همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد

اگر كودكتان در برابر گرفتن سينه و تغذيه مستقيم از آن مقاومت مي‌كند، بدانيد كه راه درازي در پيش داريد؛ تمام صبر خود را به كار بگيريد و خود را براي دو قدم به جلو، يك قدم به عقب آماده كنيد.

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد

دكتر زخم|
سرويس مادر و كودك -
شير دادن به نوزاد يكي از لذت‌بخش‌ترين و شگفت‌انگيزترين تجارب مادرانه است كه البته مشكلات خود را دارد. گاهي اوقات نوزاد تازه متولد قادر نيست سينه مادر را بگيرد و از آن شير بنوشد؛ برخي از نوزادان نيز پس از هفته‌ها شير خوردن از سينه مادر، به يك‌باره آن را پس مي‌زنند. هر دو حالت مادر را به شدت نگران و غمگين مي‌كند؛ اما چاره‌ي كار صبر و كمك گرفتن از يك متخصص اطفال يا مشاور شيردهي است. ما در اين مقاله به بررسي دلايل نگرفتن سينه مادر و برخي از راهكارهاي متداول براي حل اين مسئله مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد.

علت نگرفتن سينه‌ي مادر توسط نوزاد تازه متولد شده

گاهي عدم تمايل نوزاد تازه متولد شده به شير خوردن از سينه مادر مي‌تواند يك عارضه جانبي ناشي از مشكلات زير باشد:

۱. كام كودك ضعيف باشد

اگر نوزاد بنا به دلايلي مثل شكاف لب (لب شكري) نتواند نوك پستان را به خوبي در دهان گرفته و اطراف آن را ببندد، مكيدن درمان خانگي سوختگي با آب جوش سينه مؤثر نبوده و شير از آن بيرون نخواهد آمد. هرچه نوزاد گرسنه‌تر و نااميدتر شود، شيردهي سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود تا جايي كه ممكن است كودك سينه را پس بزند.

۲. كودك نارس باشد

اگر كودك زودتر از موعد به دنيا بيايد، ممكن است نتواند از شير مادر تغذيه كند و به زمان بيشتري نياز داشته باشد. نوزاد نارس دهان كوچكي دارد و گاهي بايد صبر كرد تا دهان نوزاد اندكي بزرگ‌تر شود و بتواند نوك سينه را در خود جاي دهد. در اين فاصله مي‌توان براي تغذيه كودك از شير دوشيده استفاده كرد.

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد


۳. نوك سينه مادر صاف يا فرو رفته باشد

گاهي مي‌بينيم كه با وجود صاف يا فرورفته بود سينه مادر، نوزاد به راحتي از آن تغذيه مي‌كند؛ اما گاهي سختي اين مسئله سبب پس زدن پستان مادر و امتناع كودك از شير خوردن مي‌شود. راه‌هاي زيادي براي اصلاح موفقيت‌آميز اين نقص وجود دارد. راه ديگر تحريك پستان با شيردوش، درست قبل از شيردهي است.

۴. كودك نقص مادرزادي داشته باشد

گاهي اوقات شكستگي شانه، كبودي‌هاي ناشي از زايمان و ناتواني‌هاي عصبي يا جسمي، گرفتن سينه مادر و تغذيه از آن را براي كودك دشوار مي‌كند.

۵. توليد شير مادر با تأخير همراه باشد

معمولاً براي تازه مادرها و يا مادراني كه با برخي شرايط خاص دسته و پنجه نرم مي‌كنند، چند روز طول مي‌كشد تا شير راه خود را به بيرون باز كند. اين تأخير هم براي مادر و هم نوزاد نااميدكننده است و اين خريد قطره فروزومال نااميدي سبب مي‌شود نوزاد ديگر تمايلي به گرفتن پستان مادر نداشته باشد؛ اما شما اميد خود را از دست ندهيد و تا حد امكان كودك را به شير خوردن ترغيب كنيد.

6. نوزاد خواب‌آلو باشد

خواب‌آلودگي نوزاد كاملاً طبيعي است؛ اما پروسه‌ي زايمان و داروهايي كه حين زايمان به مادر داده مي‌شود، گاهي ميزان خواب‌آلودگي كودك را چند برابر مي‌كند. از سوي ديگر، زردي نوزاد يا بيماري‌هاي ديگر نيز مي‌توانند اثر مشابهي داشته باشند. قطعاً زماني كه كودك خواب است، تمايلي به گرفتن سينه مادر و شير خوردن ندارد. البته اين مسئله معمولاً موقتي است و خوشبختانه پس از مدتي برطرف مي‌گردد.

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد


علت نگرفتن سينه مادر توسط نوزاد شيرخوار

علاوه بر نوزادان تازه متولد شده، گاهي مي‌بينيم كه نوزادان شيرخوار پس از مدتي سينه مادر را پس مي‌زنند و از تغذيه مستقيم امتناع مي‌كنند كه به اعتصاب شيرخوار معروف است. برخي از متداول‌ترين دلايل اين اعتصاب، اين موارد هستند:

۱. مزه شير مادر تغيير كرده است

تغييرات هورموني ناشي از دوره قائدگي يا شروع مصرف قرص‌هاي ضدبارداري بر طعم شير مادر تأثير مي‌گذارند. اگر كودك طعم شير را دوست نداشته باشد، طبيعتاً علاقه‌اي به خوردن آن نخواهد داشت.

۲. كودك سرما خورده است

يكي از چالش‌هاي بزرگ مادران، تغذيه سرماخوردگي نوزاد است. اگر كودك بيمار باشد، نفس كشيدن براي او در طول تغذيه سخت خواهد بود؛ از اين رو تمايلي به شير انواع پانسمان نقره خوردن نشان نمي‌دهد.
بيشتر بخوانيد: درمان سرماخوردگي نوزاد با ۵ راهكار كاربردي و مهم


۳. كودك درد دارد

شير خوردن براي كودكي كه با درد دندان، عفونت گوش يا برفك دهان دست و پنجه نرم مي‌كند، دردناك است؛ به همين جهت از گرفتن سينه مادر امتناع مي‌كند.

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد


۴. سينه مادر كم شير است

با كاهش ميزان شيردهي پستان مادر نسبت به گذشته، كودك علاقه‌ي خود به شير خوردن را از دست مي‌دهد.

بيشتر بخوانيد: افزايش شير مادر با روش هاي طبيعي، غذا و دارو


۵. كودك نمي‌تواند تمركز كند

هر روزي كه مي‌گذرد، نوزاد نسبت به فضاي پيرامون كنجكاوتر مي‌شود. گاهي آن‌قدر چيزهاي جالب در اطراف خود مي‌يابد كه ديگر تمايلي به گرفتن سينه مادر ندارد.

۶. كودك سريع شير مي‌خورد

هرچه سن نوزاد بيشتر مي‌شود، سرعت شير خوردن او نيز افزايش مي‌يابد؛ بنابراين اگر مي‌بينيد كودكتان فقط براي چند دقيقه شير مي‌خورد و بعد سينه را پس مي‌زند، جاي نگراني نيست؛ احتمالاً سير شده است.

راه هاي علاقه‌مند كردن نوزاد به شير مادر

  • مطمئن شويد كه نوزاد پستان را به شكل صحيح مي‌گيرد.
  • شيردهي را در محيط آرام، تاريك و دور از هرگونه حواس‌پرتي انجام دهيد
  • وضعيت‌هاي شيردهي مختلف را امتحان كنيد؛ برخي از نوزادان قيمت پماد زخم بستر فقط در يك پوزيشن خاص سينه مادر را مي‌گيرند.
  • كودك را مرتب در موقعيت شير خوردن قرار دهيد؛ اما هرگز او را مجبور نكنيد. اگر شيردهي براي كودك به يك تجربه منفي تبديل شود، ممكن است علاقه‌مند كردن مجدد او به شير خوردن از سينه مادر به‌مراتب سخت‌تر باشد. هرگاه نوزاد از گرفتن سينه امتناع كرد، چند دقيقه صبر كرده و بعد دوباره امتحان كنيد.
  • استرس را از خود دور كنيد؛ نگراني و اضطراب توليد شير را كاهش مي‌دهند.
  • اگر نوزاد به هيچ طريقي سينه را نمي‌گيرد، شير خود را با دست يا شيردوش تخليه كنيد تا توليد شير توسط بدن با مشكل مواجه نشود.
  • در اين فاصله كه مدام شير خوردن از پستان را به كودك پيشنهاد مي‌كنيد؛ او را با شير دوشيده تغذيه كنيد؛ به هيچ‌وجه شير خشك را جايگزين شير خود نكنيد.
  • در نهايت براي حل اين مسئله از يك متخصص اطفال كمك بخواهيد.

نگرفتن سينه مادر؛ دلايل و راه‌هاي علاقه‌مند كردن نوزاد
كلام آخر

گاهي اوقات ترفندهايي مثل پخش كردن موسيقي حين شيردهي يا برخي از صداها مثل سشوار و جاروبرقي در كمال تعجب اثربخش هستند. توجه داشته باشيد مادامي كه كودك به گرفتن سينه عادت نكرده است، تغذيه را به روش شيردهي با فنجان يا شيردهي با قطره‌چكان انجام دهيد. شيشه شير علاوه بر آنكه كودك را به گرفتن سينه بيش از پيش بي‌علاقه مي‌كند، مي‌تواند موجب عفونت يا بد فرم شدن فك و دندان او در بزرگ‌سالي شود. با فوايد شير مادر براي نوزاد دلبند خود آشنا شويد و در اين صورت است كه هرگز تحت هيچ شرايطي در پزشكي كودكان مقابل سينه نگرفتن نوزاد تسليم نخواهيد شد. صبور باشيد، روش‌هاي مختلف را امتحان كنيد و از يك پزشك اطفال كمك بخواهيد. تجربه شما از اين مشكل چيست و چگونه نسبت به حل آن اقدام كرده ايد؟ ديدگاه‌ها و تجربياتتان را با ما و ديگر مخاطبان دكتر زخمدرميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده