همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آشنايي با پروتز مصنوعي دست و پا در يكي از مجهزترين مراكز توليد دست و پاي مصنوعي كلينيك ارتوپدي فني آتل

پروتز چيست؟

در علم ارتوپدي به اندام مصنوعي كه جايگزين قسمت از دست رفته بدن مي شود و در توانبخشي پس از قطع عضو و كمك به تحرك بيماران ميكنند را پروتز مي گويند.

اندام از دست رفته مي تواند بصورت مادرزادي، آسيب هاي شديد ناشي از تصادف، ديابت و اختلال رگهاي خوني (تصلب شريان)

اينكه پروتز چقدر عملكرد خوبي را بزاي بيمار فراهم كند بستگي به:

  • اندازه بودن پروتز- نوع سوكت و اجزاي آن- سن و شرايط بدني
  • پروتز اندام سه بخش اصلي دارد: رابط، اجزاء، پوشش

انواع پروتز:

پروتزهاي جزئي دست (Partial Hand)

پروتزهاي بالاي ران  (Trans-Femoral)

پروتز زير زانو (Trans-tibial)

انواع پروتز مجموعه آتل عبارتند از: مشاهده انواع پروتز در سايت كلينيك آتل

پروتز مصنوعي دست، پا ، پروتز زير زانو ، پروتز بالاي زانو

انتخاب پماد عسل خارجي پروتز مناسب

سبك و نوع پروتز مناسب در هر  بيمار تصميمي است كه توسط تيم ارتوپد فني و ديگر متخصصاني كه بخشي از تيم توانبخشي هستند و بنابر نياز بيمار انجام مي شود. مهمترين نكته اي كه در اين رابطه مورد توجه قرار گيرند عبارتند از: شكل و وضعيت اندام باقي مانده بيمار، تاريخچه پزشكي بيمار، هر شرايطي كه ممكن است بر توانايي بيمار براي استفاده از پروتز و توانايي هاي عملكردي بيمار تاثير گذارد كه معمولا به عنوان “سطح عملكردي” شناخته شود.

خوشبختانه در كلينيك ارتوپدي فني آتل با آخرين متدها ي روز دنيا بيمار تحت مراقبت قرار گرفته و عملكرد از دست رفتهء عضو قطع شده را بر ميگردانيم.بسيار مهم است كه جراح در هنگام قطع عضو بيمار نقاط استخواني بر جاي نگذارد چرا كه هنگام دريافت پروتز محصولات مدي هاني اين نقاط برجسته استخواني ايجاد اصطكاك كرده و راه رفتن با پروتز را در مواردي غير ممكن ميسازد دليل تجمع مايع ميان بافتي در انتهاي استمپ (عضو باقي مانده) و كندي خون رساني؛ اين ناحيه متورم و گاهي اوقات دردناك ميشود كه در كلينيك ارتوپدي فني آتل با بانداژ كردن مخصوص و آموزش آن به بيمار موجب كنترل ادم و ورم استمپ شده و همچنين موجب تسريع بهبودي جاي بخيه ها و زخم هاي احتمالي ميگردد

مراحل بانداژ كردن استمپ در سايت كلينيك آتل قرار داده شده است و به شكل زير است:

در برخي موارد بر روي استمپ تحمل وزن كردن و راه رفتن با پروتز هاي غير استاندارد يا در برخي موارد راه رفتن روي عضو قطع شده بدون هر پروتزي موجب انحراف مكانيكي استخوان ها روي هم شده كه كار فرد آمپوته را تا آخر عمر دچار مشكلات عديده اي براي استفاده از پروتز ميكند. ضمنا تقويت عضلات موجب تسهيل استفاده از پروتز خواهد شد. چرا كه در حين جراحي به علت بي تحركي عضلات و هم چنين از دست رفتن مقداري از عضله (دراثر قطع عضو)، ماهيچه هاي باقي مانده دچار آتروفي و لاغري ميشوند كه نياز به تقويت اين عضلات براي استفاده از پروتز الزامي است

در توان بخشي بيماران قطع عضو گاهي از پروتز موقت يا دايم استفاده ميشود. پس از كنترل مدي هاني 405 ادم و خوابيدن ورم پا بايد تا حاصل شدن اندازه واقعي استمپ و تهيه پروتز نهايي عضو قطع شده صبر نماييم ؛ براي كوتاه تر شدن زمان لاغر شدن و ثابت ماندن حجم پاي قطع شده ميتوان پروتز موقته چند ماهه براي بيمار تجويز كرد.

ما درمجموعه آتل با تجربه يي طولاني در توليد پروتزهاي پا براين باوريم  كه جهت بدست اوردن بهترين عملكرد روي عضو ازدست رفته؛ ميبايست از بهترين پروتزهاي دائم يا موقتي استفاده شود تا بدينوسيله باعث ايجاد شرايط مطلوب روحي و جسمي بيمار و بيشترين ميزان موفقيت در زمان و نحوه درمان بيمار شود و دراين راستا ميكوشيم تا بيمار خود را براي برگرداندن به جامعه و زندگي عادي و استقلال فردي مهيا سازد.

فيلم زير نمونه يكي از بيماراني ست كه مفتخريم باتوليد پروتز پاي قطع شده ايشان در بازتواني بيمار و برگشت به زندگي عادي همراه وي بوديم.

كلينيك ارتوپدي فني آتل پلي بسوي سلامتي درعيوب حركتي بدون جراحي

مدي هاني ژل مدي هاني


منبع

تظرات ارسال شده