همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اضطراب كنكور,نهاد هاي آموزشي,اخبار آزمون ها و كنكور,خبرهاي آزمون ها و كنكور
سومين

جلسه از سلسله نشست‌هاي تخصصي بررسي كنكور با حضور دكتر ابراهيم سوزنچي معاون خط مشي‌گذاري و راهبري اجراي ستاد علم و فناوري و نمايندگان مدارس برتر در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين جلسه دكتر سوزنچي با اشاره به نظرات مطرح شده در دو جلسه گذشته از مديران مدارس خواست كه با توجه به ارتباط نزديك آنان با دانش‌آموزان و اولياي آنان، نظرات خود را در مورد آسيب‌هاي برگزاري كنكور و راه‌هاي اصلاح آن بيان كنند تا بتوان از آسيب‌هايي كه ممكن است ايجاد شود، جلوگيري كرد.

وي تاكيد كرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان نهاد سياست‌گذار در حوزه علم و فرهنگ، فراتر از منافع فردي و گروهي مسئله را بررسي مي‌كند و تلاش خواهد كرد به بهترين نتيجه براي اصلاح و يا جايگزيني كنكور دست پيدا كند.

 سند تحول آموزش و پرورش تحت شعاع كنكور قرار گرفته است

در ادامه جلسه،  محمد محمدي مدير دبيرستان ماندگار البرز در سخناني گفت: اولين آسيب كنكور اضطراب شديد دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتي كادر آموزشي مدرسه قبل و بعد از كنكور است كه آسيب‌هاي جدي به تربيت دانش‌آموزان وارد مي‌كند و با قاطعيت مي‌توان گفت اضطراب كنكور زخم ساق پا مختل كننده سلامت رواني جامعه است.

وي ادامه داد: متاسفانه حاكميت آموزشي ما نه در اختيار دولت و وزارت آموزش و پرورش، كه در اختيار موسسات آموزشي بيروني است و در واقع ما تحت سياست‌ها و سيستم آموزشي آنان عمل مي‌كنيم.

وي تأكيد كرد: به همين دليل براي اجرايي شدن سند تحول آموزش و پرورش هيچ مطالبه‌اي به‌خصوص در دوره دوم متوسطه وجود ندارد و عملاً اين سند تحت شعاع كنكور قرار گرفته است.

محمدي در ادامه گفت: ما اكنون به خاطر مشكلات مالي وزارت آموزش و پرورش، تنها يك آزمون نهايي در سال دوازدهم برگزار مي‌كنيم؛ اين در حالي است كه مانند قديم نياز داريم سه آزمون نهايي برگزار كنيم تا دانش‌آموزان ضمن آمادگي براي آزمون كنكور، مورد سنجش علمي دقيقي در طول تحصيل قرار بگيرند.

وي ادامه داد: در سال دوازدهم مفاهيمي مانند تربيت و مهارت هيچ جايي در بين دانش‌آموزان ندارد و تنها مسئله كنكور است كه جاي همه‌چيز را گرفته است.

وي افزود: با فقر امكانات و نبود برنامه‌ريزي آينده‌نگرانه مدارس فني و حرفه‌اي ما عملاً كارآيي خود را از دست داده‌اند و اين مسئله باعث شده است بحران كنكور عميق‌تر شود چون هيچ راه‌حل جايگزيني وجود ندارد.

مدير دبيرستان ماندگار البرز تاكيد كرد: آموزش و پرورش و صدا و سيما نبايد مشكلات مالي خود را با تبليغ كنكور حل كنند.

سنجش تنها راه امن و مطمئن براي سنجش دانش‌آموزان است

سپس در ادامه بحث دكتر علي مقدم زاده معاون آماده سازي سازمان سنجش ضمن ارائه آماري از وضعيت انواع زخم داوطلبان كنكور گفت: نظام آموزشي ما جزيره‌اي است و آموزش عالي و آموزش و پرورش بسيار از هم دور هستند.

وي سپس با تشريح مفهوم سنجش و تفاوت آن با كنكور گفت: سنجش ما بسيار علمي و تنها راه امن و مطمئن براي سنجش دانش‌آموزان است كه راه جايگزيني براي آن با توجه به سيستم آموزشي كل كشور و مشخصات بومي ما پيدا نشده است.

وي تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد بايد در مواد درسي، سرفصل‌ها و زيرگروه‌هاي كنكور بازنگري شود كه با توجه به هر رشته، سنجش علمي دقيق‌تري صورت بگيرد.

دكتر مقدم‌زاده تاكيد كرد: فشار و مشكل اصلي دانش‌آموزان اكنون در رشته‌هاي تجربي است و ما بيشترين مشكل را در سه رشته پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي داريم كه فكر مي‌كنم سيستم آموزشي ما بايد براي اين مسئله فكري بكند.

 بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه دانش‌آموز از برگزاري كنكور نفع ببرد

به گزارش مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سخنران بعدي اين نشست مهدي نظري‌زاده مدير دبيرستان موعود بود. وي در سخناني گفت: مهم‌ترين سئوالي كه بايد به آن پاسخ دهيم اين است كه ذي‌نفع اصلي برگزاري كنكور كيست؟ آيا دانش آموزان هستند؟ آيا دانشگاه‌ها هستند؟ آيا موسسات آموزشي هستند؟ آيا صدا و سيما است؟ و ... 

وي ادامه داد: در واقع ذي‌نفعان اصلي دانش‌آموزان و اولياي آنان هستند اما متاسفانه الان  مدارس غير دولتي، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشي، انتشاراتي‌ها و صدا و سيما به جاي ذي‌نفعان اصي قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: طبق مفاد سند اكتي كوت تحول بنيادين آموزش و پروش ما قرار است بعد از ۱۲ سال، دانش آموزان را به حيات طيبه برسانيم اما به جاي آن فقط به دانش‌آموزان اضطراب و قرص آرامبخش داده‌ايم.

نظري‌زاده تاكيد كرد: بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه دانش‌آموز از برگزاري كنكور نفع ببرد نه سايرين.

سپس مدير دبيرستان فرزانگان تهران در سخنان كوتاهي گفت: زماني تمركز ما تنها بر روي پرورش استعدادهاي برتر و كسب موفقيت در المپيادها بود اما با عدم موفقيت بعضي از شاگردان مدرسه در كنكور عملا بخش اصلي تمركز ما بر روي كنكور قرار گرفت و اين موضوع ما را از اهداف مان دور كرد.

سپس عباس سلطانيان مديركل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش در اين نشست گفت: كنكور دغدغه همه ماست اگر وضع موجود راضي كننده بود ما هم اينگونه صحبت نمي‌كرديم  بنا براين بايد نگاهمان را عوض كنيم.

وي درباره كنكور نيز تصريح كرد: امروز شيوه سنجش دانشجو براي ورود به موسسه هاي آموزش عالي مورد بحث است و دنبال اين هستيم كه در اين باره بحث كنيم و براي آن بررسي‌هايي انجام مي‌شود و از خرد جمعي براي گزينش دانش آموزان استفاده كنيم و چون بچه‌هاي ما دچار استرس مي‌شوند پس جايي كار مي‌لنگد.

وي ادامه داد: يكي از مسائلي كه باعث برون رفت از اين مشكلات مي شود پرداختن به مسئله مهارت آموزي است؛ چون خيلي از مشكلات ما اين است كه مشاغل وجود دارد اما افراد با مهارت در اين رشته ها وجود ندارد و امروز در شوراي عالي آموزش و پرورش طرحي داريم كه مطابق آن تمام دانش آموزان عفونت جاي بخيه سزارين بر اساس اهداف دوره تحصيلي يك مهارت را در مدرسه ياد خواهند گرفت.

سلطانيان اضافه كرد: اگر به اين سمت حركت كنيم كه دانش‌آموز به فراخور استعداد شناسايي شود ديگر يك ميليون و ۲۰۰ هزار متقاضي براي كنكور نخواهيم داشت .

وي تاكيد كرد: معتقدم اگر دانش آموز مهارت لازم را كسب كند از تعداد متقاضيان كنكور كاسته خواهد شد و ۶۱۷ هزار نفر در رشته تجربي شركت نخواهند كرد چون مي‌توانند براي خودشان كسب و كار راه اندازي كنند.

مديركل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه برخي از متقاضيان رشته انساني را انتخاب مي‌كنند، اظهار داشت: كنكور و پرداختن به ريشه‌هاي آن بسيار مهم و چند وجهي است و اينكه بگوييم امتحانات نهايي و كنكور مشكل دارند با اين صحبت‌ها مشكلات حل نمي‌شود.

در ادامه رضا شامي‌زاده مدير دبيرستان صنعتي شريف هم در سخناني گفت: ما بايد به جاي كنكور در مورد زيرساخت‌هاي آموزشي، نحوه درست برگزاري آزمون نهايي و مدارس كار و دانش صحبت كنيم.وي تاكيد كرد: كنكور راه‌حل بسيار مناسبي است و فقط بايد برخي مشكلاتش اصلاح شود.

شامي‌زاده افزود: مشكل ما اكنون در رشته‌هاي تجربي و تراكم متقاضي در اين رشته‌هاست و تنها علت آن اين است كه وزارت بهداشت اجازه گسترش در رشته‌هاي پزشكي را نمي‌دهد زيرا نمي‌خواهد بازار پزشكان خراب شود و اين بازار به يك بازار رقابتي تبديل شود.

وي گفت: چون با گسترش رشته‌هاي مهندسي اكنون با صندلي خالي و ورود بدون كنكور لايتسيموس در رشته‌‎هاي پر متقاضي در گذشته، مواجه هستيم، بايد در رشته‌هاي پزشكي نيز همين گسترش اتفاق بيفتد تا مشكل حل شود.

به گزارش مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مدير دبيرستان صنعتي شريف تاكيد كرد: اقتصاد بيمار ما باعث ايجاد معضل كنكور شده است و  اگر اقتصاد ما سالم بود فرزندان ما پس از دوران دبيرستان جذب بازار كار مي‌شدند و ما اكنون با اين مشكل مواجه نبوديم. 



منبع

تظرات ارسال شده