همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين خوراكي ها از شر رفلاكس معده رها شويد

نوشيدني‌ها و غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده و همچنين پرهيز از خوردن و نوشيدن مواد مضر، علائم رفلاكس اسيدي را كاهش و چه بسا درمان كنيد، چون معده پذيراي آن چيزي است كه خورده و آشاميده مي‌شود.

به گزارش احتمالاً افراد مبتلا به رفلاكس اسيدي يا سوزش معده نوعي سوزش همراه با درد را در قسمت‌هاي حلق و سينه خود احساس مي‌كنند. شايد لازم است اين افراد مصرف غذا‌ها يا نوشيدني‌هاي خاصي را از رژيم غذايي خود حذف كنند. رفلاكس اسيدي هنگامي اتفاق مي‌افتد كه دريچه‌اي كه معده را به مري يا لوله غذا متصل مي‌كند، تضعيف شود. وقتي كه چنين حالتي پيش مي‌آيد، اسيد معده به مري باز مي‌گردد.

اسيد معده يك ماده سوزش آور است، بنابراين پوشش مري نيز همراه با بازگشت آن ملتهب شده و مي‌تواند موجب ناراحتي و احساس درد در فرد شود. رفلاكس اسيدي يا سوزش معده يكي از معمول‌ترين علائم نوعي بيماري مزمن تر، اما معمول سيستم گوارشي به نام بيماري رفلاكس معده به مري (GERD) باشد.

در اين مقاله نوشيدني‌ها و غذا‌هايي را كه افراد مبتلا به رفلاكس اسيدي نبايد مصرف كنند، و همچنين نوشيدني‌ها و غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده را معرفي مي‌كنيم.

بهترين غذا‌هايي كه علائم رفلاكس اسيدي را رفع مي‌كنند كدامند؟

۱. موز

يكي از غذا‌هاي اسپري اوپسايت مفيد براي رفلاكس معده، موز است. اين ميوه كم اسيد مي‌تواند با اندودن پوشش مري سوزش دار به افراد مبتلا به رفلاكس اسيدي كمك كند. در واقع موز با انجام اين كار به مبارزه بدن با ناراحتي كمك مي‌كند. موز سرشار از فيبر است، بنابراين مي‌تواند در تقويت سيستم گوارش انسان نقش داشته باشد. اين ميوه در واقع براي درمان خانگي سوء هاضمه مفيد است. يكي از فيبر‌هاي حل شده در موز، پكتين است. اين ماده نيز به حركت محتواي معده از طريق دستگاه گوارش كمك مي‌كند و اين كار مفيدي است، چون غذا‌هايي كه در آنجا باقي مي‌مانند به توليد اسيد ادامه مي‌دهند.

۲. هندوانه

هندوانه نيز در فهرست غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده قرار دارد. اين ميوه، مانند موز، كاملاً قليايي است. هندوانه يكي از منابع خوب منزيم، كه در بسياري از دارو‌هاي درمان رفلاكس معده وجود دارد، محسوب مي‌شود. علاوه بر اين، هندوانه داراي پي اچ (يك كميت مهم لگاريتمي است كه ميزان اسيدي يا بازي بودن مواد را مشخص مي‌كند) ۶.۱ است، به اين ترتيب مقدار اسيدي بودن آن‌ها معتدل است. به ويژه طالبي و هندوانه عسلي براي اين منظور مفيد هستند.

۳. بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر هم مانند ساير غذا‌هاي پر فيبر مي‌تواند در رفع علائم رفلاكس اسيدي مؤثر باشد. پس در فهرست غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده قرار مي‌گيرد. فيبر نه فقط سلامت روده را ارتقا مي‌دهد، بلكه يبوست را نيز كاهش مي‌دهد و پس از مصرف آن براي مدت زيادي احساس سيري خواهيد كرد. واضح است كه در هنگام احساس سيري احتمال پرخوري و همچنين بالا آوردن مواد موجود در معده به مري كاهش مي‌يابد. مي‌توانيد با اضافه كردن اسميت اند نفيو شير كم چرب و بادامي لذت بيشتري از بلغور جو دو سر ببريد، چون هر دوي آن‌ها كم چرب و بسيار قليايي هستند.

۴. ماست

يكي ديگر از غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده، ماست است. ماست هم مانند موز عمل مي‌كند. اين ماده غذايي داراي تأثيرات تسكين دهنده است و با ناراحتي معده مبارزه مي‌كند. ماست حاوي پروبيوتيك است: نوعي باكتري مفيد كه در دستگاه گوارش ديده مي‌شود و به ارتقاي سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. ماست يكي از منابع پروتئين است و توانايي شما براي هضم مناسب غذا را بهبود مي‌بخشد. شما مي‌توانيد مقداري زنجبيل به ماست اضافه كنيد تا تأثيرات آن را بيشتر نماييد. زنجبيل مي‌تواند نقش ضد التهابي را در سيستم بدن شما داشته باشد.

۵. سبزيجات

اگر به رفلاكس اسيدي مبتلا شده ايد، اما به مصرف سبزيجات علاقمند هستيد، پس مي‌توانيم بگوييم كه از جنبه‌اي شانس آوريده ايد. موادي مانند مارچوبه، اسفناج، كلم بروكلي خام و كلم فندقي تا اندازه زيادي قليايي هستند، به اين معني كه براي معده و سيستم گوارشي مفيدند و در ميان غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده قرار دارند. مقدار چربي و قند در سبزيجات كم است، به همين دليل عملكرد مناسبي در كاهش اسيد معده دارند.

در پايان اين بخش بايد ذكر كرد كه اگر سؤالي در مورد رژيم غذايي خود داريد، حتماً با پزشك متخصص مشورت كنيد. بعضي از غذا‌ها شايد علائم را در برخي افراد تسكين دهند، اما باعث تشديد علائم در افرادي ديگر شوند. پس با پزشك مشورت كنيد و يك برنامه غذايي فردي ويژه خود را تنظيم نماييد.

اما پيچش بيضه به غير از مواد غذايي، نوشيدني‌ها هم تأثيرات قابل توجهي بر رفلاكس معده دارند، پس در بخش بعدي به نوشيدني‌هايي كه نبايد بنوشيد، اشاره مي‌كنيم.

از مصرف چه نوشيدني‌هايي پرهيز كنيم؟

تعدادي از نوشيدني‌ها افراد مبتلا به رفلاكس اسيدي را با تهديدات جدي روبرو مي‌كنند. مديريت علائم رفلاكس اسيدي با يادگيري و پرهيز از مصرف برخي مواد انجام مي‌شود. هرچند شماري از نوشيدني‌ها و غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده وجود دارند، اما تعدادي ديگر نيز احتمال رفلاكس اسيدي را بالا مي‌برند. در اينجا شماري از نوشيدني‌هاي مضر را نام مي‌بريم:

۱) الكل

الكل دريچه بين معده و مري را آرام كرده و معده را براي توليد اسيد بيشتر تحريك مي‌كند.

۲) نوشيدني‌هاي گازدار

حباب‌هاي موجود در نوشيدني‌هاي گازدار در معده منبسط مي‌شوند. همين امر به اسفنكتر فشار آورده و مي‌تواند اسيد و محتواي معده را به سوي مري باز گرداند.

۳) نوشيدني‌هاي كافئيني

قهوه، چاي و نوشابه حاوي كافئين هستند كه رفلاكس اسيدي را تشديد مي‌كند. نوشيدن نسخه‌هاي غير كافئيني اين نوشيدني‌ها مي‌تواند براي به حدأقل رساني علائم رفلاكس معده مفيد باشد.

۴) سيكاكر شكلات

شكلات هم حاوي كافئين و هم كاكائو است و هر دوي اين مواد علائم رفلاكس معده را افزايش مي‌دهند. پس كاكائوي گرم و شير شكلاتي مي‌توانند براي افراد مبتلا به رفلاكس اسيدي مضر باشند.

۵) آب مركبات

آب تهيه شده از ميوه‌هاي خانواده مركبات، از قبيل پرتقال يا گريپ فروت، تا اندازه زيادي اسيدي هستند. همين امر نيز مي‌تواند رفلاكس معده را وخيم‌تر سازد.

چه نوشيدني‌هايي را مصرف كنيم؟

غذا‌ها و نوشيدني‌هاي كمي هستند كه تأثيرات مثبتي بر رفلاكس اسيدي بر جا بگذارند. پس مصرف نوشيدني‌ها و غذا‌هاي مفيد براي رفلاكس معده و پرهيز از نوشيدني‌ها و غذا‌هايي كه باعث تشديد بيماري مي‌شوند، بهترين روش تسكين تأثيرات بيماري است. به هر حال، تعدادي از نوشيدني‌ها هستند كه به كاهش علائم رفلاكس معده كمك مي‌كنند. در اينجا برخي از آن‌ها را نام مي‌بريم.

۱- چاي زنجبيل

زنجبيل به صورت طبيعي مي‌تواند معده را تسكين داده و توليد اسيد معده را كاهش دهد. چاي زنجبيل بدون كافئين، كه مقداري عسل به عنوان شيرين كننده به آن اضافه شده باشد، بهترين روش براي مصرف چاي زنجبيل است.

۲- شير

انواع شير‌هاي كم چرب و بدون چربي پانسمان لوهمن روشه مي‌توانند مفيد باشند، اما شير پرچرب علائم را حتي وخيم‌تر نيز مي‌كند. شير بادام نيز مي‌تواند مؤثر باشد، چون قليايي است و اسيديته را خنثي مي‌كند.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده