همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آلودگي هوا,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت

سازمان

جهاني بهداشت از مقابله با آلودگي هوا، چاقي مفرط و عدم تمايل به واكسيناسيون به‌عنوان سه اولويت خود در ‌سال جديد ميلادي خبر داده است. اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همچنين تهديدات بهداشتي را كه از نظر اين سازمان بايد در ۱۲ ماه آينده به‌طور ويژه به آنها توجه شود، اعلام كرد. در اين فهرست بيماري‌هاي غير مسري مانند ناراحتي‌هاي قلبي اسميت اند نفيو و عروقي، ديابت و سرطان در كنار بيماري‌هاي واگيردار عفوني همچون «اچ.آي.وي» و ويروس ابولا قرار گرفته ‌است؛ بيماري‌هايي كه سالانه جان ميليون‌ها انسان را مي‌گيرد.

 

آلودگي هوا

سازمان جهاني بهداشت در گزارشي اعلام كرده است كه آلودگي هوا و تغييرات آب و هوايي باعث مرگ بسياري از انسان‌ها مي‌شود. از هر ۱۰ فرد ساكن كره زمين ۹ نفر هر روز هواي آلوده تنفس مي‌كنند. سالانه هفت‌ميليون نفر به‌دليل ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند. سازمان جهاني بهداشت آلودگي هوا را مهمترين تهديد براي سلامت افراد از نظر زيست‌محيطي پانسمان لوهمن روشه تشخيص داده است.

 

بيماري‌هاي غير مسري

منشأ بيش از ۷۰‌درصد موارد مرگ‌ومير در جهان ابتلا به بيماري‌هاي غير مسري مانند ديابت، سرطان و ناراحتي‌هاي قلبي و عروقي است. اين درحالي است كه ۱۵‌ميليون نفر از افرادي كه به‌دليل ابتلا به بيماري‌هاي غير مسري جان خود را از دست مي‌دهند بين ۳۰ تا ۶۹‌سال دارند. مصرف سيگار، نداشتن فعاليت جسمي، مصرف الكل، رژيم غذايي نامناسب و آلودگي هوا پنج عامل موثر در افزايش بيماري‌هاي غير مسري است.

 

شيوع جهاني آنفلوآنزا

سازمان جهاني بهداشت بر اين پيچش بيضه باور است كه جهان با شيوع آنفلوآنزا روبه‌رو خواهد شد، اما زمان و گستردگي شيوع آن مشخص نيست. با اين‌حال، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به‌طور منظم ويروس‌هاي پخش‌شده در سطح جهان را تحت نظر دارد.

 

مناقشات سياسي و اجتماعي

سازمان جهاني بهداشت تخمين مي‌زند كه يك‌ميليارد و ۶۰۰‌ميليون نفر از ساكنان كره زمين در مناطقي زندگي مي‌كنند كه مناقشات سياسي و اجتماعي و به‌دنبال آن، ضعف خدمات پزشكي آنها را از خدمات اوليه و اساسي بهداشتي محروم كرده است.

 

مقاومت ضد ميكروبي بدن

مقاومت بدن در برابر داروهاي مقابله با مالاريا، سيكاكر ضد ويروسي و ضد ميكروبي يكي از خطرات اصلي براي بهداشت ساكنان كره زمين محسوب مي‌شود. مقاومت در برابر داروهاي ضد ميكروبي ممكن است بار ديگر بشر را در موقعيت عدم دسترسي به درمان موثر براي رفع عفونت‌ها قرار دهد. عدم امكان مقابله با عفونت‌ها مي‌تواند عمل‌هاي جراحي و شيمي‌درماني براي مقابله با سرطان را دشوار كند.

 

ابولا و ساير ويروس‌ها

جمهوري دموكراتيك كنگو در ‌سال ۲۰۱۸ با دو مورد از شيوع ويروس ابولا روبه‌رو شد. هر دو مورد از شيوع ويروس ابولا به شهرهاي پرجمعيت گسترش يافت. سازمان جهاني بهداشت هشدار داده است كه براي بسياري از ويروس‌هاي اسپري اوپسايت بيماري‌زا درمان و واكسن مناسب وجود ندارد. ضعف اوليه خدمات پزشكي، تمايل نداشتن به واكسيناسيون، تب دنگي و ابتلا به «اچ.آي.وي» از ديگر تهديدهايي است كه سازمان جهاني بهداشت نسبت به پيامدهاي آنها در ‌سال ۲۰۱۹ هشدار داده است.

 

 

shahrvand-n​ewspaper.‎​ir


منبع

تظرات ارسال شده