همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سومين عامل مرگ‌ومير را بشناسيد

و عروقي و سرطان‌ها در عصر حاضر است و ارتباط تغذيه و بيماري پوكي استخوان بيشتر مربوط به بحث پيشگيري است تا درمان.

به گزارش : استخوان بافت زنده اي است كه از ساختار پيچيده اي برخوردار است، در اين بيماري مقدار توده استخواني كاهش مي‌يابد و استخوان شكننده مي‌شود به طوري كه باكوچك‌ترين ضربه اي به راحتي مي‌شكند، بيماري پوكي استخوان بيماري خاموش، پيش رونده و در عين حال قابل پيشگيري و درمان است.
تغذيه نامناسب، شرايط زندگي، مشكلات فيزيولوژي بدن، ورزش نكردن و افزايش سن از جمله عوامل كاهش توده استخوني هستند، هر كدام از اين فاكتورها زماني كه از سير طبيعي خود عبور كرد، فرد به آستانه ابتلا به پوك اعصاب استخوان نزديك مي شود، غالبا عارضه پوكي استخوان در دوران كهنسالي بروز مي​كند و فرد را در معرض خطر شكستگي قرار مي​دهد كه از اولين نشانه​هاي آن مراجعه بيمار با اظهار درد در اكثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد كلي بدن است.
بيماري پوكي استخوان قاتل خاموش محسوب مي​شود زيرا معمولا علامت مشخصي ندارد و معمولا تا زماني كه عارضه جدي مانند شكستگي استخوان رخ ندهد، ممكن است فرد بيمار اصلا اطلاعي از بيماري خود نداشته باشد، بيشترين خطر شكستگي در پوكي استخوان متوجه ران​ها، لگن، مهره‌ها و ساعد است.
شكستگي​هاي ران و نيز ستون فقرات مي​تواند با ايجاد درد، محدوديت فيزيكي و اجبار به تغييراتي در شيوه زندگي و يا حتي مرگ منجر شود، بايد افرادي كه هنوز مبتلا به پوكي استخوان نشده اند ولي درصدد احتمال ابتلا به اين بيماري قرار دارند، مورد درمان قرار گيرند.
پوكي پيكو اسميت اند نفيو استخوان شايع ‌ ترين بيماري متابوليك استخوان محسوب مي‌شود، اهميت پيشگيري از آن را مورد توجه قرار داد ، درمان اين بيماري هزينه‌هاي مادي و معنوي فراواني را به خانواده ها و سيستم سلامت كشور تحميل مي كند، اگر چنانچه روند عادي را درنظر بگيريم به الطبع سن يكي از مهمترين، غير قابل درمان ترين و غير قابل تغيير ترين عوامل ابتلا به پوكي استخوان است.
شيوه زندگي مي تواند اثرات زيادي بر سلامت استخوان ها داشته باشد؛ بنابراين هر چه در سن پايين ذخيره توده استخواني بيشتر باشد، در سنين بالا از استخوان هاي قوي تري برخوردار خواهيم بود، بالا بردن توده استخواني در سنين جواني را را ه حل موثري براي كاهش موارد ابتلا به پوكي استخوان در سنين پيري ذكر كرد و استفاده از كلسيم، ويتامين Dو ورزش كردن را سه عامل اصلي در بالا بردن تراكم استخواني است.
عوامل تغيير پذير تا ميزان قابل توجهي مي تواند به بالا بردن سطح فاكتورهاي مطلوب در راستاي پيشگيري از ابتلا به بيماري پوكي استخوان به ما كمك كنند، ورزش بهترين روش‌ براي افزايش تراكم استخوان و جلوگيري از پوكي استخوان است، يادآور شد: افرادي كه به صورت مداوم ورزش مي‌كنند كمتر در سنين بالاتر دچار اين بيماري مي‌شوند.
درباره نحوه ابتلا به اين بيماري گفت: بعد از۳۰ سالگي كه استخوان‌ها به حداكثر تراكم خود مي‌رسند، شروع به تحليل رفتن مي‌كنند و اگر تا قبل از اين سن افراد فعاليت ورزشي مناسب و جذب كلسيم كافي داشته باشند، كلسيم جذب شده قابل جبران خواهد بود و خطري براي فرد ندارد، در غير اين صورت به تدريج استخوان‌ها شكننده و آسيب‌پذير مي‌شوند.
تعميم و اشاعه فرهنگ ورزش كردن در سطح جامعه نيازمند پانسمان suprasorb يك عزم ملي و آگاهي اجتماعي است، مطئنا اگر مردم بدانند به چه ميزان خطر ابتلا به پوكي استخوان تهديدشان مي كند حتما زماني را در برنامه روزانه مثل غذا خوردن و خواب به ورزش اختصاص مي دهند.
مصرف شير و لبنيات در پيشگيري از عارضه پوكي استخوان بسيار موثر است و در افراد بالغ مصرف ۴۰ گرم پنير، يك ليوان شير و يك ليوان ماست در روز مي تواند نيازهاي روزانه افراد به كلسيم را تامين كند، قرار دادن دست تا آرنج در مقابل نور مستقيم آفتاب، به ميزان روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقيقه، از جمله روش هاي كمك كننده در پيشگيري از پوكي استخوان است.
مواد غذايي از گروه لبنيات، ماهي و تخم مرغ براي پيشگيري از پوكي استخوان مؤثر است و در معرض نور خورشيد قرار گرفتن نيز تا حدودي باعث تأمين ويتامين دي شده و كلسيم مواد غذايي و و نور آفتاب؛ وارد جريان خون و به استخوان‌ها مي‌رسد.
مصرف هفته‌اي دو مرتبه غذاي دريايي شامل ماهي و ميگو در تامين ويتامين D بدن مؤثر است، بدن كودكان و بچه هاي كوچك و همچنين افراد سالمند نياز بيشتري به دريافت ويتامين D دارد بنابراين به اين افراد توصيه مي شود علاوه بر رعايت رژيم غذايي مناسب و قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم نور خورشيد از قرص هاي مكمل ويتامين D هم استفاده كنند.


منبع

تظرات ارسال شده