همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راه حل پيشگيري از اختلالات يادگيري در دانش آموزان /مصاحبه اختصاصي

ميليون و پانصد هزار دانش آموز در ايران دچار افت تحصيلي هستند كه مي توان گفت بخش اعظم آن به ناتواني هاي يادگيري باز مي گردد.

خبرنگار گفتگويي اختصاصي با دكتر محمد حاتمي، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ايران انجام داده و در خصوص "اهميت غربالگري اختلالات يادگيري در دانش آموزان" صحبت كردند؛

طرح غربالگري اختلالات يادگيري در دانش آموزان

وي در ابتدا گفت: اختلالات يادگيري در بچه ها خصوصا دانش آموزان دوره ي ابتدايي امري شايع است و طرح غربالگري اين مسأله بايد در آموزش و پرورش پياده شود.

او مري انسان ضمن انتقاد به طرح فعلي غربالگري اختلالات يادگيري در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بايد اين طرح مهم را به سازمان نظام روانشناسي واگذار كند و ما در مقاطع مختلف پيش دبستان، دبستان و دبيرستان براساس آزمون هاي خاص، مشاهدات و مصاحبه با دانش آموزان تشخيص مي دهيم كه آيا او دچار اختلالات يادگيري هست يا نه.

همچنين دكتر حاتمي گفت: اگر هر كدام از مدارس تهران يا شهرهاي ديگر را در اختيار من قرار دهند من مي توانم به شما در رابطه با ناتواني هاي يادگيري، بيش فعالي و اختلالات ديگر دانش آموزان آمار و آطلاعات لازم را بدهم.

احتلالات يادگيري داشن آموزان مختص ايران نيست

وي خاطرنشان كرد: البته بايد بگويم كه اختلالات يادگيري امري طبيعي است چسب زخم بستر و تنها مربوط به كشور ما نيست بلكه در تمام كشورها درصدي از جامعه دانش آموزي دچار افت تحصيلي، ناتواني يادگيري، بيش فعالي و اختلالات رواني ديگر هستند.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ايران افزود: موضوع مهم اين است كه بايد از اختلالات يادگيري پيشگيري شود و اين پيشگيري هم فقط از راه غربالگري اتفاق مي افتد.

عدم همكاري وزارت آموزش و پرورش با سازمان روانشناسي

او با اشاره به اينكه معناي غربالگري اين است كه تشخيص دهيم اين دانش آموز به لحاظ اختلالات يادگيري در چه وضعيتي است، به گفت: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش درها را به سوي مشاوران و روانشناسان ما مي بندد و حضور آن ها را در كنار دانش آموزان و مدارس محدود مي كند.

حاتمي درمان تاول سوختگي با آب جوش در اين خصوص ادامه داد: بارها ديده ايم كه دانشجويان دكتراي ما براي انجام كارهاي تحقيقاتي به وزارت آموزش و پرورش مراجعه كرده اند و با انواع و اقسام مشكلات مواجه شده اند و حتي باعث شده اين دانشجويان كلا از فعاليت علمي خود در آموزش و پرورش منصرف شوند.

پايان نامه هاي روانشناسي مبتني بر نياز جامعه نيست

او همچنين خطاب به آموزش و پرورش، وزارت علوم و دانشگاه ها اين سؤال مهم را هم مطرح كرد: چرا پايان نامه هاي رشته هاي علوم انساني ما را بر مبناي نياز جامعه تصويب نمي كنند؟

اين روانشناس گفت: متأسفانه عدم همكاري نهاد و ارگان هاي مختلف با دانشجويان روانشناسي باعث مي شود كه پايان نامه اي را تصويب كنيم كه آن دانشجو فقط بتواند كرم رژودرم براي گوشت اضافه كاري را به پايان برسد كه لزوما مبتني بر نياز جامعه هم نيست!

دكتر محمد حاتمي اظهار كرد: ما بايد نيازهاي آموزش و پرورش را شناسايي كنيم و در اختيار دانشگاه ها قرار دهيم و با دادن امكانات و تسهيلات، از دانشجودكتر زخماي مشاوره و روانشناسي بخواهيم كه كار پژوهشي خود را در آموزش و پرورش انجام دهند.

يك و نيم ميليون دانش آموز دچار افت تحصيلي هستند

وي تأكيد كرد: با بستن درهاي مدارس به روي روانشناسان و مشاوران هيچ مسأله اي نه تنها حل نمي شود بلكه روز به روز به مسائل و مشكلات رواني دانش آموزان ما افزوده خواهد شد.

دكتر محمد حاتمي، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره پماد آلفا ايران در آخر به گفت: نزديك به يك ميليون و پانصد هزار دانش آموز در ايران دچار افت تحصيلي هستند، كه مي توان گفت بخش اعظم آن به ناتواني هاي يادگيري باز مي گردد كه حتما بايد تحت مشاوره هاي روانشناسي قرار بگيرند.

گفتگو: مشكات سخاوتي



منبع

تظرات ارسال شده