم آزاردهنده باشد، اما قطعاً گرماي شديد هوا علت اين اتفاق نيست. بنابراين اگر تعريق شبانه به نظر غيرعادي مي‌رسد و با روشن بودن تهويه هنگام شب نيز تغييري ايجاد نمي‌شود، بايد علت را جاي ديگر جست‌وجو كرد.

عفونت‌ها

عفونت بدن ناشي از بيماري سل يكي از علل مرتبط با تعريق هنگام خواب است. عفونت‌هاي باكتريايي ديگر كه باعث التهاب دريچه‌هاي قلب، التهاب استخوان‌ها و انواع آبسه‌ها مي‌شود نيز با تعريق شبانه همراه است. قطره آهن فروزومال ويروسي مثل ويروس اچ‌آي‌وي نيز از جمله عفونت‌هايي است كه باعث عرق كردن شديد هنگام خواب مي‌شود.

اگر بدن در حال مبارزه با عفونت ناشي از بيماري باشد، ممكن است باعث عرق كردن غيرطبيعي هنگام خواب شود و بعد از بهبود نيز تا مدتي اين نشانه و عوارض مشابه باقي بماند.

تعريق شبانه، نشانه جنگ بدن با سرطان

عرق هنگام خواب مي‌تواند يكي از نشانه‌هاي سرطان نيز باشد. شايع‌ترين سرطاني كه با تعريق شبانه همراه است سرطانغدد لنفاوي است. اگر پزشك معالج به وجود لنفوم در بدن شك داشته باشد، تعريق شبانه نخستين نشانه‌اي است كه مي‌تواند دليل مشخصي از وجود اين نوع سرطان باشد. بنابراين همان‌طور كه با كاهش وزن ناگهاني يا تب‌هاي بي‌دليل بايد نسبت به بروز مشكلي در بدن حساس شد، تعريق شبانه شديد را نيز بايد جدي گرفت.

اين موضوع هنوز سؤالي حل نشده براي پزشكان است كه چرا بعضي سرطان‌ها باعث تعريق شبانه مي‌شوند. به نظر مي‌رسد اين اتفاق نتيجه تلاش بدن براي از بين بردن سلول‌هاي سرطاني است.

اختلال در هورمون‌هاي بدن

پركاري تيروئيد يكي پماد سوختگي از نشانه‌هاي ايجاد تغييرات هورموني است و مي‌تواند باعث تعريق شبانه شود. در مجموع تعريق شبانه ممكن است با مشكلات هورموني مختلف در ارتباط باشد كه با مراجعه به پزشك مي‌توان آن‌ها را كنترل كرد و عوارض جانبي را تا حد زيادي كاهش داد. دوران يائسگي در زنان مي‌تواند يكي ديگر از علل تعريق شبانه به دليل اختلالات هورموني باشد. در اين دوران تغييرات هورموني به وجود آمده باعث بروز عوارضي مثل گرگرفتگي، تپش قلب، اضطراب و بي‌خوابي بي‌دليل و مشكلات ديگر جسمي و روحي مي‌شود. عرق كردن هنگام خواب يا به اصطلاح گرگرفتگي در ميان اين عوارض مي‌تواند بسيار آزاردهنده باشد و خواب راحت فرد را مختل كند. علاوه بر اين موضوع تغيير هورمون‌ها به دلايل ديگري مثل نزديك شدن به دوران بلوغ يا زمان بارداري زنان نيز مي‌تواند عامل تعريق هنگام خواب باشد.

پايين بودن قند خون

پايين بودن قند خون مي‌تواند عامل ديگر تعريق شبانه باشد. افرادي كه به انواع ديابت مبتلا هستند و انسولين تزريق مي‌كنند، ممكن است دچار تعريق هنگام شب شوند. در واقع با پايين آمدن قند در خون، اين يكي از مشكلاتي است هيدروژل كه براي بدن به وجود مي‌آيد.

تعريق، نشانه مشكلي درون بدن

شرايط غيرطبيعي نورولوژيكي مانند سكته مغزي، نوروپاتي اتونوميك يا غيرارادي و سندرم‌هاي عصبي پس از قاعدگي در شرايط خاصي ممكن است باعث عوارضي مثل تعريق هنگام خواب شود.

بعضي افراد كه تعريق شبانه را تجربه مي‌كنند نيز ممكن است در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي باشند و اين موضوع مي‌تواند زنگ خطري براي آن‌ها باشد.

ابتلا به بيماري‌هايي كه در آن‌ها سيستم ايمني بدن به اشتباه به سلول‌هاي طبيعي و سالم حمله مي‌كند نيز تعريق شبانه يك عارضه ثانويه است.

در بعضي افراد نيز بدن بدون علت خاص غدد عرق فعال‌تري دارد و معمولاً دست‌ها، پاها و زير بغل كه بيشتر با غدد عرق در ارتباط هستند خيلي وقت‌ها بي‌دليل خيس عرق مي‌شود.

عوارض مصرف داروها

بعضي داروها عوارض جانبي مثل تعريق شبانه در بدن ايجاد مي‌كنند. داروهاي ضدافسردگي يكي از داروهايي است كه باعث تعريق هنگام خواب شب مي‌شود و بين ۸ تا ۲۲ درصد افرادي كه اين داروها را مصرف مي‌كنند، دچار تعريق شبانه مي‌شوند. البته داروهايي پانسمان زخم مثل آسپيرين و استامينوفن و چند داروي روانپزشكي ديگر نيز مي‌توانند چنين اثري را ايجاد كنند كه معمولاً موقتي است و با قطع دارو، به مرور از بين مي‌رود.

چگونه آرامش را به خواب بازگردانيم؟

با وجود همه دلايلي كه براي تعريق شبانه گفته شد، ممكن است گاهي فقط يك شب يا به طور موقت بدن اين شرايط را تجربه كند و دلايلي مانند تغيير در سبك زندگي داشته باشد.

ورزش سنگين يا داشتن فعاليت بدني زياد دقيقاً پيش از خواب شب و نوشيدن نوشيدني‌هاي داغ، مصرف الكل و غذاهاي تند نزديك زمان خواب ممكن است باعث تعريق شبانه شود. اما اگر عرق كردن هنگام شب آزاردهنده شود، بيش از چند شب طول بكشد و با تغيير سبك زندگي از بين نرود، بايد در اولين فرصت اين موضوع با پزشك در ميان گذاشته شود. بعد از مراجعه به پزشك نيز درمان اين مشكل بستگي به علتي دارد كه باعث تعريق شبانه شده است. البته پيش از مراجعه به پزشك يا هنگامي كه فرآيند درمان علت بروز اين مشكل طولاني است، مي‌توان با تغيير سبك زندگي و تغذيه اين مسئله را تا حدودي كنترل كرد و از شدت آن كاست.

داشتن رژيم غذايي با چربي و قند كمتر، پوشيدن لوزالمعده پوشاك خنك‌تر هنگام خواب، دوش گرفتن پيش از خواب، داشتن فعاليت ورزشي سبك در طول روز، نوشيدن آب بيشتر در طول روز و غذا نخوردن حدود دو تا سه ساعت پيش از خواب مي‌تواند تا حد زيادي اين مشكل را التيام دهد و به خواب آرام‌تر كمك كند.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده