همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كم خوني و يبوست با مصرف اين نوع نان

نان سفيد به دليل عدم وجود سبوس در آرد آن براي معده و سيستم گوارش مضر است.

نان يكي از مهمترين منابع غذايي در تمام جهان و بخصوص در كشور ما ايران است. همه ما ضرورت مصرف نان براي سلامتي را مي دانيم اما امروزه مصرف برخي از انواع نان مانند نان لواش و تافتون كه با آرد گندم سفيد تهيه مي شوند نه تنها براي بدن فايده اي ندارند كه سبب آسيب به بدن نيز مي شوند. در ادامه اين مطلب بيشتر درباره تاثير نان سفيد بر كم خوني و يبوست و سلامت بدن مي پردازيم.

مضرات نان سفيد چيست؟

نان سفيد (نانى كه سبوس گندم آن كاملاً گرفته شده باشد) بزرگ‏ترين لطمه را به سلامتى مردم مى‏‌زند. پوست سوپرازورب c گندم كه به صورت سبوس درمى‏‌آيد و به وسيله الك كردن از آرد جدا مى‏‌شود، داراي مواد مغذي بسيار زيادي است و شايد به همين دليل سبوس گندم را پوسته عجيب و اسرارآميز ناميدند، زيرا يكى از مهم‏ترين اعمال حياتى موجودات زنده اكسيداسيون گوگرد آلى است و در بدن انسان ماده‌اى به نام گلوتاتيون وجود دارد كه اين اكسيداسيون را انجام مى‏‌دهد و گلوتاتيون از اسيد گلوتاميك ساخته شده و اين اسيد گلوتاميك بايد به وسيله غذاها هر روز وارد بدن شود و اين ماده در هيچ‏‌ يك از غذاها به اندازه ‏اى كه در گندم هست وجود ندارد.

تمام اسيد گلوتاميك موجود در گندم، در پوسته، يعنى سبوس آن جمع شده و در آرد سفيد مطلقا وجود ندارد و آرد سفيد تقريبا از نشاسته خالص ساخته شده است. بنابراين، نانى كه از آرد سفيد تهيه شده باشد يكى از مهم‏ترين اعمال حياتى بدن را دچار وقفه مى‏‌كند و عوارضى از آن ايجاد مى‏‌شود.

از ديگر ضررهاي نان سفيد سوپرازورب h بايد به اين نكته اشاره كنيم كه در نان سفيد، فسفر و منيزيم كه از عناصر حياتى لازم براى بدن هستند وجود ندارد همچنين نان سفيد در كاهش نسل بشر تأثير دارد و آدمى را كم‏ خون مى‏‌كند چرا كه ويتامين‌ها در افزايش نسل اثرگذار است و مهمترين ضرر مصرف نان سفيد يبوست است كه به ام الامراض تشبيه شده است چرا كه يبوست سرچشمه بروز بسياري از بيماري‌هاست.

اگر آرد را به ‏طور مناسبى الك كنند كه سبوس گندم به اندازه 15 الى 20 درصد در آن موجود باشد، آرد به سهولت مايعات را به خود جذب كرده و سپس در روده‏‌ها به‌‏تدريج آب را پس داده، مدفوع را نرم مي‌كند و از طرف‏ ديگر به‌‏طور ملايم روده‏‌ها را تحريك و به وسيله انقباضات، به دفع مواد زائد كمك مى‌‏كند.

سيد جواد علوي كارشناس طب سنتي معتقد بر اين است كه ناني كه از گندم خوب و بدون آفت تهيه شده است، بهترين نان است. نان طبيعي سالم شامل اجساد مخمرهاست كه سرشار از پروتئين و ويتامين‌هاست لوهمن روشه و يك غذاي كامل محسوب مي‌شود.

به گفته وي نان با تخمير طبيعي، ذرات بزرگ نشاسته شكسته شده، پخته و هضم اوليه پيدا كرده و لطيف‌تر شده و هضم آن براي بدن راحت‌تر است. براي پخت بايد به خمير فرصت داد كه به طور طبيعي و با مخمرهاي طبيعي تخمير شده، حجم آن اضافه شود و كمي مزه شيريني پيدا كند.

نان سنگك بهترين نان

اين كارشناس طب سنتي مي‌افزايد: نان يكي از موادي است كه براي اعتدال و سلامتي لازم است ولي امروزه با روش‌هاي نادرست پخت مي‌شود. در بين نان‌هاي موجود، نان سنگك جزو بهترين انواع نان است.

علوي ادامه مي‌دهد: نانِ گرم، مسخّن(گرم كننده) و مجفّف(خشك كننده) رطوبات معده و جويدن آن برطرف كننده كندي دندان مفيد است. در حالي‌كه نانِ سرد، مرطب بدن (رطويت دهنده) است. نان تازه سريع‌الانحدار (آنچه به سرعت هضم مي‌شود و از دستگاه گوارش عبور مي‌كند)، چاق كننده (مُسمِّن بدن) و مقوي آن است در حالي‌كه نان سوپرازورب p خشك دير هضم و مجفف است.

وي مي‌گويد: نان‌هاي سفيد يبوست آور است چرا كه سبوس نان بيش از حد گرفته مي‌شود و مواد مغذي نان هاي سفيد بسيار كمتر استو نان سفيد سخت هضم مي‌شود و خون را غليظ كرده و خود عامل بروز بسياري از بيماري‌هاست.

محمد علي زارعيان دبير انجمن تحقيقات طب سنتي ايران نيز معتقد است: نان سفيد استعداد بروز سرطان را زياد مى‏‌كند در صورتى كه نان سبوس ‏دار از اين قاعده مثتثني است.

مصرف نان سفيد علت اصلي يبوست

به گفته وي بررسي‌هاي دانشمندان ثابت كرده‌ است كه يبوست مزاج زاييده تمدن جديد است زيرا مردم مى‏‌خواهند نان خيلى سفيد بخورند، سبوس آن را حذف مى‏‌كنند و علت مستقيم يبوست، حذف همين سبوس گندم است. به اين جهت براى معالجه يبوست مزاج، بعضى از اطبا بيماران خود را با سبوس گندم معالجه مى‏‌كنند.

دبير انجمن تحقيقات طب سنتي ايران يادآور مي‌شود: جراحي پوست براى اينكه نان گندم خوب هضم و جذب شود و مواد مفيد آن به سلول‏‌هاى بدن برسد بايد دياستازها و مواد معدنى موجود آن كه حكم كاتاليزور را براى اعمال حياتى بدن دارند در آرد گندم وجود داشته باشند ولى اين‏ موارد نيز در قشر گندم يعنى در سبوس موجودند.

نان سفيد زياد بخوريد، سرطان ريه ميگيريد!

تظرات ارسال شده