همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مرگ دختر جوان,اخبار حوادث,خبرهاي حوادث,جرم و جنايت
استنشاق

گاز منتشر شده از قرص برنج در منزل يك خانواده‌ي دشتستاني، موجب بروز مسموميت شديد، مرگ يك تن و بستري شدن ساير اعضاي خانواده در بيمارستان شد...

مدير روابط عمومي و بين الملل دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به جزئيات اين خبر عنوان كرد: خانواده مذكور ابتدا به مركز خدمات جامع سلامت شهر آبپخش درمان خانگي سوختگي با آب جوش از توابع شهرستان دشتستان مراجعه كرده و مورد معاينه و معالجه اوليه قرار گرفتند و بعد از بازگشت به منزل يك نوبت به مطب شخصي مراجعه نمودند كه با همان تشخيص به منزل مراجعت كردند و سپس به علت وخامت حالشان به بيمارستان شهيد گنجي برازجان منتقل شدند.سيد مجيد حسيني افزود: متاسفانه اين خانواده در اثر استنشاق بخارات قرص برنج مسموم شده بودند كه پس از گرفتن آزمايش و پرس و جو از خانواده بيمار، اين مسموميت مسجل شد. همچنين در بازرسي كارشناسان بهداشت محيط از منزل اين خانواده، وجود خشاب هاي قرص برنج مشاهده و تاييد پزشكي كودكان شد.

وي ضمن تسليت به اين خانواده و آرزوي سلامتي و شفاي عاجل براي ساير مصدومان اين واقعه بيان كرد: متاسفانه دختر جوان -۱۷ ساله- اين خانواده بر اثر شدت مسموميت جان باخته و دختر ديگر نيز هم اكنون با وضعيت بحراني در بخش ICU بستري است.مدير روابط عمومي و بين الملل دانشگاه علوم پزشكي بوشهر اظهار كرد: مادر و دو پسر خانواده در بخش داخلي بيمارستان شهيد گنجي شهر برازجان بستري بوده و شرايط نسبتا متعادلي دارند.حسيني اضافه كرد: خوشبختانه پدر اين خانواده دچار مسموميت نشده و علت دقيق اين حادثه نيز در دست بررسي است.وي با اشاره به خطرهاي ناشي از به كار بردن پماد مديكال هاني قرص برنج، تاكيد كرد: قرص برنج جزو سم هاي بسيار خطرناك براي انسان بوده و لازم است مردم بدانند كه هرگز نبايد از اين قرص حتي براي مبارزه با حشرات و جوندگان استفاده كنند.

مدير روابط عمومي و بين الملل دانشگاه علوم پزشكي بوشهر عنوان كرد: مردم براي مبارزه با آفت ها و حشرات و جوندگان، بايد از شركت هاي مُجازي كه از سوي مركز بهداشت استان و شهرستان داراي مجوز هستند، كمك بگيرند. قرص برنج با نام علمي «فسفيد آلومينيوم» و اسم فرنگي «سلفوس»، ماده اي است با تركيب فسفيد كه به شكل قرص هاي سه گرمي و به رنگ خاكستري تيره در بسته هاي انواع پانسمان نقره استوانه اي، به ميزان ۱۰ قرص در هر بسته عرضه و با قيمتي نازل فروخته مي شود. اين قرص كه برخي افراد از آن به عنوان يك حشره‌كش و براي جلوگيري از فساد برنج و ماندگاري آن استفاده مي كنند خاصيت تصعيد (تبديل جامد به بخار) دارد و در اثر اين تصعيد، گاز فسفين آزاد مي كند كه گاز آزاد شده سبب مي شود لارو يا حشرات در دانه هاي غلات به ويژه غلات انبار شده از بين برود.

اگر گاز اين قرص در فضاي آزاد رها شود قابل استشمام خواهد بود كه بويي بسيار نامطبوع همچون ماهي گنديده داشته و استنشاق آن براي انسان خطر آفرين است. اين ماده سمي به راحتي جذب دستگاه خريد قطره فروزومال گوارش شده و بعد از حل شدن در مايعات بدن و رطوبت معده باعث توليد گاز خطرناك فسفين مي‌شود.مسموميت با قرص برنج از مرگ‌آورترين مسموميت‌هايي است كه مرگ حتمي را به دنبال دارد و تاكنون راهكاري براي نجات جان بيماران دچار به آن يافت نشده است. سم قرص برنج سمي است كه بر روي سلول‌هاي بدن تاثير بدي داشته و قادر است تنفس سلولي را از بين ببرد و باعث آسيب جدي به اعضا و ارگان‌هاي حساس بدن مانند كليه‌ها و قلب مي‌شود.



منبع

تظرات ارسال شده