همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بيماري خاموشي كه جانتان را تهديد مي كند .علائم مرموز لوسمي را بيشتر بشناسيد

لوسمي مغز استخوان مقدار بسيار زيادي از سلول‌هاي سفيد خون، غيرعادي توليد مي‌شود و بدن توانايي مقابله با بيماري‌ها را نخواهد داشت.

به گزارش : خون از مايعي به نام پلاسما و سلول‌هاي شناور كه مغز استخوان آن را توليد مي‌كند، تشكيل شده است؛ مغز استخوان ماده‌اي نرم و اسفنجي شكل است كه داخل استخوان‌ها يافت مي‌شود، اين ماده حاوي سلول‌هايي است كه به آنها سلول‌هاي مادر يا سلول پايه مي‌گويند و وظيفه توليد سلول‌هاي خوني را به عهده دارند.

در سرطان خون يا لوسمي مغز استخوان مقدار بسيار زيادي از سلول‌هاي سفيد خون غيرعادي توليد مي‌كند؛ اين سلول‌ها با سلول‌هاي خون نرمال و عادي متفاوت هستند و درست عمل نمي‌كنند درنتيجه، توليد سلول‌هاي سفيد خون طبيعي را متوقف مي‌كند و توانايي فرد را در مقابله با بيماري‌ها از بين مي‌برند.

سلول‌هاي لوسمي همچنين بر توليد ساير انواع سلول‌هاي خوني از جمله گلبول‌هاي قرمز خون كه اكسيژن را به بافت‌هاي بدن‌ مي‌رسانند و پلاكت‌هاي خوني كه از لخته شدن خون جلوگيري مي‌كنند، نيز فشار مي‌آورد .

علت قطره آهن فروزومال بروز لوسمي چيست؟

محمدرضا نورمحمدي آنكولوژيست اظهار كرد: سرطان خون به دليل متغير‌هاي ناشناخته و مستقل متعددي كه موجب تغييرات سلول‌ها مي‌شود، در سيستم تكثير سلول‌هاي مغز استخوان تداخل ايجاد مي‌كند؛ عامل مستعد و پيشتاز در تظاهر سرطان خون مانند هر سرطان ديگري از به هم خوردن نظم تقسيم سلولي به وجود مي‌آيد.

چه عواملي روند سرطان خون را افزايش مي‌دهد؟

نورمحمدي به روند بدخيمي سرطان خون اشاره كرد و گفت: لوسمي در مردان بيشتر تظاهر مي‌كند، سابقه قبلي ابتلا به برخي از بيماري‌هاي خوني و يا سابقه قبلي ابتلا به سرطان، عوامل ژنتيكي و استعداد ميزبان، تشعشعات، اعتياد به دخانيات، آلاينده‌هاي موجود در هواي محيط زيست و محل كار، نارسايي مكانيسم ايمني طبيعي بدن و سن روند سرطان خون را افزايش مي‌دهند.

لوسمي چه نشانه‌هايي دارد؟

وي افزود: كم خوني، لثه‌هاي خوني و متورم، كبودي پوست، تب خفيف، درد استخوان، خونريزي شديد و پي درپي و پديدار شدن خون در ادرار يا مدفوع كودك نشانه‌هاي نمادين لوسمي است كه با ديدن اين علائم حتما بايد به پزشك مراجعه كرد؛ نشانه‌هايي مانند علائم پماد سوختگي لوسمي مي‌توانند در كودكاني كه از اختلالات گوناگون ديگري رنج مي‌برند نيز ظاهر شوند.

بزرگي جگر يا طحال از نشانه‌هاي بارز لوسمي

اين آنكولوژيست با بيان اينكه بزرگي جگر يا طحال از نشانه‌هاي بارز لوسمي است، بيان كرد: هنگامي كه سلول‌هاي سفيد سرطاني در لام خون محيطي ديده شود بايد به وجود اين بيماري شك كرد كه با آزمايش مغز استخوان تشخيص قطعي مي‌شود.

وي درباره راه‌هاي تشخيص سرطان خون، گفت: معاينات فيزيكي، آزمايش خون، نمونه گيري از مغز استخوان و عكسبرداري و سونوگرافي از راه‌هاي تشخيص سرطان خون است؛

آيا سرطان خون قابل درمان است؟

اين آنكولوژيست اظهار كرد: درمان لوسمي بستگي به نوع لوسمي، وضعيت بيماري در شروع درمان، سن، سلامت عمومي و چگونگي واكنش بيمار به نوع درمان دارد؛ براي درمان سرطان خون از روش‌هاي شيمي درماني، پرتو درماني و پيوند مغز استخوان و پيوند سلول‌هاي بنيادي استفاده مي‌شود.

نورمحمدي درباره راه‌هاي درماني سرطان، گفت: به علت بكارگيري دارو‌هاي ضدسرطان جديد بقاي بيماران سرطان خوني در چند سال گذشته افزايش داشته است؛ اين دارو‌ها منجر به فروكش كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم كردن نشانه‌ها مي‌شود و جريان درمان بيماري بدتر نمي‌شود و حتي بيماران تا اندازه‌اي درمان مي‌شوند.

انواع سرطان خون چيست؟

علي ارغواني متخصص داخلي اظهار كرد: لوسمي با توجه به نوع سلول‌هاي موجود در بافت مغز استخوان كه دچار سرطان شده است تعريف مي‌شود و اشكال مختلفي از اين نوع سرطان وجود دارد كه هر كدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند، سرطان خون براساس طيف، شدت و سرعت پيشرفت روند بيماري به ۲ دسته حاد و مزمن تعريف مي‌شود.

وي درباره لوسمي حاد و مزمن، گفت: در لوسمي حاد، رشد بيماري سريع و تعداد زيادي گلبول‌هاي سفيد نارس مطرح است و مدت فاصله زماني بين شروع بيماري و گسترش دامنه آن بسيار كوتاه است و در لوسمي مزمن، رشد بيماري آهسته، همراه با تعداد بيشتري سلول‌هاي سرطاني بالغ است و مدت فاصله زماني بين شروع بيماري و گسترش دامنه آن طولاني‌ است.

خون و انواع سلول‌هاي خوني

اين متخصص داخلي تشريح كرد: خون از مايع لزجي به نام پلاسما و سلول‌هاي شناور آن كه به وسيله مغز استخوان توليد مي‌شود تشكيل شده است؛ مغز استخوان ماده‌اي نرم و اسفنجي شكل است كه داخل هيدروژل استخوان‌ها يافت مي‌شود؛ اين ماده حاوي سلول‌هايي است كه سلول‌هاي مادر يا سلول پايه ناميده مي‌شود و وظيفه آنها توليد سلول‌هاي خوني است.

ارغواني با اشاره به اينكه سه نوع ياخته خوني وجود دارد، گفت: ياخته‌هاي خوني شامل گلبول‌هاي سفيد، گلبول‌هاي قرمز و پلاكت هستند؛ گلبول‌هاي سفيد مسئوليت دفاع از بدن را در مقابل عوامل خارجي عهده‌دار هستند، گلبول‌هاي قرمز خون اكسيژن را به بافت‌ها مي‌رساند و فرآورده‌هاي زائد را از اندام‌ها و بافت‌ها جمع آوري‌ مي‌كند، پلاكت‌ها هم وظيفه انعقاد خون و جلوگيري از خونريزي را بر عهده دارند.

وي با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان خون بيان كرد: تورم و خونريزي لثه‌ها و خونريزي مكرر بيني، تظاهر لكه‌هاي قرمز دانه اناري زيرجلدي پوست، ضعف و لاغري و احساس خستگي مفرط، احساس سيري و بي اشتهايي و خواب آلودگي، درد‌هاي استخوان و مفاصل، تب و لرز و نشانه‌هاي شبيه سرماخوردگي، تنگي نفس در اثر فعاليت، لخته يا منعقد نشدن خون در پي ايجاد زخم يا بريدگي، عفونت‌هاي مكرر و عود آنها، تورم و بزرگي حجم غده‌هاي لنفادي، طحال و كبد و كم خوني از علائم هشداردهنده سرطان خون است.

حالت تهوع و استفراغ؛ نشانه‌اي خطرناك در بدن

اين متخصص داخلي يادآوري كرد: علاوه بر نشانه‌هاي پانسمان زخم فوق ممكن است عوارضي در بيمار ظاهر شود كه به اجتماع ياخته‌ها و سرايت سرطان به اندام‌هاي ديگر بدن مربوط باشد، در چنين مواردي بيمار از سردرد، حالت تهوع و استفراغ، كاهش سطح هوشياري، تشنج، عدم حفظ تعادل، تورم در ناحيه گردن و صورت شكايت مي‌كند.

باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده